شناسه خبر:60182
1401/6/24 10:09:13

سپهرغرب، گروه کار و دانش: یک استاد دانشگاه و کارشناس سواد رسانه‌ای گفت: مهمترین نکته در مورد اینترنت کودک توجه کردن به امنیت سایبری کودکان است.

مریم محبی با اشاره به آسیب‌های حضور و ورود کودکان به فضای مجازی و اینترنت، بر توجه به امنیت سایبری کودک تاکید کرد.

وی افزود: اینترنت کودک در همه دنیا محل توجه است متاسفانه ادبیات اینترنت کودک تاکنون در کشور ما تعریف مناسبی نداشته است اما درحدود 100 کشور هستند که قوانینی دراین جهت دارند به خصوص بعد از کرونا اتحادیه اروپا در GDRP قانونگذار حفاظت داده اتحادیه اروپا به این موضوع ورود و قانون حقوق کودکان در فضای سایبر را تثبیت کرده است.

این استاد دانشگاه در مورد مباحثی که باید جزء دغدغه‌های ما در بخش حقوق کودکان و لزوم حفظ و مراقبت از آن باشد، گفت: مهمترین موضوع مورد بحث که باید محل توجه باشد؛ هرزه‌نگاری اینترنتی است.

وی افزود: الان فضای رها شده اینترنت به گونه ای است که همه بچه‌ها در معرض همه جور پیامی هستند؛ این پیام‌ها می‌تواند موجب سوء استفاده از کودکان شود و همه این موارد برای کودکان و خانواه‌های آنها آسیب زا باشد.

این کارشناس سواد رسانه ای در ادامه با اشاره به اینکه نگرانی‌های دیگری در فضای کنونی اینترنت در اختیار کودکان وجود دارد، گفت: باید به نکات دیگری هم در بحث آسیب‌های حضور و ورود کودکان به فضای مجازی و اینترنت توجه داشت.

محبی افزود: یکی از این آسیب‌ها ردپای دیجیتال است یعنی کودک نمی‌داند که هر جا در این فضا وارد می‌شود ردپای آنها در دیتابیس‌های مختلف ذخیره می‌شود.

استاد دانشگاه خبرگزاری فارس اظهار کرد: این موضوع اینترنت کودک خیلی مهم است و باید در فرایند قانونگذاری آن به این نکته توجه داشت تا اطلاعات کودکان ذخیره نشود.

وی ادامه داد: چون ذخیره سازی اطلاعات کودکان بدون اطلاع خانواده‌ها غیرقانونی است. سرقت اطلاعات و باجگیری‌ها نیز از جمله مواردی است که در فضای سایبری کنونی شاهد آن هستیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه این دغدغه مدتی است که در کشور ما مطرح است و ما متاسفانه در همه این سال‌ها نتوانستیم حمایت مردم را در مورد موضوع اینترنت ملی و شبکه‌های داخلی جلب و حمایت آنها را داشته باشیم، گفت: در مورد اینترنت کودکان هم این نگرانی‌ها وجود دارد و امیدواریم با فرهنگ و بستر سازی که صورت می‌گیرد شاهد پیاده شدن قانونی مناسب خانواده‌ها باشیم.

محبی افزود: بحث خانواده و سیستم آموزشی باید خیلی مهم باشد و همچنین سواد رسانه‌ای که متاسفانه با اینکه کارهایی انجام شده اما اصلا کافی نبوده است.

وی گفت: خانواده‌های ایرانی باید آگاهی‌های خود را در حوزه اهمیت صیانت از حقوق کودکان افزایش دهند تا به تبع آن کمترین آسیب متوجه کودک شود.

وی افزود: باید به جایی برسیم که کودکان و کاربران نگاه انتقادی به فضای مجازی و رسانه‌ها داشته باشند تا درصد آسیب‌ها کاهش یابد.

شناسه خبر 60182