شناسه خبر:59226
1401/6/3 09:13:15

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: دهه فجر امسال نسبت به رهاسازی آب از شبکه پایاب سد شرفشاه سومار برای نخستین‌بار در سطح 380 هکتار از اراضی کشاورزی زیر پوشش این سد اقدام خواهد شد.

«محمودرضا شهلایی» روز چهارشنبه در جلسه آب و کشاورزی گیلانغرب با حضور مدیران استانی و شهرستانی افزود: پیگیری‌های لازم برای عملیاتی شدن تخصیص آب از سامانه گرمسیری و صدور مجوز آن جهت رفع مشکل آب‌رسانی به بخشی از اراضی پایاب «دایک سراب» در محدوده روستای «کله جوب سفلی» تا «مرجان گمار» در دهستان حومه از طریق وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی به عمل آمده و در دست اقدام است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز آمادگی جهاد کشاورزی را جهت اجرای شبکه فرعی این اراضی اعلام کرد و گفت: عملیات خط انتقال آب دایک سراب به اراضی کشاورزی محدوده جوب گروسان در پایاب دایک سراب با اعتبار هفت میلیارد و 400 میلیون ریال تکمیل شده و به‌زودی وارد مدار می‌شود.

«میرعلی حسنی» افزود: اجرای این طرح علاوه‌بر ایجاد اشتغال، افزایش تولید، بهبود وضعیت معیشتی بهره‌برداران و تحقق شعار سال را نیز به دنبال خواهد داشت.

«وحید محمدی»، فرماندار گیلانغرب هم با تأکید بر لزوم تسریع در روند تکمیل استخر آب درحال احداث ناحیه عمرانی یک سد زاگرس به‌منظور رفع مشکل اراضی زیر پوشش، از موافقت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در 150 هکتار از اراضی پایاب سد کله شک و آغاز عملیات اجرایی آن طی یک ماه آینده خبر داد.

سد زاگرس در گیلانغرب با ظرفیت 60 میلیون متر مکعب ذخیره آب چهار هزار و 400 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های گیلانغرب و قصر شیرین را زیر پوشش قرار می‌دهد که تاکنون از مجموع دو هزار و 300 هکتار اراضی پایاب در حوزه گیلانغرب، یک‌هزار و 750 هکتار آن به بهره‌برداری رسیده است.

مرز سومار در فاصله 67 کیلومتری گیلانغرب و 90 کیلومتری شهر قصر شیرین واقع شده، در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک‌ترین شهر به سومار، شهر مَندلی از توابع فرمانداری بلدروز است که 15 کیلومتر با سومار فاصله دارد.

سد شرفشاه در شهرستان گیلانغرب با حجم بیش از 101 میلیون متر مکعب روی رودخانه «کنگیر» واقع شده و شبکه پایاب آن در شهرستان قصر شیرین توسعه یافته است.

تأمین آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی دشت‌های سومار و نفت‌شهر به میزان سه هزار و 55 هکتار، تأمین آب مورد نیاز شرب و صنعت در شهرهای سومار، نفت‌شهر و بازارچه مرزی به میزان 11/3 میلیون متر مکعب و تأمین آب مورد نیاز زیست‌محیطی منطقه به میزان 10 میلیون متر مکعب، از اهداف احداث سد شرفشاه است.

شهرستان گیلانغرب 41 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که سالیانه 100 هزار تُن انواع محصولات کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود.

شناسه خبر 59226