شناسه خبر:60191
1401/6/27 09:01:14

سپهرغرب، گروه خبر: بنابر اعلام مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان همدان میزان آزمایش‌ها و کنترل‌های انجام‌شده بر روی آب همدان در شرایط فعلی دو برابر شده و هیچ‌گونه آلودگی در آن مشاهده نشده است.

سال‌هاست چراغ قرمز منابع آبی شهرستان همدان شروع شده و هر بار مسئولان از پیگیری تامین آب خبر دادند تا اینکه سال 83 با حضور رهبر انقلاب در استان همدان بر اساس نظر کارشناسان تامین آب همدان را به منبع فرامنطقه‌ای گره زدند و تصویب شد که آب از سد تالوار میهمان خانه همدانی‌ها شود از همان ابتدا نیز مخالفت‌هایی با این پروژه در مناطق مبدع وجود داشت اما آب سد تالوار از رودخانه‌ای که از کوه‌های شمال غربی استان همدان سرچشمه می‌گیرد بعد از 18 سال تردید و کم‌کاری بالاخره با پایان یافتن آب پشت سد اکباتان و در بحرانی‌ترین روزها با عزم وزیر نیرو واستاندار همدان به این پروژه نیمه‌جان تزریق اعتبار شد و کارگاه رساندن آب از تالوار به همدان شبانه‌روزی فعال گردید تا این‌روزها اندک اندک صدای آب تالوار به گوش می‌رسد.

اما در همین روزهایی که مردم همدان با بی‌آبی و مشکلات جیره‌بندی دست و پنجه نرم می‌کردند مطلبی روی خروجی رسان‌ها قرار گرفت که از آلودگی آب شرب همدان خبر می‌داد و این به معنی التهاب مضاعف مردم و نگرانی آن‌ها از سلامت آبی که پس از ساعت‌ها انتظار می‌خواهند از آن استفاده کنند اگرچه اینگونه خبررسانی با هیچ قاعده کار حرفه‌ای رسانه‌ای همخوانی ندارد اما مسئولان در جهت تنویر افکار عمومی و کاستن از نگرانی مردم درباره شبهه مطرح شده توضیحاتی مطرح کردند یکی از موارد سوء‌برداشت در این زمینه، اظهاراتی بود که از سوی رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان مطرح و باعث شد شبهاتی در اذهان مردم نسبت به سلامت آب ایجاد شود. پس از پخش این شایعات بود که محمدرضا شکوهی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها آن را تکذیب کرد و تیتر به کار گرفته شده را برداشتی نادرست از سخنان خود دانست.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: متاسفانه تیتری که در خبرگزاری صدا و سیما مرکز همدان منتشر شده کاملا اشتباه و منفی‌ترین برداشت ممکن از صحبت‌های بنده بود.

محمد رضا شکوهی، گفت: آب همدان کاملا سالم و بهداشتی است؛ چون کارشناسان بهداشت ما و آبفا به صورت شبانه روز از علمک‌های آبگیری آب را از نظر میکروبی، شیمیایی و فیزیکی تست کرده و یک آب کاملا سالم وارد شبکه شهری می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما اشاره کردیم که در بعضی مناطق به دلیل آلودگیِ محیطی که لوله‌های آن فرسوده هستند با مکش معکوس، ممکن است آب آلوده شود. باید به این نکته توجه داشت که اکثر لوله‌های شهری فرسوده نبوده و هیچ اشکالی در مورد نکته اشاره شده به آن وارد نیست.

وی تاکید کرد: بایستی با تحریف اخباری که باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود برخورد قانونی صورت گیرد و در این راستا پیگیری‌های لازم جهت اصلاح تحریف خبری که از قول بنده منتشر شده انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر این نکته که فرسودگی لوله‌ها در برخی مناطق به معنای آلودگی قطعی آب نیست، تصریح کرد: ممکن است در محلی فرسودگی هم وجود داشته باشد اما در اطراف آن هیچ گونه آلودگی وجود نداشته باشد و کاملا سالم باشد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر عدم توجه به شایعات منتشر شده در فضای مجازی، گفت: مردم همدان از سلامت و بهداشت آب شهری اطمینان خاطر داشته باشند، دانشگاه علوم پزشکی بارها سلامت آب شهری را تایید کرده و خود ما نیز از آب شهری استفاده می‌کنیم.

مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز درگفت‌و گو با رسانه‌ها اظهار کرد: در زمان بحران، تعداد آزمایش‌ها و کنترل‌ها دو برابر شده، به عبارت دیگر دو برابر استاندارد تعریف‌شده کلرسنجی، کدورت‌سنجی و آزمایش میکروبی در سطح شهر و نقاط مختلف صورت می‌‌گیرد و خوشبختانه تاکنون نتیجه میکروبی مثبتی مشاهده نشده است.

مجید زیبازاده با اشاره به اینکه این داده‌ها با نتایج آزمایش‌های مرکز بهداشت نیز همخوانی داشته و آن‌ها هم نمونه مثبت میکروبی نداشتند افزود: جلسات مداوم با کارشناسان و مسئولان مرکز بهداشت برگزار و نتایج آزمایش‌ها بررسی می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مشکل ظاهری در اثر قطع و وصل شدن آب که باعث کدورت و رنگی شدن آن می‌شود داریم که کیفیت ظاهری آن را تحت تأثیر قرار داده اما آلودگی مشاهده نشده است.

کلر تزریقی‌ آلودگی‌های ثانویه را از بین می‌رود

مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت شرکت آب و فاضلاب استان همدان ادامه داد: اگر شبکه دچار شکستگی شود ممکن است، آلودگی وارد آب شود اما کلری که طبق استانداردهای تعریف‌شده به آب تزریق می‌شود، آلودگی‌های ثانویه را نیز از بین می‌برد.

زیبازاده تأکید کرد: تاکنون در آزمایشات انجام شده، مشاهده شده که کلر باقی مانده در آب تمام آلودگی‌های ثانویه را که بر اثر شکستگی لوله به وجود آمده، مرتفع کرده است، بنابراین هر نوع آلودگی احتمالی برطرف شده و در نهایت آب مناسب و سالم به دست مردم می‌رسد.

وی به مردم اطمینان‌خاطر داد که هیچ جای نگرانی وجود ندارد و گفت: نتایج آزمایش‌ها از نظر علمی برای همه قطعیت دارد و برخی از اظهارنظرها کارشناسی شده نیست و تنها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و ریاست مرکز بهداشت همدان، خانم ترکمان اسدی می‌تواند در باره کیفیت آب اظهار نظر کنند.

تأمین کیفیت آب خط قرمز آبفا است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز ضمن تأیید سخنان زیبا‌زاده، تأمین کیفیت آب را خط قرمز آبفا اعلام کرد و گفت: آب همدان که از طریق شبکه توزیع شهری به مردم می‌رسد از سلامت کامل برخوردار است و هیچ مشکلی ندارد.

فرهاد بختیاری‌فر افزود: تمامی مراحل سالم‌سازی و کنترل کیفیت آب شرب همدان با دقت کامل انجام شده و غیر شرکت آبفا شبکه بهداشت شهرستان نیز نظارت‌ها و آزمایش‌های کافی را انجام می‌دهد.

وی تأکید کرد: ممکن است مردم برای تأمین آب آشامیدنی به دلیل برخی از شایعات از آب چشمه‌ها و چاه‌های خانگی استفاده کنند که بری از آلودگی نیست و این امر باعث بروز برخی از مشکلات شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان ادامه داد: اگر آلودگی میکروبی در آب شرب شهری وجود داشته باشد، شبکه بهداشت اجازه توزیع آن را نخواهد داد و حساسیت نسبت به این مسئله بسیار بالا است.

استفاده از آب شرب سالم از بدیهی‌ترین حقوق مردم است که طی سال‌های اخیر به بهترین وجه تامین شده است اکنون نیز علیرغم وجود بحران باز همان کارشناسانی که سال‌ها برای حفظ سلامت آب تلاش می‌کردند پای کار هستند خوب است همچنان به فرزندان این خطه اعتماد کرده و علیرغم وجود شبهات و حاشیه‌ها این روزهای سخت کمبود آب را در کنار هم با آکامش و مدیریت فضای موجود بگذرانیم

شناسه خبر 60191