شناسه خبر:60955
1401/7/16 09:46:13

سپهرغرب، گروه گردشگری: استاد دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس سرای نوآوری گردشگری کشور گفت: با توجه به اهمیت فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه گردشگری، هم‌اکنون فقط یک درصد این شرکت‌های کشور در صنعت گردشگری فعالیت دارند.

محمدجواد تقی‌پوریان روز سه‌شنبه در نشست تخصصی نوآوری در گردشگری و بازاندیشی گردشگری به‌مناسبت هفته جهانی گردشگری در سالن اجتماعات دانشگاه چالوس افزود: شرکت فناور گردشگری در کشور در پنج حیطه فعال ازجمله 19 شرکت در حوزه حمل‌ونقل و اقامت، 6 شرکت در حوزه اطلاعات گردشگری، 6 شرکت در خدمات بازدید، 14 شرکت در حوزه فروش بلیت و راهنمای سفر و 14 شرکت در بخش خدمات پشتیبان گردشگری فعال هستند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به آمار هفت هزار و 459 شرکت‌ دانش‌بنیان تأییدشده در کشور ثبت شد که از این تعداد حدود چهار هزار شرکت تولیدی، حدود دو هزار شرکت نوپا یعنی به درآمدزایی نرسیده و یک‌هزار و 709 شرکت‌ نیز خلاق دانش‌بنیان است.
این استاد دانشگاه با اشاره به شعار امسال هفته جهانی گردشگری که بازاندیشی است، بر ضرورت بازنگری و ارزیابی مجدد آموزش‌ها و مهارت‌ها در این صنعت تأکید کرد.
به تأکید تقی‌پوریان باید تلاش شود تا گردشگری تبدیل به محرک اصلی سه اقتصاد دیجیتال، اقتصاد آبی و اقتصاد سبز شود.
رئیس سرای نوآوری گردشگری کشور ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی مازندران، جنگل‌های هیرکانی از اقتصاد سبز و اقتصاد آبی برخوردار است و حلقه متصل آن دو، می‌تواند اقتصاد دیجیتال باشد.
* ضرورت تشکیل کمیته تسهیل روند دانش‌بنیانی شدن شرکت‌های فعال گردشگری
وی برای توسعه و پیشرفت گردشگری راه‌اندازی کمیته تسهیل روند دانش‌بنیانی شدن شرکت‌های فعال گردشگری را خواستار شد و گفت: شرکت‌های آموزش گردشگری داریم که می‌توان به‌عنوان شرکت‌های خلاق ثبت شوند تا مشاوره تخصصی در حوزه گردشگری به فعالان این بخش ارائه کنند.
تقی‌پوریان از برگزاری نمایشگاه ملی در هفته کارآفرینی در 25 آبان‌ماه به‌نام «داس» مخفف گردشگری دیجیتال، آبی و سبز خبر داد و افزود: با برگزاری این نمایشگاه تخصصی شرکت‌های فعال فناور در گردشگری می‌توانند در آینده گردشگری فراتر از وضع موجود گام بردارند.
استاد رشته گردشگری دانشگاه علامه تهران نیز در این نشست از ضرورت حرکت تمامی دست‌اندرکاران حوزه گردشگری ازجمله دولت، کسب‌وکارها، جوامع محلی و گردشگران به سمت گردشگری پایدار، تاب‌آور و فراگیر تأکید کرد.
مرتضی خزایی ادامه داد: ابعاد و شاخص‌های مختلفی در حوزه گردشگری مطرح بوده که موضوع نوآوری با رویکرد کارآفرین‌های نوآور در صنعت گردشگری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
وی با اشاره به وجود 11 فرصت‌ گردشگری ازجمله اقامت، خدمات گردشگری، حمل‌ونقل، ماجراجویی، تفریح، رویدادها، بهداشت، فرهنگی، ارتباطات و اطلاعات، غذا و نوشیدنی، محیط‌زیست و آموزش، گفت: از این فرصت‌ها کارآفرین‌های گردشگری می‌توانند استفاده کنند و با خطر کردن، دست به نوآوری برای توسعه گردشگری بزنند.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: بررسی‌های صورت‌گرفته براساس تمایز محصول کارآفرین گردشگری می‌توانند متفاوت بوده و در سه دسته کارآفرین گردشگری (ازجمله کارآفرین مبتکر)، تقلیدی و گردشگر نوآور قرار گیرند که با خلاقیت و نوآوری روی محصولات و خدمات موجود، به ایجاد افزایش ارزش می‌پردازند.
استاد گردشگری دانشگاه علامه تهران به وجود 50 گونه‌ مختلف گردشگری در دنیا اشاره کرد و گردشگری دریایی، نوآوری ویلاهای شناور که سازگار با محیط‌زیست است، استراحتگاه زیر آب زیستگاه شناور، شهرهای شناور و ورزش‌های آبی گردشگری را ازجمله آن‌ها برشمرد.
وی بر ضرورت نگاه نوآورانه در گردشگری کشور تأکید کرد و گفت: امروز در دنیا خیلی از فرصت‌های موجود گردشگری را شناسایی کرده‌اند و از آن‌ها استفاده می‌شود؛ همچون پُل‌های شیشه‌ای در چین، گردشگری مجازی در ژاپن، گردشگری خلاق تجربه‌محور و گردشگری روستایی در اندونزی.

شناسه خبر 60955