شناسه خبر:60105
1401/6/23 09:44:16

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه از تدوین بسته سرمایه‌گذاری جدید برای کرمانشاه با محوریت بخش خصوصی خبر داد و گفت: این بسته ظرف حدود سه ماه آینده تدوین نهایی خواهد شد.

کیوان کاشفی در نشست بررسی و تبادل نظر درخصوص بسته سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه که روز 22 شهریورماه برگزار شد، از پیشنهاد یک بسته سرمایه‌گذاری برای کرمانشاه یاد کرد که با محوریت بخش خصوصی خواهد بود و افزود: این بسته شامل دو حوزه اصلی مگاپروژه‌ها و SMEها ( پروژه‌های کوچک) است.

وی با بیان اینکه بخش مگاپروژه‌ها عمدتاً با محوریت بخش دولتی و در حوزه زیرساختی ازجمله انرژی، راه، خط آهن و غیره خواهد بود، ابراز کرد: برای این بخش‌ها دستگاه‌هایی ازجمله آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای، برق منطقه‌ای، نیروگاه‌ها، شرکت گاز و غیره باید پای کار بیایند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه یادآور شد: در بخش SMEها محوریت کار به بخش خصوصی، هلدینگ‌ها و انجمن‌های تخصصی واگذار شده و قرار است این بخش در چند حوزه مهم پیشنهادات خود را در زمینه‌هایی که فرصت سرمایه‌گذاری داریم، مطرح کند. برای نمونه در حوزه پتروشیمی، پالایشگاه، صنایع فولاد، حوزه بازرگانی، صنعت ساختمان، صنایع معدنی و غیره قرار است با پیشنهاد فعالین این عرصه در هر حوزه بین پنج تا 15 پروژه پیشنهاد شود.

به گفته کاشفی همه بخش‌ها باید پیشنهادات خود را در زمینه این بسته هرچه زودتر مطرح کنند تا با جمع‌بندی پیشنهادات و نظرات بتوان ظرف سه ماه آینده شاهد تدوین بسته نهایی بود و بتوانیم تا پایان سال این بسته سرمایه‌گذاری را به یک کتاب تبدیل کرده و برای آن رویداد برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه این بسته سرمایه‌گذاری الزاماتی هم دارد، تعریف پروژه‌ها در چارچوب توسعه پایدار، استفاده حداکثری از استعدادهای موجود در استان، حرکت در مسیر کاهش نرخ بیکاری و کاهش شکاف فناوری موجود در استان و غیره را از مهم‌ترین این موارد برشمرد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه خاطرنشان کرد: در تدوین این بسته هم به اسناد بالادستی کرمانشاه توجه شده و هم تلاش شده از تجارب موفق دیگر استان‌ها بهره بگیریم.

کاشفی در ادامه از احصای پنج چالش اصلی پیش روی سرمایه‌گذاری در کرمانشاه نیز یاد کرد و افزود: این پنج چالش شامل تأمین نقدینگی (هم دشواری دریافت تسهیلات بانکی و هم متنوع نبودن منابع)، کمبود نیروی کار ماهر، اکوسیستم نامناسب فضای کسب‌وکار، مسائل فرهنگی و مسائل متفرقه (عدم توجه به کسب‌وکار روستایی، عدم اعتماد به کارآفرینان جوان و غیره) است.

شناسه خبر 60105