شناسه خبر:59767
1401/6/16 09:23:46

معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو گفت: 9 گروه تازه‌نفس و متخصص برای اتصال چاه‌ها و تکمیل پروژه آب‌رسانی به همدان از 15 شهریورماه به این استان اعزام شد.

احمد حیدری شامگاه دوشنبه در هفدهمین شورای آب استان همدان با اشاره به اینکه هماهنگی و عزم جدی برای حل مشکل آب شهر همدان ستودنی است‌، اظهار کرد: پیگیری‌ها و تماس‌های روزانه استاندار همدان با وزیر نیرو سرعت اجرای کار و رفع مشکلات آب همدان را افزایش داده است.
وی افزود: درحال حاضر با تأمین آب شبکه، آرامش خوبی به شهر بازگشته است و امیدواریم با حفظ سد اکباتان این آرامش تداوم داشته باشد.
حیدری خاطرنشان کرد: تک‌تک چاه‌های کشاورزی که به شبکه اضافه شده است، بررسی شده تا بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم.
معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو با اشاره به اینکه اوج آب‌دهی چاه‌های کشاورزی اضافه‌شده 444 لیتر در ثانیه است، تأکید کرد: امروز برای اضافه شدن 220 لیتر آب در ثانیه ظرفیت جدید برنامه‌ریزی شده است که با تأمین آن ظرفیت آب چاه‌ها به 670 لیتر در ثانیه افزایش می‌یابد.
وی گفت: کدورت سد اکباتان از 100 به هزار رسیده است و تلاش داریم اگر این سد از مدار خارج شد، چاه‌های جدید جایگزین آن شوند.
حیدری افزود: حفر چاه‌ مراحل طولانی دارد که با موافقت وزیر نیرو مجوز آنی حفر 30 حلقه چاه در همدان صادر شده است تا در کمترین زمان ممکن به کمک ما بیاید.
وی اظهار کرد: بازگشایی مسیر رودخانه سیمین کمک بسیار زیادی به حفظ آب سد اکباتان دارد و باید برای تداوم حیات سد، هرچه سریع‌تر مسیر رودخانه «اِبِرو» نیز بازگشایی شود.
معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو تصریح کرد: رودخانه‌های سیمین، اِبِرو، دره‌مرادبیگ و عباس‌آباد ظرفیت خوبی دارند که باید از آن برای تأمین آب همدان استفاده شود.
وی ادامه داد: روز سه‌شنبه 9 گروه متخصص و تازه‌نفس از سایر استان‌های کشور برای اتصال چاه‌ها به همدان اعزام شدند تا جایگزین نیروهای قبلی شوند.
حیدری افزود: بنا بر اعلام وزیر نیرو هیچ مشکلی برای تهیه تجهیزات و نیروی انسانی جهت تأمین آب و رفع مشکلات کنونی استان همدان وجود ندارد.
وی اظهار کرد: شرکت‌های آبفا و آب منطقه‌ای استان گروه‌های جدیدی برای بررسی و بازرسی وضعیت چاه‌های کشاورزی اضافه‌شده اختصاص دهند.
معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو تأکید کرد: 60 تانکر برای آب‌رسانی به مردم همدان از سایر استان‌ها اعزام شده‌ است که از روز سه‌شنبه نیز 60 تانکر با راننده‌های تازه‌نفس از سایر استان‌ها راهی این شهر می‌شوند.
در پی کاهش جدی بارش‌ها و خشک‌سالی ناشی از آن، ذخیره آب سدهای استان همدان به‌ویژه سد اکباتان به‌عنوان منبع اصلی تأمین آب شهر همدان بسیار کاهش یافته است. همین موضوع در چند هفته گذشته موجب بروز مشکل و تنش آبی در شهر همدان و اعمال زمان‌بندی قطع شبکه در شهر شده است.
در این مدت «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو دوبار به‌صورت سرزده به همدان سفر کرده است و در جریان این سفرها در بازدید از طرح آب‌رسانی به همدان و همچنین بررسی روند مسائل و مشکلات مرتبط با خشک‌سالی و تنش آبی این استان با اشاره به تلاش جدی دولت برای رفع مشکل تنش آبی ناشی از خشک‌سالی ازجمله در استان همدان، گفت: شمارش معکوس برای افتتاح ابرپروژه آب‌رسانی به همدان آغاز شده و مرحله نخست طرح آب‌رسانی به همدان ظرف دو تا سه هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در سفری یک‌روزه به استان روند اجرای طرح آب‌رسانی به همدان و خروج این شهر از وضعیت بحرانی را بررسی کرد.
طرح آب‌رسانی به شهر همدان یکی از اقدامات مؤثر و پایدار برای رفع مشکل کم‌آبی است که این پروژه در 18 سال گذشته بلاتکلیف بوده و پیشرفت بسیار کمی داشته است، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم این پروژه با پیگیری‌های جدی استاندار همدان و حمایت‌های دولت، پیشرفت قابل توجهی داشته؛ چراکه اقدامی راهگشا و پایدار برای رفع مشکل کم‌آبی همدان است.
طرح آب‌رسانی به همدان با خط انتقال به طول 140 کیلومتر از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1383 به استان همدان است که با اجرای این طرح تأمین آب بلندمدت شهر همدان و شهرها و روستاهای مسیر در دستور کار قرار دارد.
عملیات اجرایی این طرح از سال 1386 آغاز شده، اما در سال‌های گذشته به‌کُندی پیش می‌رفت و به‌نوعی متوقف شده بود که از سال گذشته و با روی کار آمدن دولت سیزدهم موضوع تأمین آب آشامیدنی شهر همدان با پیگیری شبانه‌روزی استاندار همدان در اولویت کاری وزارت نیرو قرار گرفت و با پیگیری‌های ویژه و تزریق اعتبارات مناسب، این پروژه از حالت توقف کامل خارج و وارد پیشرف در اجرای کار شد و فعالیت کارگاه‌ها از سر گرفته شد و مرحله نخست آن برای آب‌رسانی به شهر همدان رو به اتمام است.
اقدامات صورت‌گرفته در طول چهار ماه گذشته بسیار ارزشمند است و پیشرفت فیزیکی این پروژه، با گذشته قابل قیاس نیست. این طرح دارای سه ایستگاه پمپاژ به ارتفاع 576 متر است که ایستگاه شماره یک و دو هرکدام 220 متر و ایستگاه شماره سه 136 متر طول پمپاژ دارد.
میانگین بارش‌های استان همدان در سال جاری آبی 44 درصد نسبت به بلندمدت کاهش یافته است.

شناسه خبر 59767