شناسه خبر:59095
1401/5/31 09:27:35
در نشست زن، هویت و رسانه عنوان شد؛

ساحت زن در خانواده تعریف می‌شود

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش: مدرس دانشگاه، جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده در نشست زن، هویت و رسانه گفت: ما در مجمع زنان تمدن‌ساز به‌دنبال این هستیم که ساحت زن را در خانواده تعریف کنیم.

فاطمه محمدی در نشست زن، هویت و رسانه، بحث رسانه را از اولویت‌های تمدن‌سازی دانست.

وی افزود: این روزها هر کسی خودش را اهل رسانه می‌داند و بالای صفحه خود نوشته فعال رسانه‌ای. در حوزه زنان هم این موضوع وجود دارد. زنان بسیاری هستند که در صفحه مجازی خود فعال حوزه زن نوشته‌اند. متأسفانه فعال حوزه زنان تبدیل به یک پرستیژ در فضای مجازی شده است که هر کسی به خودش اجازه می‌دهد تا نقش ارزشمند مادری و زن بودن خود را به شکل‌های نامتعارف در فضای مجازی کنار بگذارد.

این پژوهشگر ادامه داد: ایجاد مجمع زنان تمدن‌ساز برای این بود تا به این دغدغه زنان جهت درست بدهد.

محمدی گفت: باید اشاره کنم من نه مجری تلویزیون و نه فعال حقوق زنان هستم؛ من پژوهشگرم. پژوهشگر تا به یقین نرسد نمی‌تواند کنشگری کند. پژوهشگر با علم و داده‌های موجود تصمیم گیری می‌کند.

وی با اشاره به نقش رسانه گفت: در طول این سال‌ها در دنیای رسانه تابعی از جبر اجتماعی بوده ایم. به طور مثال یک خانم مذهبی در رسانه چطور نشان داده می‌شود؟ یک خدمتکار دارای مشکلات بسیار، یک زن شکست خورده و ضعیف تصویری است که تلویزیون از یک زن مذهبی بازتاب داده است. برعکس آن یک خانم دکتر را مانتویی، پولدار و دارای نهایت یک فرزند معرفی کرده است. این ماجرا در سینما هم همینطور است.

این پژوهشگر ادامه داد: برعکس اتفاقی که در ایران می‌افتد، در هالیوود و بالیوود نقش خانواده درحال پررنگ شدن است.

محمدی افزود: یک فضای افسارگسیخته مجازی به واسطه کرونا شکل گرفت که دیدیم زنان کنشگری‌های زیادی داشتند. مثلاً زنانی که هویت زن بودن خودشان را به فروش می‌گذارند تا نگاه بخرند و کسب درآمد کنند. متأسفانه بعضاً با صحنه‌های عجیبی هم مواجهیم که در کشوری شیعه که قوانین اسلامی دارد واقعاً عجیب است.

وی تأکید کرد: باید اشاره کنم ما یک سایت رسمی به روز در حوزه زنان که بتواند اخبار و موفقیت‌های زنان در اجتماع را منعکس کند و به‌عنوان یک مرجع مطالعاتی خوب درنظرگرفته شود، نداریم.

این پژوهشگر حوزه زنان و خانواده گفت: مجمع زنان تمدن‌ساز آمده است تا بگوید ساحت زن در خانواده تعریف می‌شود. نباید زن را جدا از خانواده ببینیم. فعال زنان غلط است باید بگوییم فعال زنان و خانواده و نباید زن را به‌عنوان یک آسیب اجتماعی در نظر بگیریم.

محمدی افزود: اینفلوئنسر‌ها و بلاگر‌ها در فضای مجازی تبدیل به الگوهای اشتباه برای بسیاری از نوجوانان و جوانان شده‌اند و تقلیدهای کورکورانه و اشتباه صورت می‌گیرد. ما باید مفاهیم صحیح را تولید و توسط دیگران منتشر کنیم.

وی در واکنش به حجاب استایل‌ها گفت: اصلاً حجاب، استایل نیست که بخواهیم حجاب استایل داشته باشیم و برای چادر تبلیغ کنیم. جایگاه چادر و حجاب چیز دیگری است. مثلاً به‌تازگی لباس محرم در فضای مجازی تبلیغ شده است آنقدر نگین روی چادر کار می‌شود که خود پارچه معلوم نیست. در همین محرم از چادرهایی رونمایی شده بود که با نگین‌های قرمز پشت آن اسامی اهل بیت کار شده بود. رسانه باعث شده تا جایگاه حجاب و چادر به عنوان یک پوشش کامل تغییر کند.

وی در پایان گفت: چطور است که ما برای شامپوی سر خود با توجه به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم شامپویی مناسب موی خود را انتخاب می‌کنیم ولی در حوزه رسانه حاضر نیستیم انتخاب‌های صحیح داشته باشیم.

شناسه خبر 59095