شناسه خبر:60365
1401/6/30 09:01:03

سپهرغرب، گروه خبر: شورای عالی استان‌ها با الحاق 680 هکتار از زمین‌های پشت روستای شورین که برای اجرای طرح مسکن ملی در دوره شورای شهر پنجم تعیین شده بود، مخالفت کرد و این طرح حذف شد.

از روزهای نخست امسال جهت الحاق این 680 هکتار مشاور طرح جامع برای مطالعات آن مشخص و ماه گذشته طرح جامع و تفصیلی بخشی از این زمین‌ها مصوب شد، اما حالا پس از گذشت مدت‌زمان کوتاهی این طرح به‌طور کامل حذف شده است.
این شرایط درحالی است که از زمان اعلام الحاق این زمین‌ها کارشناسان بسیاری مخالفت خود را با اجرای آن اعلام کردند و معتقد بودند که ساخت‌وساز در این زمین‌ها به‌دلیل داشتن ذی‌نفعانی، به نتیجه نخواهد رسید.
از طرفی بعد از آنکه اجرای این طرح قوت گرفت، کشاورزان زیادی از این مناطق سندهای رسمی ارائه کردند که نشان می‌داد این زمین‌ها رسماً به نام و ملکیت آنان است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: شورای عالی استان‌ها روز گذشته با تشکیل جلسه‌ای که به‌منظور بررسی الحاق 680 هکتار زمین به شهر همدان بود، اعلام کرد که این طرح شرایط اجرایی ندارد و به‌طور کامل آن را رد کرد.
ایوب اسداللهی اظهار کرد: سند تک‌برگ برای این 680 هکتار به‌نام دولت گرفته شده است و اقدامات قانونی بوده، اما بعد از آغاز پروژه معارضانی مراجعه و اعلام کردند که ما در این مکان زمین داریم و اجازه کار نمی‌دهیم که ما از همه معارضان خواستیم که مدارک خود را ارائه دهند.
وی افزود: با توجه به اینکه حل مشکلات حقوقی بیش از سه سال زمان نیاز دارد، پروژه قابلیت اجرایی ندارد؛ بنابراین الحاق این اراضی به شهر همدان و استفاده در طرح ملی مسکن به‌طور کلی منتفی شد.
این درحالی است که اگر این 680 هکتار به محدوده شهری همدان الحاق می‌شد، تأمین بخشی از زمین مورد نظر برای طرح نهضت ملی مسکن در همدان، با رعایت سرانه‌های عمومی، خدماتی و معابر انجام می‌گرفت.
در همین راستا بارها مسئولان استانی مصاحبه کرده و اعلام شده بود که با این الحاق می‌توان در کاهش تراکم نفر بر هکتار همدان نقش مهمی ایفا کرد، چراکه براساس آمار رسمی کشور، همدان یکی از شهر‌های پُرتراکم محسوب می‌شود.
بااین‌حال آنچه مشهود است با وجود پیگیری‌های صورت‌گرفته، این الحاق به شهر همدان حذف شده و همچنان مشکل تأمین زمین برای حل مشکل مسکن در این استان به قوت خود باقی است.

شناسه خبر 60365