شناسه خبر:59303
1401/6/6 09:04:13

سپهرغرب، گروه خبر: معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با بیان اینکه درحال حاضر 23 هزار هکتار گلخانه در سطح کشور وجود دارد، گفت: براساس برنامه اقتصاد مقاومتی و سیاست دولت، 48 هزار هکتار به سطح زیر کشت گلخانه‌های کشور اضافه می‌شود.

محمدمهدی برومندی روز شنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی شهرک گلخانه‌ای حسین‌آباد ناظم شهرستان ملایر تولیدات کشاورزی در استان همدان را در بخش باغی و زراعی نیاز روز کشور دانست و افزود: وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت بسیار مهمی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد، آن‌هم در شرایطی که در جنگ اقتصادی هستیم و دشمن سفره‌های مردم را هدف قرار داده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی تأکید کرد: هدف ما این است که علاوه‌بر تأمین امنیت غذایی کشور، در بخش صادرات و ارزآوری نیز سهم بسزایی ایفا کنیم.

برومندی با بیان اینکه بخش باغبانی 50 درصد از ارزآوری بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: درحال حاضر 700 هزار هکتار در سطح کشور سبزی و صیفی در فضای باز داریم که با توجه به سیاست دولت، برنامه اقتصاد مقاومتی و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی و تأکید رئیس‌جمهور، سبزی و صیفی باید در فضای گلخانه‌ای برده شود.

برومندی گفت: با بردن این محصولات در فضای گلخانه‌ای، زمین برای کشت کالاهای اساسی همچون گندم آزاد می‌شود.

وی با بیان اینکه 70 درصد محصول گندم از آب باران تأمین می‌شود و یک محصول استراتژیک است، خاطرنشان کرد: الزام داریم تا سال 1404 سبزی و صیفی را در فضای گلخانه‌ای کشت کنیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: حدود 40 هکتار کشت گلخانه‌ای در استان همدان وجود دارد، 112 هکتار گلخانه در دست اجرا و توسعه است و 450 هکتار نیز در قالب شهرک‌های گلخانه‌ای در این استان جانمایی شده و درحال پیگیری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با اشاره به بحران آب در استان همدان، تأکید کرد: تعهد و الزام ما برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در این استان بیشتر است و باید برنامه‌ریزی درستی در این زمینه صورت گیرد.

برومندی همکاری و همراهی صددرصدی مسئولان محلی و استانی را پیش‌نیاز حضور سرمایه‌گذار در بخش کشاورزی دانست و گفت: آغاز عملیات اجرایی شهرک گلخانه‌ای ملایر با حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی یک اقدام ارزشمند و آغاز خوبی برای توسعه استان همدان و شهرستان ملایر است.

استاندار همدان نیز اظهار کرد: استان همدان در منطقه‌ای قرار گرفته که با خشک‌سالی مواجه است و نسبت به سال گذشته میزان نزولات جوی در این استان 44 درصد کاهش یافته است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد کاهش میزان نزولات و بارش‌ها را یک هشدار جدی دانست و افزود: اکثر نقاط این استان به‌ویژه مرکز استان، با مشکل کمبود آب شرب و کشاورزی مواجه است و چنانچه اقدامات لازم پیش‌بینی نشود، درگیر مشکلات بیشتری خواهیم شد.

وی تأمین امنیت غذایی و آب شرب را در شرایط کم‌آبی برای عبور از شرایط کنونی ضروری دانست و بیان کرد: بیش از 80 درصد از آب مصرفی در بخش کشاورزی است که باید با مدیریت صحیح به حداقل برسد.

استاندار همدان تغییر الگوی کشت و جلوگیری از کشت محصولات پُرآب‌بر را ضروری و اولویت کنونی دانست و ادامه داد: بسیاری از محصولات همچون هندوانه پُرآب‌بر با بهره‌وری کم است که حداقل 250 تا 300 لیتر آب برای هر کیلو هندوانه نیاز است.

قاسمی‌فرزاد کشت هندوانه را به‌مثابه خشخاش دانست که باید کشت آن ممنوع شود و تأکید کرد: استان همدان اراضی مستعد برای کشاورزی دارد که باید به کشت گلخانه‌ای تبدیل شود.

به گفته وی توسعه کشت‌های گلخانه‌ای یکی از روش‌های مهم جلوگیری از کشت محصولات پُرآب‌بر است که مصرف آب را به یک‌دهم کاهش و بهره‌وری محصول را به پنج تا 6 برابر افزایش می‌دهد و اشتغال خوبی را نیز به دنبال دارد.

استاندار همدان تأکید کرد: چنانچه با توسعه کشت‌های گلخانه‌ای کارهای زیربنایی نیز به‌درستی انجام شود، می‌توانیم برای صادرات و ارزآوری محصولات اقدام کنیم.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه سطح زیر کشت 220 هکتار گلخانه‌ای کم است و باید افزایش یابد، گفت: رئیس‌جمهور در سفر به استان همدان، بر موضوع کشاورزی و استفاده بهینه از آب و خاک تأکید کرد که باید در این زمینه گام‌های اساسی برداریم.

استاندار همدان ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی در شهرستان ملایر برای احداث شهرک گلخانه‌ای را اقدامی ارزشمند دانست و ادامه داد: در گام نخست 10 هکتار از مجموع 52 هکتار این شهرک زیر کشت محصولات گلخانه‌ای است که 42 هکتار مابقی در گام بعدی باید در این حوزه اجرایی شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز این شهرستان را در آستانه تحولی عظیم در حوزه کشاورزی و کشت گلخانه‌ای دانست و اظهار کرد: با توجه به کمبود آب، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای که تولید، اشتغال و بهره‌وری بالایی دارد، ضروری است.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه با تأکید بر استفاده از منابع بهینه آب، یادآور شد: باید با ورود سرمایه‌گذاران و تغییر الگوی کشت، تحول در حوزه زراعت باغبانی و کشت گلخانه‌ای داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این آیین اظهار کرد: از 18 پروژه جهاد کشاورزی در شهرستان ملایر به‌مناسبت هفته دولت، 15 پروژه مربوط به آب و خاک است.

رضا بهراملو مساحت این شهرک گلخانه‌ای را 52 هکتار عنوان کرد و افزود: به‌دلیل افزایش تولید و کاهش مصرف آب، توسعه کشت گلخانه‌ای اولویت نخست سازمان جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش 10 برابری محصولات در کشت گلخانه‌ای و کاهش 10 تا 20 درصدی مصرف آب، حمایت از کشت گلخانه‌ای ضروری است.

بهراملو سطح زیر کشت گلخانه‌ای را 220 هکتار عنوان کرد و گفت: با اجرای این پروژه، سطح زیر کشت گلخانه‌ای در ملایر به بیش از 300 هکتار می‌رسد.

شناسه خبر 59303