شناسه خبر:59470
1401/6/9 09:44:04
ایجاد 100 هزار شغل در بخش باغبانی در دولت سیزدهم

برنامه خودکفایی در تولید 4 میوه گرمسیری

سپهرغرب، گروه کشاورزی: معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در دولت سیزدهم با سرمایه‌گذاری 50 هزار میلیارد تومانی در بخش باغبانی برای 100 هزار نفر شغل ایجاد شد.

محمدمهدی برومندی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، اظهار کرد: سه میلیون هکتار باغ و 230 هزار هکتار گلخانه فعال در کشور وجود دارد همچنین 260 هزار هکتار از اراضی کشور به زیر کشت گیاهان دارویی رفته است.

وی افزود: 25 میلیون و 700 هزار تن انواع محصولات باغی در کشور تولید می‌شود که 20 درصد سطح زیرکشت اراضی کشاورزی است و 37 درصد اشتغال را بخش باغبانی ایجاد کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: رتبه یک تا هشت تولید 31 محصول باغبانی در دنیا مربوط به ایران است و کلیه نیاز مصرف‌کنندگان در این بخش در داخل تولید می‌شود و تنها در چهار میوه گرمسیری واردات داریم.

برومندی اظهار کرد: انبه، موز، آناناس و نارگیل میوه‌هایی هستند که به کشور وارد می‌شوند که در میان آن‌ها موز با واردات 450 میلیون دلار دارای بیشترین حجم واردات است و ارز از کشور خارج می‌کند اما توجه داشته باشید که اگر این میوه‌ها در کشور تولید نمی شد باید سالانه چه میزان واردات داشتیم.

وی اضافه کرد: سرانه مصرف میوه در کشور 150 کیلو در سال است که با درنظر گرفتن جمعیت 85 میلیونی کشور و متوسط قیمت هر کیلوگرم 15 هزار تومان باغداران سالانه بیش از 200 هزار میلیارد تومان ثروت در کشور ایجاد می‌کنند. واردات این حجم از میوه قابل تصور نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با بیان اینکه در دولت سیزدهم 50 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی انجام شده است، گفت: 10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در هفته دولت افتتاح می‌شود و برای 10 هزار نفر جدید اشتغالزایی انجام می‌شود.

برومندی گفت: در دولت سیزدم و در بخش باغبانی برای 100 هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد شده است.

  پالایشگاه گیاهان دارویی در کشور ایجاد شد

وی گفت: پالایشگاه گیاهان دارویی با سرمایه‌گذاری 26 میلیون یورو در کاشمر برای فراوری گیاهان دارویی احداث شده است که با این امر از خام‌فروشی محصولات کشاورزی جلوگیری به‌عمل می‌آید و ارزش افزوده بیشتری از صادرات خود خواهیم داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با اشاره به خسارات سیل اخیر و سرمازدگی گذشته به باغات کشور، گفت: سیل اخیر باعث شد که ورودی آب قنوات به باغات مسدود شود و شاهد خسارات زیادی به باغ‌ها هستیم که اقدامات لایروبی برای رفع مشکل باغداران و اصلاح باغات در دستور کار است.

برومندی افزود: با وجود این خسارات تولید میوه در یک سال گذشته دولت سیزدهم افزایش یافته است و از 24 میلیون تن به 25 میلیون و 700 هزار تن رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در بخش مرکبات بیش از 300 هزار تن افزایش داشته باشیم همچنین تولیدات گیاهان دارویی نیز 60 هزار تن افزایش می‌یابد.

وی در ارتباط با واردات نارنگی گفت: این محصول به‌صورت محدود از طریق مرزنشینان و در راستای حسن همسایگی انجام می‌شود ودر ازای واردات این محصول سیب صادر می‌کنیم.

  درتولید میوه‌های گرمسیری خودکفا می‌شویم

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی تصریح کرد: به‌دنبال خودکفایی در تولید چهار میوه گرمسیری هستیم که با این کار جلوی خروج ارز از کشور به‌ویژه برای واردات موز گرفته می‌شود.

برومندی افزود: این تولید در سواحل مکران و در فضای باز و گلخانه‌ای انجام می‌شود.

وی یادآور شد: کشور ترکیه نیز در گذشته از واردکننده موز به صادرکننده این محصول تبدیل شده که این اقدام در ایران نیز دور از دسترس نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی تأکید کرد: با اسپانیا برای واردات نهال پای کوتاه انبه وارد مذاکره شده‌ایم وبخشی از آن نیز به کشور وارد شده و تولیدات گرمسیری حتما با بازارپسندی و کیفیت قابل رقابت انجام می‌شود.

برومندی در خصوص آمار واردات گفت: در یک سال گذشته حدود 600 هزار تن موز، 75 هزار تن انبه، 20 هزار تن آناناس و 16.5 هزار تن نارگیل به کشور وارد شده است.

وی تأکید کرد: در پنج سال آینده می‌توانیم با تولید میوه‌های گرمسیری در کشور میزان واردات آن را 50 درصد کاهش دهیم.

وی اظهار کرد: 12 پایانه صادراتی محصولات کشاورزی نیز در کشور ایجاد خواهد شد و برای این امر از بخش خصوصی برای احداث آن‌ها استفاده می‌شود.

  تا پایان سال آینده تمام میوه‌های موجود در بازار شناسنامه دار می‌شوند

این مقام مسئول همچنین با اشاره به برنامه وزارت کشاورزی برای شناسنامه‌دار کردن میوه‌های تولیدی در کشور، گفت: تا پایان سال آینده همه میوه‌های همه باغات کشور شناسنامه‌دار و قابل رهگیری می‌شوند.

برومندی افزود: براین اساس تمامی میوه‌های تولیدی اعم از میوه‌های صادراتی مصرف داخل قابل رهگیری خواهند بود.

وی درباره اینکه چرا بعد از سال‌ها کماکان بازار میوه با مشکل اختلاف قیمت شدید و چندبرابری از مزرعه تا بازارمصرف مواجه است، گفت: این موضوع برای ما نیز جای سؤال است اما با توجه به اینکه بر اساس قانون انتزاع این مسئولیت تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده امیدواریم ساماندهی مناسبی در این خصوص صورت گیرد.

وی افزود: جهاد کشاورزی از لحاظ لجستیکی و نیروی انسانی مشکلاتی برای بازرسی داشت اما برنامه‌هایی برای تنظیم بازار در بخش میوه دارد کما اینکه در بخش‌های دیگر نیز برای متعادل‌سازی بازار اقدامات مؤثری انجام شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی خاطرنشان کرد: منطقی نیست که به تولیدکننده باغات که سختی زیادی متحمل می‌شوند و ریسک تولید دارند 15تا20 درصد سود داده شود اما تنها فروشنده این محصول 35 درصد از فروش محصول خود سود دریافت کنند.

شناسه خبر 59470