شناسه خبر:60373
1401/6/30 09:13:25

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان گفت: براساس پیش‌بینی مدیران و کارشناسان وزارت نیرو و درصورت نبود ایرادات و اشکالات فنی، طرح آب‌رسانی بلندمدت شهر همدان به‌زودی و تا پیش از فرصت تعیین‌شده توسط رئیس‌جمهور (6 مهرماه) بهره‌برداری می‌شود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز سه‌شنبه در بیست‌ودومین نشست اعضای شورای تأمین آب استان همدان افزود: براساس زمان‌بندی اعلام‌شده در سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان همدان (6 مردادماه) که برای بهره‌برداری از پروژه آب‌رسانی بلندمدت به همدان دو ماه فرصت تعیین شد، این طرح به‌زودی و پیش از فرا رسیدن زمان تعیین‌شده تا 6 مهرماه بهره‌برداری خواهد شد.
وی ادامه داد: با همیاری و مساعدت کشاورزان و مشارکت افرادی که نذر آب داشتند، تعداد قابل توجهی از چاه‌های کشاورزی در مدار آب‌رسانی به شهر همدان قرار گرفته است.
استاندار همدان اظهار کرد: خط بای‌پس (گذرگاه) این طرح به طول 16 کیلومتر مراحل پایانی آزمایش را می‌گذراند و تا سه روز آینده وارد مدار بهره‌برداری می‌شود که با بهره‌برداری از این خط 16 کیلومتری، اعمال قطعی‌های شبکه آب‌رسانی همدان به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه طرح آب‌رسانی بلندمدت به همدان نیز مراحل پایانی خود را سپری می‌کند، تأکید کرد: مخازن ایستگاه‌های شماره یک و دو این طرح آب‌گیری شده است و پس از تأیید کارشناسان و مهندسان ناظر، خط مابین ایستگاه شماره دو و سه مورد آزمایش قرار می‌گیرد.
استاندار همدان خاطرنشان کرد: پیمانکار پیشین این طرح 17 کیلومتر از خط پایانی را سال‌های گذشته به‌صورت ناقص اجرا و بدون انجام اتصالات در پنج نقطه، لوله‌ها را در زیر خاک مدفون کرده و به شکل ناقص تحویل داده بود.
وی با بیان اینکه بخشی از تأخیر انتقال آب به همدان به‌خاطر همین اشکال بود که البته وزارت نیرو پیگیری‌های حقوقی خود را در این زمینه انجام می‌دهد، ادامه داد: با تلاش شبانه‌روزی دستگاه‌های مرتبط امیدواریم تا پیش از تاریخی که رئیس‌جمهور اعلام کرده‌اند، این طرح به بهره‌برداری برسد.
قاسمی‌فرزاد با اشاره به مطرح شدن موضوعاتی در رابطه با آلودگی و وجود آرسنیک و فلزات سنگین در این آب، خاطرنشان کرد: براساس آزمایشات دانشگاه علوم پزشکی همدان و تهران، وزارت نیرو و چند دستگاه دیگر که مأمور این کار شده بودند، نگرانی در این زمینه وجود ندارد و به‌جرأت اعلام می‌کنیم که تصفیه‌خانه شهیدبهشتی و مهاجران جزء تصفیه‌خانه‌های پیشرفته و مدرن ما هستند که می‌توانند همه آلودگی‌ها و فلزات سنگین را تصفیه و سلامت آب را تضمین کنند.
استاندار همدان اظهار کرد: خروجی آب سالم، بهداشتی و با کیفیت خواهد بود که آزمایشات خروجی تصفیه‌خانه این موضوع را تصدیق خواهد کرد.

شناسه خبر 60373