شناسه خبر:60925
1401/7/16 09:00:50

سپهرغرب، گروه خبر: امام جمعه همدان گفت: رهبری در طول 42 سال گذشته محور وحدت جامعه است، ایشان فرمودند که دشمن با ایران قوی کار دارد، مسأله فقط جمهوری اسلامی نیست، مسأله فقط اسلام نیست، بلکه دشمن ایران قوی و ایران مستقل را نمی‌تواند ببیند.

حجت الاسلام و المسلمین حبیب‌الله شعبانی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته همدان در جمع نمازگزاران اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های جامعه مطلوب وجود انسجام اجتماعی و همبستگی بین آحاد جامعه است.
وی افزود: قرآن کریم بارها و بارها اختلاف در جامعه را برگرفته از هواهای نفسانی عنوان کرده و تذکر می‌دهد که در جامعه مواظب و مراقب باشید دچار اختلاف نشوید.
امام جمعه همدان گفت: نخستین مسأله‌ای که پیامبر(ص) فرمودند خداوند برای جامعه نمی‌پسندد قیل و قال، اختلافات اجتماعی و شکاف اجتماعی در جامعه بود بنابراین جامعه باید به انسجام برسد.
حجت الاسلام و المسلمین با بیان اینکه قوانین الهی محور وحدت و محور انسجام در جامعه است بنابراین از منظر دینی همه باید ملتزم به قوانین الهی باشیم خاطرنشان کرد: جامعه ما یک جامعه دینی‌ ـ اسلامی است، آنچه به عنوان آموزه‌های دینی توسط مرجعیت شیعه، توسط امام راحل و رهبر معظم انقلاب مطرح شده به عنوان قانون الهی.
وی با اشاره به اینکه جامعه پیامبر اسلام با التزام به قانون انسجام پیدا کرد گفت: ممکن است برخی افراد قانون را قبول نداشته باشند اما در همه دنیا به این شکل است که برای جلوگیری از اختلافات همه باید ملتزم به قانون باشند؛ تمام کشورهای دنیا قوانینی دارند و ممکن است عده‌ای مخالف باشند، طبیعی است که قوانین بشری موافق و مخالف دارد اما در قوانین الهی همه باید مطیع باشیم.
آمریکا با هر کشوری که به سیاست‌های آن توجه نکند دشمن است
حجت الاسلام و المسلمین شعبانی افزود: دومین محور وحدت در شهر مدینه، ولایت و رهبری پیامبر اسلام است، از ابتدای اسلام رهبری دینی و سیاسی می‌تواند یک وحدت ایجاد کند.
وی تصریح کرد: در حوادث اخیر بیان مقام معظم رهبری و موضع‌گیری ایشان، نفی دوقطبی‌های دشمن، مسئله‌ای که فرمودند مساله دشمن باحجاب و بی‌حجاب نیست، نفی قومیت‌گرایی که دشمن به آن دامن می‌زند، و این موضوع که فرمودند مردم بلوچ و مردم کرد چقدر زحمت کشیدند؛ موضوع فتنه و دشمنی دشمن را نشان داد.
امام جمعه همدان افزود: رهبری در طول 42 سال گذشته محور وحدت جامعه است، ایشان فرمودند که دشمن با ایران قوی کار دارد، مسأله فقط جمهوری اسلامی نیست، مسأله فقط اسلام نیست، بلکه این است که دشمن ایران قوی و ایران مستقل را نمی‌تواند ببیند.
وی با بیان اینکه آمریکا با هر کشوری که به سیاست‌های آن توجه نکند دشمن است گفت: آمریکا دشمن درجه اول خود را از نظر اقتصادی چین می‌داند او بنا ندارد بگذارد کسی در مقابل او حرف بزند، فرقی ندارد چه کشور کمونیستی چین باشد، چه جمهوری اسلامی ایران باشد و چه روسیه.
حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه امروز برنامه‌ریزی دشمن این است که شکاف اجتماعی در کشور ایجاد کند و این به ضرر همه کشور و آحاد ملت است ادامه داد: ما یک کشور هستیم، تمدن بزرگی داشتیم، قبل از اسلام هم ایران، کشوری بزرگ بوده و بعد از اسلام، عمیق‌تر شد و بزرگ‌تر، وقتی آموزه‌های اسلام با آموزه‌های ایرانی عجین شد، اتفاقات بزرگی را رقم زد.
امام جمعه همدان با بیان اینکه دشمنان امروز نمی‌خواهند ایران بزرگ و قوی را ببینند و دنبال تضعیف آن هستند ادامه داد: راهکار حل مشکلات بیان واقعیت‌ها و راهکارهای درست برای اصلاح مفاسد است که می‌تواند باعث قوام کشور شود، هر انسان عاقلی می‌داند راهکار مطالبات واقعی مردم، اغتشاش نیست.
وی با اشاره به اینکه اخیراً به خاطر اغتشاشات، کشور از سوی دشمن تحریم شد گفت: آنها خودشان اغتشاش را ایجاد می‌کنند، حمایت می‌کنند و بعد به بهانه اغتشاش با تحریم برای کشور مشکل اقتصادی ایجاد می‌کنند، متأسفانه با اغتشاشات اخیر میلیاردها تومان در این کشور هزینه اقتصادی و مشکلات اقتصادی درست شد.
شعبانی گفت: با کمک گرفتن از نخبگان حوزوی و دانشگاهی می‌شود آسیب‌ها و راهکارها را شناسایی کرد، می‌شود سازوکارهای حقوقی برای بیان اعتراض‌ها بدون اغتشاش، بدون آشوب، بدون ایجاد ترس در جامعه تعبیه کرد.
