شناسه خبر:59243
1401/6/3 09:53:04

سپهرغرب، گروه انتظار: کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه حرکت اصلاحی امام حسین (ع) در عاشورای سال 61 محصور نمانده و در تاریخ جریان یافته، گفت: اگر بخواهیم در اصلاح کل جهان همراه امام زمان(عج) و نقش‌آفرین باشیم ابتدا باید در مکتب عاشورا خود را اصلاح کنیم.

حجت الاسلام محمد صبوحی در شرح ارتباط محرم و مهدویت با بیان اینکه اگر می‌خواهیم زمینه ظهور را فراهم کنیم باید عاشورایی باشیم، اظهار کرد: حرکت و قیام امام حسین(ع) به گفته ایشان برای اصلاح امت جدشان رسول خدا(ص) بوده است، یعنی مشکلاتی در جامعه آن روزگار به وجود آمده بود که حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برای اصلاح آنها احساس تکلیف کردند و به قیام برخاستند.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: باید توجه داشت این اصلاح فقط به سال 60 و 61 هجری نیست بلکه در طول تاریخ جریان دارد امام حسین(ع) قیامی کردند که در زمان محصور نمانده است: «کُلُّ یَومٍ وَ کُلُّ أرْضٍ لِکَرْبی فیهِمُ کَرْبَلاءُ وَ عاشُورا»، یعنی همیشه عاشورا و هر زمین کربلا است حرکت اصلاحی و عاشورای امام حسین(ع) برای آن است که امروز هم ما خود را با آن اصلاح کنیم و مشکلات فردی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی و همه منش‌هایی را که مورد رضای خدا نیست، برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: فرزند نُهم امام حسین(ع) یعنی امام مهدی(عج) نیز برای اصلاح همه جهان قیام می‌کنند اگر بخواهیم در قیام اصلاحی ایشان زمینه‌ساز و همراه باشیم باید ابتدا با عاشورا و کربلا خود را اصلاح کنیم برای همین مقام معظم رهبری می‌فرمایند: عاشورایی باشید تا زمینه ظهور فراهم شود. یعنی اگر بخواهیم در اصلاح کل جهان همراه امام زمان(عج) و نقش‌آفرین باشیم ابتدا باید در مکتب عاشورا خود را اصلاح کنیم.

حجت الاسلام صبوحی با بیان اینکه آرزوی همه ما این است که همراه امام حسین(ع) می‌بودیم و در قیام آن حضرت(ع) همراهی می‌کردیم، گفت: به ما یاد داده اند برای این میل و آرزو بگوییم: «یا لَیتَنا کنا مَعَک». آیا این آرزو محقق می‌شود؟ هر آرزویی مقدماتی دارد که باید فراهم شود. وقتی می‌گویم: یا لَیتَنا کنا مَعَک باید ببینیم آنها که همراه امام حسین(ع) بودند چه ویژگی‌هایی داشتند. این کارشناس مهدوی در ادامه بیان کرد: در زیارت عاشورا از خدا می‌خواهیم: «ثَبِّتْ لی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ وَ اَصْحابِ الْحُسَیْنِ» باید بدانیم نخستین ویژگی آنها که در همراهی با امام حسین(ع) ثبات قدم داشتند، معرفت بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در زیارت امام زمان(عج) می‌خوانیم: «السلام علیک یا سبیل الله الذی من سلک غیره هلک»، سلام بر تو ای راه خدا که اگر کسی غیر از آن برود، هلاک خواهد شد. یاران عاشورایی امام حسین(ع) این معرفت را داشتند که امام حسین(ع) تنها راه رسیدن به خدا است و در آن ثابت قدم ماندند. خدا کند در محرم و صفر به این معرفت برسیم تنها راه رسیدن به خدا، ولی خدا است.

شناسه خبر 59243