شناسه خبر:60118
1401/6/23 10:12:02

سپهرغرب، گروه ورزشی: «مهدی شهگل» کاراته‌کای ملی پوش همدان برای حضور در لیگ جهانی کاراته به میزبانی کشور ترکیه انتخاب شد.

مربی کاراته استان همدان در این باره اظهارکرد: شهگل قرار است در وزن 75 کیلوگرم در مسابقات لیگ جهانی موسوم به " وان" در ترکیب تیم ملی کشورمان به میدان برود.

«الله کرم شهگل» افزود: رقابت‌های کاراته وان سری A ترکیه از یکم تا سوم مهرماه امسال در استان کوجائلی در نزدیکی استانبول برگزار خواهد شد و با تصمیم مسئولان فدراسیون کاراته هفده نماینده از کشورمان در این پیکارها حضور خواهند داشت.

وی اضافه کرد: در این رقابت‌ها تنها نفرات بالای رنکینگ 32 فدراسیون جهانی مجوز حضور در مسابقات را خواهند داشت.

شهگل خاطرنشان کرد: سیدشهرام هروی به عنوان سرمربی و مهدی احمدی به عنوان مربی در بخش مردان و فرحناز ارباب و پگاه زنگنه در بخش بانوان مربیان تیم کشورمان در این مسابقات هستند.

وی بیان کرد: همچنین با تصمیم مسئولان فدراسیون کاراته، علیرضا کتیرایی و ستاره موسوی سرمربیان تیم‌های امید کشورمان نیز در این رقابت‌ها حضور خواهند.

شهگل با اشاره به اینکه پسرم برای نخستین بار در این مسابقات شرکت می‌کند، افزود: مهدی از آمادگی بسیار مطلوبی برخوردار است و امیدواریم با انگیزه‌ای که دارد، نتایج درخشانی را رقم بزند.

  اردوی انتخابی تیم ملی چوب کشی در همدان لغو شد

سرپرست هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی همدان گفت: اردوی انتخابی تیم ملی چوب کشی اعزامی به مسابقات جهانی در همدان لغو شد.

«علی پارساجو» در گفت وگو باخبرنگار ایرنا اظهار داشت: با تصمیم فدراسیون و محدودیت زمانی تا اعزام تیم به مسابقات جهانی، اردوی انتخابی تیم‌های ملی آقایان و بانوان به تهران انتقال یافت.

وی اضافه کرد: پیش از این قرار بود اردوی بانوان در اصفهان برگزار شود و همدان میزبان اردوی آقایان باشد که در نهایت تصمیم به میزبانی هر 2 بخش در تهران شد.

پارساجو بیان کرد: برترین‌های اردوی انتخابی قرار است در مسابقات جهانی ورزش‌های قومیتی به میزبانی کشور ترکیه اعزام شوند.

وی با اشاره به اینکه ورزشکاران همدانی بخت اصلی عضویت در تیم ملی جهت حضور در مسابقات جهانی هستند، گفت: قطع به یقین در مسابقات جهانی نماینده خواهیم داشت.

همدان با سابقه قهرمانی در کشور، یکی از استان‌های پرافتخار در ورزش چوب کشی است.

به گزارش ایرنا، چوب کشی یکی از بازیهای بومی محلی استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود. در بازی بومی محلی چوب کشی، یک چوب بین دستان 2 ورزشکاری که به طور نشسته رو در روی هم قرار گرفته و به وسیله یک تخته یا مانع از هم جدا هستند، قرار می‌گیرد که هر ورزشکار باید این چوب را از دست حریفش خارج کرده و آن را تصاحب کند.

در ایران بیش از هزار ورزش بومی محلی شناسایی شده که از این تعداد، حدود 400 بازی بومی محلی مربوط به استان گیلان است که از مهمترین این بازیها می‌توان به کشتی گیله‌مردی، لافند بازی، ال کاوه، مرغانه جنگ، غیش بازی، کلاه پران، عروس گولی، آهوچره، آغوز بازی و شیرین دودو (زو یا کبدی) اشاره کرد.

شناسه خبر 60118