وی با بیان اینکه بسیاری از شهروندان ما به خاطر این اغتشاشات در کوچه و خیابان احساس ناامنی می‌کنند اظهار کرد: نسلی امروز به دنیا آمده که انقلاب و دفاع مقدس را ندیده است، از ظلم و جور و زندان‌های پهلوی خبر ندارند، از زجرهایی که این ملت کشید تا ظالمان را بیرون کنند، خبر ندارند، از زجری که شهدا کشیدند، کسانی که ناخن آنها را کشیدند، سر آنها را با مته سوراخ کردند و روغن داغ ریختند، کسانی که پوست آنها را ریختند، از اینها خبر ندارد و هیچ ذهنیتی نسبت به گذشته ندارد.
به جای اتهام زدن به نسل جوان، پاسخ این جوان پر از ابهام و سئوال را بدهیم
امام جمعه همدان افزود: امروز همه ما موظف هستیم به جای اتهام زدن به این نسل، پاسخ این جوان پر از ابهام و سئوال را بدهیم، این جوان گاهی کم‌کاری و خلف وعده دیده، گاهی بعضی از مسائل اقتصادی را دیده است، خب گاهی نمی‌تواند درست تحلیل کند.
وی گفت: نسل جوان و نوجوانی ممکن است تحلیل اشتباهی داشته باشد اما دنبال عدالت‌خواهی باشد، ممکن است دنبال نفی تبعیض باشد، اما در تشخیص مصداق نتواند مشکل داشته باشد، باید با او گفت‌وگو و صحبت کرد.
حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه البته حقانیت اسلام، دین و حکومت دینی با عملکرد مسئولان سنجیده نمی‌شود، ما باید مسئولان را با اسلام بسنجیم نه اینکه فهم اسلام را به عملکرد مسئولان گره بزنیم گفت: اسلام را باید درست فهمید و مسئول را با شاخصه‌های اسلام قضاوت کنیم، ممکن است که یک مسئولی عملکردش با اسلام مطابقت داشته باشد، ممکن است نداشته باشد، به این گونه نیست که کسی در جمهوری اسلامی مسئولیت داشته و او اسلام بوده است.
مردم می‌دانند با آشوب، مشکلی حل نمی‌شود
وی با اشاره به اینکه اسلام همان چیزی است که در مواضع امام بزرگوار و رهبر معظم انقلاب تبیین می‌شود ادامه داد: امروز حوزه‌های علمیه، صدا و سیما، آموزش و پرورش و متولیان فرهنگی بدانند وقت قیام برای تبیین است، باید سخن گفت، همه ما موظف هستیم که این کار را انجام دهیم.
امام جمعه همدان تصریح کرد: تعطیلی حدود الهی به ویژه در برخورد با مفاسد اقتصادی در ذهن نوجوان تأثیر دارد، رها شدن فضای مجازی و قتل عام فرهنگی که در آن رخ می‌دهد، نظام آموزشی و پرورشی، عدم توجه برخی از خانواده‌ها به ارزش‌های الهی از جمله مشکلات است.
وی با بیان اینکه خدا را شکر که عموم مردم با اغتشاش و آشوب‌های دشمن همراهی نکردند گفت: فهم درستی که برای مردم شکل گرفته باعث این اتفاق بود چراکه می‌دانند با آشوب، مشکلات حل نمی‌شود.
حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با تأکید بر اینکه نسل امروز ما اهل پذیرش حق است گفت: باید آسیب‌های فرهنگی را بشناسیم و بدانیم کجا کوتاهی کردیم، در حوزه فرهنگی خیلی کوتاهی کردیم، خیلی از افرادی که در آشوب‌ها بودند، خیلی از دخترانی که کشف حجاب می‌کنند نه لجبازی سیاسی دارند و نه معاند، تنها سئوال دارند، البته عده‌ای هم با طراحی وارد عرصه شدند و دنبال تجزیه کشور.
امروز دشمن با هر فریب و دروغی می‌خواهد ایجاد اغتشاش کند
وی با بیان اینکه مراقب شایعات باشیم اظهار کرد: امروز دشمن با هر فریب و دروغی می‌خواهد ایجاد اغتشاش کرده و سرمایه‌های اجتماعی را تضعیف کند، به خیال خام خود دنبال جنگ داخلی و تجزیه است که البته عدم تحقق این آرزوی واهی نیاز به بحث ندارد چراکه این کشور،کشور اهل بیت(ع) است، مردم متدین ما اجازه این مساله را نمی‌دهند.
امام جمعه همدان خطاب به مسئولان استان گفت: مردم همدان مدت‌هاست منتظر عمل به وعده‌های تأمین آب هستند، آیا می‌دانیم مردم با چه مشکلی مواجه هستند، کشاورزان عزیز چاه‌های خود را در اختیار مردم قرار دادند ولی باید سریعتر مشکل آب مردم حل شود.
وی اظهار کرد: اگر نیاز به عذرخواهی است، من عذرخواهی می‌کنم، اما آیا قرار است فقط من صحبت کنم؟ متولیان امر باید با مردم صحبت کنند و هرچه سریعتر این مشکلات برطرف شود.
حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با تقدیر از فراجا و نیروهای امنیتی افزود: در مسائل مختلف، تأمین امنیت باید از نیروهای خدوم تشکر کرد.

شناسه خبر 60925