شناسه خبر:59964
1401/6/20 10:08:30

سپهرغرب، گروه اندیشه: استاد حوزه علیمه گفت: اگر کسی فضای معارف اسلامی و رخدادهای تاریخ اسلام را نداند، ممکن است خیال کند اختلاف و نزاع‌ها بعد از رحلت رسول خدا آغاز شد که اگر اینگونه تفکر کنیم در تمام تحلیل‌های تاریخی دچار مشکل خواهیم شد.

حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی، نوان کرد: دلیل اینکه جامعه اسلامی تهمت و شایعات را علیه امام حسن (ع) را باور کرد دلایل مختلفی دارد و نیاز به ریشه یابی مفصل دارد.

وی افزود: اگر کسی فضای معارف اسلامی و رخدادهای تاریخ اسلام را نداند ممکن است خیال کند اختلاف و نزاع‌ها بعد از رحلت رسول خدا آغاز شد که اگر اینگونه تفکر کنیم در تمام تحلیل‌های تاریخی دچار مشکل خواهیم شد.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: اگر با دقت اوضاع زمان رسول خدا را بررسی نماییم متوجه می‌شویم در میان مسلمین و امت اسلام دو گروه وجود داشتند و دو حزبی حاکم بود و بین اصحاب رسول خدا دو نگاه متفاوت وجود داشت.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) اضافه کرد: محور تمام اختلافات در تاریخ اسلام به واسطه نگاه امت اسلام به شخصیت رسول خداست که این تفاوت نگاه در زمان حیات رسول خدا نیز وجود داشت که دانستن آن باعث می‌شود تاریخ قابل فهم شود و از آیات قرآن ابهام زدایی شود.

کاشانی تاکید کرد: یک گروه رسول خدا را معصوم و دارای علم گسترده از وحی می‌دانستند و رسول خدا را تقوای مطلق می‌دیدند که رهبران این گروه حضرت علی (ع)، حضرت زهرا (س)، ابوذر، سلمان و… بودند.

وی اظهار کرد: گروه دوم در زمان حیات رسول خدا برای رسول خدا خطا قائل بودند و حضرت را اهل پارتی بازی و... می‌دانستند و به ظاهر مسلمان هم بودند اما دستورات رسول خدا را بر اساس میل و سلیقه شخصی انجام می‌دادند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) گفت: هیچ اختلاف جدی بین مسلمین رخ نداد مگر اینکه ریشه این اختلاف در نگاه به شخص رسول خدا بوده است و اگر با حضرت‌علی (ع) مخالفت شده است دلیلش این است که حضرت‌علی (ع) آینه تمام نمای رسول خدا است.

وی افزود: کسانی که نگاهشان به رسول خدا یک نگاه معمولی بود و حضرت را اهل خطا می‌دانستند. در مراحل بعدی نیز، روایات وارده از رسول خدا در وصف حضرت زهرا (س) و… را نیز حمل بر این می‌کنند که رسول خدا در مواجه با دختر و نوادگان خودشان احساساتی شده اند و کلامی بیان کرده اند.

کاشانی تاکید کرد: آن چیزی که بسیار مهم است و باعث می‌شود آیات قرآن را درست بفهمیم و رخدادهای تاریخی را درست تحلیل کنیم؛ این است که بدانیم در زمان حیات رسول خدا نیز دو حزب قوی وجود داشتند و نگاه‌های حزبی از همان اول مخالف نبوت رسول خدا بوده و رسول خدا را یک فرد عادی و اهل خطا می‌دانستند.

شناسه خبر 59964