شناسه خبر:59987
1401/6/21 09:45:26

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار شهرستان اسدآباد از برگزاری پنجمین جشنواره آلوی روستای ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور در مهرماه سال‌ جاری پس از سه سال از شیوع کرونا خبر داد.

حسین‌علی شرکائی یکشنبه 20 شهریورماه در جلسه هماهنگی جشنواره آلو روستای ملحمدره اظهار کرد: پنجمین جشنواره آلو روستای ملحمدره به مدت سه روز از 12 تا 14 مهرماه در این روستای گردشگری با حضور اهالی و باغداران روستا و گردشگران و مسافران و شهروندان اسدآبادی برگزار خواهد شد.

وی از پیش‌بینی برداشت چهار هزار تُن آلو از باغ‌های این شهرستان در سال‌ جاری خبر داد و تصریح کرد: مساحت کل باغ‌های شهرستان اسدآباد چهار هزار و 100 هکتار بوده که از این میزان سطح حدود 300 هکتار به باغ‌های آلو اختصاص دارد.

شرکائی بیشترین پراکنش باغات آلوی این شهرستان را روستای گردشگری ملحمدره، ترخین‌آباد و ویرایی دانست و افزود: برداشت آلو از روستای ملحمدره و باغات شهرستان معمولاً از اواخر شهریور آغاز شده و تا اواسط مهرماه ادامه دارد.

وی تصریح کرد: بخشی از آلوی برداشت‌شده شهرستان به‌صورت تازه‌خوری و بخشی دیگر به‌صورت سنتی توسط بهره‌برداران این بخش به روش‌های آلوی تیزابی، آلو خشک، لواشک، مربا و ترشی به بازار ازجمله بازار سایر استان‌ها عرضه می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسدآباد هم اظهار کرد: در جشنواره سه‌روزه آلوی روستای گردشگری ملحمدره عرضه محصولات کشاورزی و صنایع دستی روستاهای اسدآباد و فرآورده‌های آلو روستای ملحمدره هم در قالب غرفه محصولات کشاورزی را خواهیم داشت.

کامران اکبری‌شایگان همچنین با بیان اینکه در سه سال گذشته جشنواره آلو ملحمدره به‌علت شرایط کرونا برگزار نشده است، گفت: برگزاری دوباره جشنواره آلو روستای ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور نقش مؤثری در رونق و جان گرفتن دوباره صنعت سبز گردشگری و توریسم این روستا پس از سه سال از شیوع کرونا دارد.

وی با اشاره به مراسم افتتاحیه جشنواره دوازدهم مهرماه در روستای گردشگری ملحمدره و اختتامیه این جشنواره در چهاردهم مهرماه، یادآور شد: در حاشیه این جشنواره علاوه‌بر نمایشگاه عرضه محصولات کشاورزی روستاها، بازی‌های محلی روستای ملحمدره نیز انجام خواهد شد.

اکبری‌شایگان خاطرنشان کرد: بازی محلی شوشَتَله یا گردوبازی یکی از بازی‌های قدیمی روستای گردشگری حبشی به‌شمار می‌رود که به‌عنوان نخستین بازی محلی در پاییز سال 99 (با برگزاری این بازی توسط کانون پرورش فکری کودکان شهرستان در این روستا)، کارشناسان میراث فرهنگی استان برای پیگیری ثبت آن در فهرست آثار ناملموس کشور، از برگزاری آن بازدید کردند.

شناسه خبر 59987