شناسه خبر:60161
1401/6/24 09:20:52
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه:

تمام امکانات برای بازگشت زائران اربعین از مرز رسمی خسروی آماده است

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه اعلام کرد که تمام امکانات برای بازگشت زائران اربعین از مرز رسمی خسروی آماده است و زوار می‌توانند بدون هیچ‌گونه محدودیتی از این مرز وارد کشور شوند.

«فریبرز کرمی» روز چهارشنبه با اشاره به اینکه روند بازگشت زائران اربعین حسینی به کشور آغاز شده است، افزود: در 24 ساعت گذشته 19 هزار و 500 زائر از طریق مرز خسروی وارد کشور شده‌اند.

وی ابراز کرد: همچنین در این مدت زمانی 11 هزار و 500 زائر اربعین از کشور خارج شدند که نشان می‌دهد موج ورود زائران آغاز شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه با اشاره به افزایش قابل توجه تردد زائران، توضیح داد: میزان تردد زائران اربعین در محورهای منتهی به مرز خسروی نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد افزایش یافته است که حجم قابل توجهی را شامل می‌شود.

کرمی به اعزام اتوبوس‌ها به کشور عراق برای جابه‌جایی زائران اربعین حسینی در این کشور اشاره کرد و گفت: براساس آمارها 230 دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران اربعین حسینی به کشور عراق رفته‌اند تا در روند جابه‌جایی زائران تسهیل ایجاد شود.

به گفته وی 180 دستگاه اتوبوس نیز در استان کرمانشاه روند جابه‌جایی زائران اربعین حسینی به سمت مرزهای خسروی و مهران و برعکس را انجام می‌دهند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه با اشاره به اینکه برای تسهیل در تردد‌ها از یگان‌های ارتش و سپاه کمک گرفته شده است، گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای بازگشت زائران اربعین حسینی از مرز خسروی به مرز استان و از آنجا به دیگر نقاط کشور انجام شده است و به نظر می‌رسد مشکلی در این زمینه احساس نشود.

خسروی کوتاه‌ترین مسیر به کربلای معلی

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصر شیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی- منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و درنهایت به حلب و سپس ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله 15 کیلومتری قصر شیرین تا بغداد پایتخت عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد و به‌دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصر شیرین در غرب کرمانشاه بیش از 27 هزار نفر جمعیت و بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان 14 واحد اقامتی شامل هتل و میهمان‌پذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک‌هزار و 50 تخت از اوایل دهه 80 ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره‌مندی مردم قصر شیرین از مزایای تردد زوار صورت می‌گرفت.

شناسه خبر 60161