شناسه خبر:59321
1401/6/6 09:29:41

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان از احداث بیش از هشت هزار هکتار مجتمع باغی در سه شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد خبرداد و گفت: تاکنون 19.5 درصد این پروژه در استان اجرایی شده است.

زاهد حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه پروژه توسعه باغات یکی از برنامه‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی کردستان است، اظهار کرد: پروژه توسعه باغات 50 هزار هکتاری استان یکی از سه طرح پیشران استان است که در سطح ملی مصوب شده است.

وی ادامه داد: در همین راستا طرح مصوب در فاز اجرایی تهیه و مقرر شده باغات در سطح 50 هزار هکتار در انواع گونه‌های باغی و گیاهان دارویی به‌صورت دیم و آبی ایجاد شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اشتغال‌زایی را از اهداف طرح توسعه باغات خواند و گفت: توسعه باغداری مدرن و مکانیزه، استفاده بهینه از منابع آبی استان، جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش تولید محصولات باغی ازجمله مزایای این طرح است.

حاجی‌میرزایی با اشاره به مجتمع‌های باغی در حال احداث استان هم اظهار کرد: در سه شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد، هشت هزار و 259 هکتار برای احداث مجتمع‌های باغی در نظر گرفته شده که از میزان تاکنون یک هزار و 611 هکتار معادل 19.5 درصد آن اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هشت نهالستان در شهرستان‌های سنندج، مریوان، سقز و سروآباد مشغول فعالیت هستند، یادآور شد: سالانه دو میلیون و 530 هزار انواع نهال درختان هسته‌دار، دانه‌دار، قلمه انگور و نشای توت فرنگی در نهالستان‌های استان تولید و به بازار عرضه می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: ازجمله برنامه‌های این سازمان در زیر بخش باغبانی توسعه محصولاتی از قبیل زعفران است که تغییرات اقلیمی حادث شده و همچنین ظرفیت مناسب این محصولات و توجیهات مالی کشت و کار ازجمله عوامل توسعه این محصولات است.

کردستان یک میلیون و 217 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه 783 هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می‌رود، 381 هزار هکتار آن هم آیش بوده و 53 هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است؛ از 836 هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان 705 هزار هکتار آن دیم و 131 هزار هکتار آن هم آبی است.

جمعیت بهره‌بردار کشاورزی استان کردستان 122 هزار نفر است که (در شرایط جوی مناسب) سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) تولید می‌کنند که بیش از 440 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود 62 هزار تن در سال است که 594 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال زراعی جاری به زیر کشت گندم اختصاص دارد و از این میزان 32 هزار هکتار آن گندم آبی و مابقی دیم است.

شناسه خبر 59321