شناسه خبر:60477
1401/7/2 09:27:55

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: 29 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی از ابتدای سال جاری تاکنون به بافندگان فرش دستباف در استان پرداخت شده است.

ظاهر پورمجاهد روز پنجشنبه در جلسه کمیته فرش استان همدان اظهار کرد: این تسهیلات با سود چهار درصد در قالب طرح مشاغل خانگی و در راستای توسعه صنعت فرش دستباف استان به 50 نفر پشتیبان و 684 نفر بافنده مستقل در همه شهرستان‌های تابعه پرداخت شده است.
وی با تأکید بر اینکه تولید فرش دستباف ازجمله موارد مؤثر در اشتغال پایدار و مولد است، افزود: در این زمینه باید از دانش‌آموختگان رشته تولید و بافت فرش و همچنین دانشجویان این رشته در حوزه کارشناسی و همچنین مدیر امور فنی کارخانه‌های فرشبافی استفاده مؤثر و بهینه کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به اینکه فارغ‌التحصیلان رشته فرش از توجه و حمایت ویژه دولت برخوردار هستند، تصریح کرد: فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به‌طور مستقل تسهیلات دریافت کرده و نسبت به تأسیس کارگاه‌های متمرکز در کشور اقدام کنند.
پورمجاهد خاطرنشان کرد: صنعت فرش در استان همدان ظرفیت قابل توجهی برای اشتغال‌آفرینی و ارزآوری دارد و برای توسعه آن از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت و حمایت می‌کنیم.
وی ابراز کرد: فعالان عرصه فرش دستباف، کارگاه‌های فرش دستباف، شرکت‌ها، تعاونی‌ها و اتحادیه‌های مربوطه از ثبت‌نام در سامانه مؤدیان و پرداخت مالیات به شرط داشتن برگ سبز صادرات معاف هستند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه استان همدان رتبه دوم پوشش بیمه روستایی و عشایری کشور را کسب کرده است، افزود: استفاده از مزایای بیمه روستایی و عشایری جایگزین خوبی برای فرش‌بافان فاقد بیمه تأمین اجتماعی در استان است و قالیبافان ساکن شهرهای بزرگ هم می‌توانند از ظرفیت این بیمه استفاده کنند.
پورمجاهد تصریح کرد: برای تولید فرش دستباف و رقابت با کشورهای دیگر باید به سلیقه و نیاز بازارهای مصرف توجه کرد و آگاهی و اطلاع از سلیقه، رنگ، طرح و اندازه مورد نظر در بازارهای جهانی عامل مهم و مؤثری در جهت افزایش کیفیت و فروش مناسب فرش ایرانی است.
وی توصیه کرد که «خانه خلاق فرش» در راستای تحقق شعار سال، افزایش اشتغال و توسعه اقتصادی صنعت فرش دستباف در این استان راه‌اندازی و فعال شود.

شناسه خبر 60477