شناسه خبر:60954
1401/7/16 09:45:10

سپهرغرب، گروه گردشگری: تپه «مای‌خان» دشت ذهاب در استان کرمانشاه که بقایای استقرار بزرگ و مهمی از دوره پیش از تاریخ است، به‌منظور حفاظت و صیانت تعیین عرصه شد.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: در سال 1394 بررسی‌های باستان‌شناختی منطقه سرپل ذهاب استان کرمانشاه شامل دشت‌های قلعه شاهین، بشیوه و ذهاب به انجام رسید و 193 محوطه باستانی در این منطقه شناسایی شد.
شکوه خسروی یکی از محوطه‌های مهم مورد بررسی در دشت ذهاب را تپه مای‌خان عنوان کرد که بقایای استقرار بزرگ و مهمی از دوره پیش از تاریخ است.
این باستان‌شناس اظهار کرد: با توجه به وضعیت محوطه و آسیب‌های موجود به‌واسطه عبور جاده، حفر سنگر، ایجاد پایگاه نظامی، تسطیح اراضی و غیره آسیب‌های جدی به این محوطه وارد آمده و ادامه برخی از این فعالیت‌ها به‌ویژه تعریض جاده و تسطیح اراضی باعث نابودی این محوطه می‌شد، از این رو پژوهشکده باستان‌شناسی تعیین عرصه محوطه حفاظت و صیانت از این محوطه باستانی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داد و در همین راستا با مجوز پژوهشگاه، هیئتی برای تعیین عرصه تپه مای‌خان راهی دشت ذهاب در غرب استان کرمانشاه شد.
خسروی تصریح کرد: مای‌خان بقایای استقراری باستانی از هزاره ششم تا چهارم پیش از میلاد و همچنین دوره اشکانی است که در حاشیه دشت حاصلخیز ذهاب قرار گرفته و براساس یافته‌های سطحی و توپوگرافی محوطه، احتمالاً وسعتی در حدود 6 هکتار داشته است.

شناسه خبر 60954