شناسه خبر:59939
1401/6/20 09:30:00

سپهرغرب، گروه ویژه‌نامه - شهره کرمی: یک نویسنده همدانی با بیان اینکه شخصیت آیت‌الله مدنی مانند خورشید است، ابراز کرد: راه‌ حل گذر از بحران‌های جهان معاصر، تأسی به وجود افرادی مانند شهیدمدنی است، کما اینکه مردم همدان در زمان حیات ایشان بهره بسیاری از وجودشان بردند.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی : سیدمیثم موسویان یکی از نویسندگان همدانی است که بیشتر آثار او در ژانر انقلاب و دفاع مقدس منتشر شده؛ او دارای تألیفات بسیاری بوده و برگزیده‌ بسیاری از محافل ادبی است. موسویان که در رمان «کلاه‌پوستی‌ها»، زندگی و مبارزات شهید آیت‌الله اسدالله مدنی را به تصویر می‌کشد، در این بخش به بیان چند نکته کوتاه درخصوص ایشان می‌پردازد.

این نویسنده جوان با اشاره به پژوهش‌های خود درباره سیره شهیدمدنی طی دوران اقامت ایشان (اوایل انقلاب) در همدان، گفت: آیت‌الله مدنی شخصیت چندوجهی داشته و ازنظر علمی، سیاسی و اقتصادی متکی به خود بوده؛ ایشان یک مبارز متفکر به حساب می‌آمده و این مسئله در همه ابعاد زندگی او مشهود است.

وی افزود: کراماتی که از ایشان بیان می‌شود، نشان‌دهنده نفس ملکوتی و دم مسیحایی او بوده و به‌عنوان یک نخبه، هر انسانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

موسویان با بیان اینکه تأثیرگذاری شهیدمدنی و حضورشان در نجف موجب محبوبیت فراملی شده است، اظهار کرد: وقتی ایشان به شهرهای مختلف ایران تبعید می‌شدند، علمای نجف به حکومت ایران فشار می‌آوردند که این تبعید طولانی‌مدت نباشد تا بتوانند از وجود وی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه شخصیت آیت‌الله مدنی باید به‌عنوان الگو به جامعه معرفی شود، ابراز کرد: اگر این الگوسازی‌ برای نسل‌های بعدی صورت نگیرد، کودکان، نوجوانان و جوانان ما جذب شخصیت‌های غیر بومی می‌شوند و این موضوع به این جهت ایراد دارد که به‌طور مثال یک فوتبالیست خارجی که در رشته ورزشی خود کامل بوده، ممکن است در سایر ابعاد خود دچار اشکال باشد که این ابعاد ناقص در الگوگیری مورد غفلت قرار گرفته و برای مردم ما تماماً اسوه می‌شود. اما در زندگی عالمانی مثل شهیدمدنی کوچک‌ترین انحرافی وجود ندارد و با خیال آسوده می‌توانند سرمشق باشند.

موسویان گمشده جهان امروز را «معنا» خواند و تأکید کرد: دو سال پیش به‌عنوان «سال جهانی افسردگی» اعلام شده و درنظر اندیشمندان غربی بحران معنا، معنویت و معنی زندگی ارزیابی شد. ما در جامعه‌ای درحال حرکت هستیم که از معنا و معنویت زدوده و موجب شده تا شاهد ناموفقی در بسیاری از ابعاد زندگی انسان باشیم، برای مثال از هر دو ازدواج یک مورد به جدایی می‌انجامد و زندگی معنوی شرقی کم‌رنگ شده است.

این نویسنده همدانی ادامه داد: با کمک بزرگان و توجه به علمای راستین دین می‌توان بحران معنا را بهبود بخشید، چنانچه وقتی شخصی در مدار این افراد قرار می‌گیرد، در زندگی او تحول رخ می‌دهد؛ کما اینکه نزدیکان این افراد نیز از نورانیت آن‌ها بهره برده‌اند و این مسئله به‌وضوح حس می‌شود.

* هنر در خدمت معرفی بزرگان قرار گیرد

موسویان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هنر باید در خدمت معرفی بزرگان قرار گیرد، افزود: هنر داستان‌نویسی و فیلم‌سازی در سراسر جهان به معرفی بزرگان و تأثیرگذاران جامعه خود پرداخته‌، ما نیز می‌توانیم در این حوزه‌ها برای معرفی بزرگان جامعه خود گام برداشته و هنر را در خدمت انقلاب اسلامی قرار دهیم.

این نویسنده همدانی با اشاره به اینکه شاگردان عالمان دینی مناسب‌ترین افراد برای ثبت و انتقال رفتار و سیره آنان هستند، ابراز کرد: این افراد می‌توانند برای نوشتن کتاب‌ و تغذیه فکری جامعه، مناسب‌ترین گزینه باشند.

شناسه خبر 59939