شناسه خبر:60699
1401/7/10 09:00:39

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: کشت 150 هکتار گیاه کاملینا در سال زراعی جاری در دیم‌زارهای این استان هدف‌گذاری شد.

«علیرضا کیشانی» روز شنبه افزود: گیاه کاملینا از پنج سال گذشته در طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور وارد شده و برای کشت در دوره تناوب در این اراضی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: گیاه کاملینا از خانواده کلزا است و نسبت به گندم به سرما مقاوم‌تر است و با توجه به مقاومت این گیاه در برابر گرما و تنش آبی در اراضی دیم کشت می‌شود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یادآور شد: گیاه کاملینا سال گذشته در 20 هکتار از دیم‌زارهای این استان کشت و 300 تا 450 تُن محصول در هر هکتار از اراضی کشاورزی برداشت شد.
کیشانی افزود: افزایش درآمدزایی کشاورزان در کشت کاملینا نسبت به گندم، خرید تضمینی این محصول توسط کارخانه‌های روغن‌کشی، برداشت این گیاه توسط کمباین برداشت غلات و مقاومت گیاه کاملینا در برابر ریزش ازجمله عوامل افزایش رغبت کشاورزان برای کشت این محصول است.
وی اظهار کرد: بذر مورد نیاز کشت این محصول توسط مراکز تحقیقات کشاورزی، مزارع استان و سایر استان‌ها تأمین شده‌ و برای کشت این محصول در اراضی دیم در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و دو دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

شناسه خبر 60699