شناسه خبر:59644
1401/6/14 09:08:00

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه پایداری آب در شبکه نیازمند همکاری و مدیریت مصرف شهروندان است، گفت: در شرایط فعلی که به پایداری نسبی شبکه نزدیک شده‌ایم، ضرورتی برای ذخیره‌سازی بیش از نیاز وجود ندارد.

به گزارش یکشنبه سپهرغرب از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان همدان، «فرهاد بختیاری‌فر» اظهار کرد: به‌دلیل عدم اطمینان مصرف‌کنندگان از پایداری آب موجود در شبکه، حجم ذخیره‌سازی آب در منازل، ذخایر مخازن را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده؛ به‌نحوی که خروجی آب در مخازن از 400 لیتر بر ثانیه در حالت معمول به یک‌هزار و 200 لیتر بر ثانیه در حالت بحران تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر میزان مصرف آب در شهر همدان یک‌هزار و 850 لیتر در ثانیه است، افزود: با ورود چاه‌های کشاورزی به مدار، تولید آب به یک‌هزار و 600 لیتر بر ثانیه رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه هم‌اکنون کمبود آب مورد نیاز در شهر همدان بین 200 تا 250 لیتر در ثانیه است، گفت: اگرچه روند بهره‌برداری از چاه‌های کشاورزی همچنان ادامه دارد و روزانه پنج تا 10 حلقه چاه وارد مدار می‌شود، اما مدیریت مصرف از سوی مصرف‌کنندگان و عدم ذخیره‌سازی بی‌مورد آب راهگشا است.

بختیاری‌فر با بیان اینکه عدم تعادل در ذخیره‌سازی آب زمان‌بندی‌های اعلام‌شده را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تصریح کرد: چنانچه ذخایر مخازن پیش از موعد مقرر به اتمام برسد، امکان زمان‌بندی دقیق نیز وجود نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان تصریح کرد: اگر الگوی مصرف خارج از حد معمول نباشد، مدیریت توزیع را به حداقل خواهیم رساند.

در پی کاهش جدی بارش‌ها و خشک‌سالی ناشی از آن، ذخیره آب سدهای استان همدان به‌ویژه سد اکباتان به‌عنوان منبع اصلی تأمین آب شهر همدان بسیار کاهش یافته است. همین امر در روزهای اخیر موجب بروز مشکل و تنش آبی در شهر همدان و اعمال زمان‌بندی قطع شبکه در شهر شده است.

در این مدت «علی‌اکبر محرابیان»، وزیر نیرو دوبار به‌صورت سرزده به همدان سفر کرده است و در جریان این سفرها در بازدید از طرح آب‌رسانی به همدان و همچنین بررسی روند مسائل و مشکلات مرتبط با خشک‌سالی و تنش آبی این استان با اشاره به تلاش جدی دولت برای رفع مشکل تنش آبی ناشی از خشک‌سالی ازجمله در استان همدان، گفت: شمارش معکوس برای افتتاح ابرپروژه آب‌رسانی به همدان آغاز شده و مرحله نخست آن ظرف دو تا سه هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

طرح آب‌رسانی به شهر همدان یکی از اقدامات مؤثر و پایدار برای رفع مشکل کم‌آبی است که این پروژه در 18 سال گذشته بلاتکلیف بوده و پیشرفت بسیار کمی داشته است، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم این پروژه با پیگیری‌های جدی استاندار همدان و حمایت‌های دولت پیشرفت قابل توجهی داشته، چراکه اقدامی راهگشا و پایدار برای رفع مشکل کم‌آبی همدان است.

طرح آب‌رسانی به همدان با خط انتقال به طول 140 کیلومتر از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1383 به استان همدان است که با اجرای این طرح تأمین آب بلندمدت شهر همدان و شهرها و روستاهای مسیر در دستور کار قرار دارد.

عملیات اجرایی این طرح از سال 1386 آغاز شده، اما در سال‌های گذشته به‌کُندی پیش می‌رفت و به‌نوعی متوقف شده بود که از سال گذشته و با روی کار آمدن دولت سیزدهم موضوع تأمین آب آشامیدنی شهر همدان با پیگیری شبانه‌روزی استاندار همدان در اولویت کاری وزارت نیرو قرار گرفت و با پیگیری‌های ویژه و تزریق اعتبارات مناسب، این پروژه از حالت توقف کامل خارج و وارد پیشرفت در اجرای کار شد و فعالیت کارگاه‌ها از سر گرفته شد و مرحله نخست آن برای آب‌رسانی به شهر همدان رو به اتمام است.

اقدامات صورت‌گرفته در طول چهار ماه گذشته بسیار ارزشمند است و پیشرفت فیزیکی این پروژه با گذشته قابل قیاس نیست. این طرح دارای سه ایستگاه پمپاژ به ارتفاع 576 متر است که ایستگاه شماره یک و دو هرکدام 220 متر و ایستگاه شماره سه 136 متر طول پمپاژ دارد.

میانگین بارش‌های استان همدان در سال جاری آب 44 درصد نسبت به بلندمدت کاهش یافته است.

شناسه خبر 59644