شناسه خبر:59025
1401/5/30 08:38:00
در نشست آموزشی مشارکتی دهیاران استان همدان عنوان شد؛

راه‌اندازی خانه محیط‌زیست در همه استان‌ها

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌زیست از راه‌اندازی خانه محیط‌زیست در همه استان‌های کشور خبر داد و گفت: طرح ایجاد خانه محیط‌زیست تهیه شده است و به‌زودی برای اجرا به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

سیدابوالقاسم موسوی روز شنبه در نشست آموزشی مشارکتی دهیاران استان همدان افزود: خانه‌های محیط‌زیست مجموعه‌هایی بانشاط برای حضور مردم، دولتی‌ها و تمام افراد دغدغه‌مند محیط‌زیست است.

وی خواستار ایجاد انجمن خیران محیط‌زیست در همدان شد و ادامه داد: افراد زیادی تمایل به انجام فعالیت‌های خداپسندانه و نیکو در حوزه حفظ محیط‌زیست دارند که با راه‌اندازی این انجمن، فضا برای مشارکت خیرین محیط‌زیست فراهم می‌شود.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌زیست اجرای طرح محیط‌یار یا محیط‌بان جوان در مدارس را از اقدامات مهم در راستای ترویج حفظ محیط‌زیست دانست.

موسوی ادامه داد: دانش‌آموزان به همراه محیط‌بانان در مناطق حفاظت‌شده و سایر مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست حاضر شده و از نزدیک با محیط منطقه و داشته‌های آن‌ها آشنا می‌شوند.

وی تأکید کرد: در راستای ارتقای فرهنگ محیط‌زیست تکالیف جدی داریم که مورد تأکید آموزه‌های دینی و سیاست‌های ابلاغی رهبری معظم انقلاب است.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: جایگزینی مواد و مصالح سازگار با محیط‌زیست در فعالیت‌های عمرانی، ترویج فرهنگ حفظ محیط‌زیست، حذف و کاهش مواد پلاستیکی با ارائه الگوهای جایگزین مناسب و سیاست‌های تشویقی در این مورد همچنین اجرای برنامه‌های آموزشی- مشارکتی در روستاها از اقداماتی است که دهیاران برای پایداری توسعه در روستا می‌توانند انجام دهند.

موسوی با بیان اینکه زباله باید یه یک موضوع اقتصادی مردمی تبدیل شود، افزود: طرح مدیریت اجتماعی پسماند (ماپ) در این راستا انجام می‌شود.

وی تفکیک زباله از مبدأ، استفاده اقتصادی از زباله‌های تر برای تهیه کمپوست و بهره‌برداری در حوزه کشاورزی و بازیافت زباله‌های خشک برای بازدهی اقتصادی را از راهکارهای طرح ماپ دانست.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: مردم در این طرح با ارائه زباله‌های خشک به فروشگاه‌های ماپ، لوازم آشپزخانه و مایحتاج خود را تهیه می‌کنند.

شناسه خبر 59025