شناسه خبر:59063
1401/5/31 08:35:40

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: از ابتدای آغاز کشت قراردادی گندم و جو (28 آبان‌ماه سال گذشته) تاکنون 595 هزار هکتار از اراضی این استان با همکاری مراکز خدمات جهاد کشاوزی به کشت این محصولات اختصاص داده شده است.

به گزارش یکشنبه سپهرغرب به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی همدان، «رضا بهراملو» افزود: در سال زراعی از مجموع غلات کشت‌شده در استان 436 هزار هکتار به گندم اختصاص یافت که 71 هزار هکتار به‌صورت آبی و 365 هزار هکتار به‌صورت دیم کشت شده است.

وی اراضی زیر پوشش جو در استان را 159 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: 51 هزار هکتار از اراضی زیر کشت جو به‌صورت آبی است و 108 هزار هکتار نیز به کشت دیم اختصاص یافته است.

بهراملو توسعه کشت قراردادی گندم برای تأمین امنیت غذایی کشور با استفاده از الگوی کشت درست و رسیدن به بهره‌وری تولید، افزایش ارزش‌افزوده، کاهش ضایعات و تعادل قیمت را ضروری دانست و ادامه داد: اجرای این طرح نیاز به توجه ویژه کشاورزان گندم‌کار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: با توجه به وضعیت اقلیمی و محدودیت آب در همدان محصولات استراتژیکی برای استان تعریف شده و ما به سمت کشاورزی قراردادی حرکت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: کشاورزانی که محصولات مورد قرارداد با جهاد کشاورزی را کشت می‌کنند، مورد حمایت سازمان قرار خواهند گرفت و کشت‌ها به سمت محصولاتی که مد نظر جهادکشاورزی است، سوق داده می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته در کشت گندم کشاورزی قراردادی در استان همدان انجام گرفت، افزود: کشاورزی قراردادی الگویی از کشاورزی است که قبل از کشت سازمان یا تشکل‌ها با کشاورز قراردادی بسته و کود، بذر و نهاده داده می‌شود و درنهایت خریدار محصول تولیدی خواهیم بود.

رئیس جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه در کشاورزی قراردادی کشاورزان به سمت محصولاتی که برای استان تعیین شده سوق داده می‌شوند، خاطرنشان کرد: سال گذشته کشاورزی قراردادی توسط خیلی از شرکت‌ها در تولید آلبالو، گوجه فرنگی و ذرت شیرین عملیاتی شد.

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی و کاهش میزان بارش باران موجب کاهش تولید گندم شد، اظهار کرد: نوع کشت قراردادی با هدف تهیه منابع مالی برای تأمین نهاده‌های کشت گندم انجام می‌گیرد و با توجه به برنامه‌های جامع جهاد کشاورزی، عزت و اقتدار کشاورزان در گروی اجرای کامل کشاورزی قراردادی است.

بخش کشاورزی استان همدان 29 درصد اشتغال و 25 درصد ارزش‌افزوده فعالیت‌های اقتصادی استان را به خود اختصاص داده است.

استان همدان دارای 692 هزار هکتار زمین زراعی (آبی و دیم) و 117 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی است که براساس آخرین آمارهای منتشرشده، ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان معادل 66 هزار و 300 میلیارد ریال است.

شناسه خبر 59063