شناسه خبر:60611
1401/7/7 09:30:59

سپهرغرب، گروه خبر: به گفته معاون توانبخشی بهزیستی استان، کرمانشاه ازنظر درصد سالمندی جمعیت رتبه هشتم را بین استان‌های کشور دارد.

نیلوفر اختیاری در نشست خبری که به‌مناسبت هفته سالمند برگزار شد، با اشاره به نام‌گذاری 6 تا 12 مهرماه به‌عنوان هفته سالمند، اظهار کرد: هم‌اکنون کرمانشاه با سهم 10.47 درصدی سالمندان از جمعیت استان، رتبه هشتم را بین استان‌های کشور دارد و دراین‌بین گیلان با 15.19 درصد و سیستان و بلوچستان با 4.92 درصد به‌ترتیب پیرترین و جوان‌ترین استان‌های کشور هستند.
وی تعداد سالمندانی که در استان کرمانشاه به‌نوعی از بهزیستی خدمات می‌گیرند را 24 هزار و 224 نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد 12 هزار و 808 نفر زن و مابقی مرد هستند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه هم‌اکنون در استان کرمانشاه پنج مرکز شبانه‌روزی، سه تیم ویزیت در منزل، هفت مرکز روزانه (پنج مرکز در کرمانشاه، یک مرکز در اسلام‌آباد غرب و یک مرکز در سرپل ذهاب) و یک خانه حمایتی فعال است، ابراز کرد: در مراکز شبانه‌روزی بیشتر خدمات مراقبتی، توانبخشی، پرستاری، مددکاری، توانپزشکی و غیره ارائه می‌شود.
اختیاری ادامه داد: خدمات مراکز روزانه عمدتاً شامل پرستاری، فیزیوتراپی، فرهنگی، کاردرمانی و غیره است.
وی با بیان اینکه در مرکز حمایتی نیز سالمندانی که توان نگهداری از خود را دارند در کنار مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند، تأکید کرد: شیوه خدمات تیم‌های ویزیت در منزل نیز شامل اعزام تیم‌های سیار به منازل سالمندان و ارائه خدمات پرستاری، مددکاری، روانشناسی و غیره است.
به گفته این مقام مسئول یک‌هزار و 245 نفر در مراکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان استان هستند، 399 نفر در مراکز روزانه خدمات دریافت می‌کنند و 444 نفر هم از خدمات ویزیت در منزل بهره‌مند می‌شوند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان کرمانشاه سپس به نگرانی که از روند رشد سالمندی وجود دارد اشاره کرد و یادآور شد: همه تلاش ما بر این است که سالمندان دوران سالمندی خود را خوب و با کیفیت طی کنند.
اختیاری با بیان اینکه در گذشته دوران سالمندی معمولاً به محدوده سنی بیش از 60 سال اطلاق می‌شد، گفت: اکنون محدوده 60 تا 75 سال به‌عنوان سالمندی جوان، محدوده 75 تا 90 سالی به‌عنوان میان‌سالمندی و محدوده بالای 90 سال به‌عنوان دوران پیری محسوب می‌شود.
وی اضافه کرد: هدف اصلی این است که سالمندان دو دوره نخست سالمندی خود را با کیفیت بهتری طی کنند و کمتر دچار معلولیت و ازکارافتادگی شوند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان کرمانشاه بهبود شرایط برای سالمندان را نیازمند همکاری همه بخش‌ها خصوصاً تأمین اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی و غیثره دانست و با بیان اینکه بهزیستی تنها به اندازه بضاعت خود می‌تواند امور را بهبود ببخشد، عنوان کرد: برای بهبود کیفیت زندگی سالمندان در سال 1396 سند ملی سالمندان به تصویب رسید.

شناسه خبر 60611