شناسه خبر:59309
1401/6/6 09:11:28

سپهرغرب، گروه خبر: «علی‌اکبر محرابیان»، وزیر نیرو بامداد روز شنبه به‌صورت سرزده از روند اجرایی طرح آب‌رسانی به شهر همدان بازدید کرد.

به گزارش شنبه سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان همدان، وزیر نیرو در حاشیه بازدید میدانی از روند اجرای طرح آب‌رسانی به همدان، گفت: کاهش شدید آب سد اکباتان از یک‌هزار و 100 لیتر به کمتر از 4٠٠ لیتر در ثانیه، مشکلاتی برای اهالی شهر همدان به‌وجود آورده است و بر همین اساس به دنبال تأمین منابع جدید برای آب این منطقه هستیم.

محرابیان اظهار کرد: از نقاط مختلف اطراف همدان درحال آب‌رسانی به این شهر هستیم، به‌نحوی که پروژه‌های متعددی در این حوزه تعریف و امکانات، تجهیزات و لوازم مورد نیاز از نقاط مختلف کشور و شرکت‌های آبفا به این شهر ارسال شده است.

وی با بیان اینکه به‌‌صورت شبانه‌روزی برای خدمت به هم‌وطنان و حل این مشکل درحال تلاش هستیم، ابراز امیدواری کرد: مردم به‌زودی شاهد اثربخشی نتایج تلاش‌های انجام‌شده باشند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: دیروز و امروز بخشی از آبی که از دست رفته بود، جبران شده و در روزهای آینده میزان آب مورد نیاز باقی‌مانده هم تأمین خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات موجود و وجود دو شبکه آب‌رسانی مجزا در شهر همدان، افزود: این موضوع مشکل دیگری بود که در زمان کاهش آب سد اکباتان، به چشم می‌خورد؛ در طول چند شبانه‌روز گذشته، عملیات اجرایی اصلاح شبکه آغاز شد تا آب از یک سامانه واحد به تمامی نقاط شهر همدان برسد.

محرابیان اظهار امیدواری کرد: با انجام اقدامات لازم، تأمین آب شهر همدان به حالت عادی برگردد.

وزیر نیرو نیمه‌شب جمعه برای ‌پیگیری میدانی پروژه آب‌رسانی به همدان به محل اجرای این پروژه رفته بود تا بامداد شنبه با حضور در بخش‌ها و کارگاه‌های مختلف اجرای این پروژه در گفت‌وگو با عوامل و مسئولان اجرایی، از نزدیک پیشرفت آن را پیگیری کند و سپس با تشکیل جلسه‌ای در استانداری با حضور مسئولان استانی و عوامل و پیمانکاران، دستورات لازم را برای تسریع در اجرای پروژه صادر کرد.

استاندار همدان نیز بامداد شنبه در حاشیه بازدید سرزده وزیر نیرو از طرح آب‌رسانی به همدان با بیان اینکه عملیات اجرایی طرح 24 ساعته درحال انجام است، گفت: وزیر نیرو به‌صورت شبانه‌روز پیگیر تأمین آب همدان است.

«علیرضا قاسمی‌فرزاد» با قدردانی از وزیر نیرو به‌دلیل اهتمام ویژه‌ برای تأمین آب همدان و پیگیری روزانه اجرای این طرح، اظهار کرد: معاونان و مدیران عالی وزارت نیرو با استقرار در همدان به‌صورت میدانی اجرای پروژه را رصد و تجهیزات را به‌موقع تأمین می‌کنند.

وی تصریح کرد: گروه‌های عملیاتی از سایر استان‌ها به همدان آمده‌اند و به‌صورت شبانه‌روزی برای اجرای هرچه سریع‌تر پروژه کار می‌کنند و با دوری از خانه و کاشانه خود، بدون استراحت مشغول کار هستند.

قاسمی‌فرزاد با قدردانی از مردم که با صبر، حوصله و شکیبایی، مسئولان را در خدمت‌رسانی و اجرای نهایی این پروژه همراهی می‌کنند، ادامه داد: از همه کشاورزانی که چاه‌های خود را در اختیار شبکه آب‌رسانی گذاشتند و مجموعه‌هایی که داوطلبانه به یاری اجرای این طرح آمده‌اند نیز قدردانی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نیروهای کاری به‌سرعت تجهیزات را وصل می‌کنند و روزبه‌روز به حجم چاه‌ها و آب تأمین‌شده اضافه می‌شود، خاطرنشان کرد: تا نقطه مطلوب فاصله داریم و همه باید کمک کنیم و با صرفه‌جویی در مصرف آب، به تکمیل طرح آب‌رسانی نزدیک شویم.

این مقام مسئول ابراز کرد: مردم همدان مطمئن باشند وزیر نیرو و همه مسئولان و دستگاه‌ها با همت مضاعف درحال خدمت هستند و حضور وزیر نیرو در ساعت بامداد در محل اجرای پروژه، نشان از اهمیت بالای این طرح است.

در پی کاهش جدی بارش‌ها و خشک‌سالی ناشی از آن، ذخیره آب سدهای استان همدان به‌ویژه سد اکباتان به‌عنوان منبع اصلی تأمین آب شهر همدان بسیار کاهش یافته است.

همین امر از ابتدای هفته گذشته موجب بروز مشکل و تنش آبی در شهر همدان و اعمال زمان‌بندی قطع شبکه در شهر شده است.

طرح آب‌رسانی به شهر همدان یکی از اقدامات مؤثر و پایدار برای رفع مشکل کم‌آبی است که این پروژه در 18 سال گذشته بلاتکلیف بوده و پیشرفت بسیار کمی داشته است، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم این پروژه با پیگیری‌های جدی استاندار همدان و حمایت‌های دولت، پیشرفت قابل توجهی داشته است؛ چراکه اقدامی راهگشا و پایدار برای رفع مشکل کم‌آبی همدان است.

منابع آبی و ذخیره سد اکباتان به‌عنوان منبع اصلی تأمین آب شهر همدان نیز به کمترین میزان خود و رسیده و به‌نوعی خشک شده است و از منابع آب‌های زیرزمینی برای تأمین آب مورد نیاز مردم شهر همدان استفاده می‌شود.

درحال حاضر آب آشامیدنی مصرفی شهر همدان از طریق 70 حلقه چاه در مناطق دشت همدان- بهار و خالق‌وردی تأمین می‌شود.

شناسه خبر 59309