شناسه خبر:60981
1401/7/17 09:22:38

سپهرغرب، گروه خبر: معاون محیط‌ طبیعی و تنوع زیستی حفاظت از محیط‌زیست استان کرمانشاه گفت: برای تکمیل نهایی سایت پرنده‌نگری تالاب «هشیلان» این استان به پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

«فرشاد فتاحی» روز شنبه با اشاره به قابلیت‌های زیستی و منظر زیست‌بومی این تالاب، افزود: سایت پرنده‌نگری این تالاب هم‌اکنون از 80 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده و بهره‌برداری از آن می‌تواند بسیار مناسب برای بازدید دوست‌داران طبیعت، پژوهشگران و محققان علوم محیطی و جانوری به‌ویژه در شاخه پرنده‌شناسی باشد.
وی اضافه کرد: در بازدید اخیر «مجتبی ذوالجودی»، معاون سازمان حفاظت محیط‌‌زیست کشور از این تالاب، وی قول مساعد داد تا با استفاده از منابع مالی و از محل اعتبارات صندوق ملی محیط‌زیست، بتوان منابع مالی را برای انجام و اتمام پروژه سایت پرنده‌نگری تالاب هشیلان و تخصیص اعتبار لازم جهت بهره‌برداری از آن فراهم کرد.
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت از محیط‌زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه از زمان آغاز این طرح 10 سال می‌گذرد، اظهار کرد: درصورت تأمین و تخصیص اعتبار این سایت پرنده‌نگری تا پیش از پایان امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
فتاحی یادآور شد: پس از تکمیل ساختمان این سایت که در دو طبقه احداث شده، قرار است امکانات و تجهیزات مورد نیاز ازجمله چند دستگاه تلسکوپ در آن مستقر شود؛ ضمن آنکه سیستم گرمایشی، موتورخانه، سالن مطالعه و استراحتگاه نیز در سایت راه‌اندازی خواهد شد.
وی سایت پرنده‌نگاری تالاب هشیلان را مکان مناسبی برای کارهای مطالعاتی، پژوهشی و همچنین گردشگری دانست و افزود: هرکسی به تناسب نیاز خود می‌تواند از این سایت استفاده کند.
فتاحی با اشاره به خشک شدن این تالاب به‌دلیل خشک‌سالی و کاهش بارندگی‌ها، افزود: علاوه‌بر خشک‌سالی یکی از مهم‌ترین دلایل خشک شدن این تالاب، عدم مدیریت مناسب منابع آبی به‌ویژه در بحث چاه‌های غیر مجاز است؛ به‌طوری که هم‌اکنون 22 حلقه چاه غیر مجاز در اطراف این تالاب وجود دارد.
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت از محیط‌زیست استان کرمانشاه با انتقاد از کشت‌های پُرمصرفی که در حاشیه تالاب صورت می‌گیرد خصوصاً کشت دوم محصولاتی مانند ذرت و چغندر، گفت: مناسب‌ترین راه برای احیای این تالاب مدیریت منابع آب زیرزمینی و چاه‌های اطراف آن‌ها است که اگر انجام شود، آب سریع‌تر به تالاب برمی‌گردد.
وی ابراز امیدواری کرد با رفع این مشکلات و بهبود وضعیت تنش آبی هشیلان، شاهد پیوستن این تالاب به کنوانسیون بین‌المللی رامسر باشیم.
با وجود پیگیری‌های چندین‌ساله برای ثبت این تالاب در فهرست کنوانسیون رامسر، اما به‌دلیل تنش‌های آبی که طی چندسال اخیر با آن مواجه بوده‌ایم که برخی سال‌ها مانند امسال شاهد خشک شدن کامل تالاب شده‌ایم و همچنین تصرفاتی که در حاشیه آن صورت گرفته، این تالاب هنوز در آن کنوانسیون به ثبت نرسیده است.
تالاب هشیلان با 450 هکتار مساحت و داشتن 110 جزیره و برکه کوچک و بزرگ به‌عنوان تالابی منحصربه‌فرد در غرب کشور به‌شمار می‌رود که در سال‌های پُرآبی میزبان بیش از 10 هزار قطعه انواع پرنده مهاجر و بومی و همچنین انواع گونه‌های گیاهی و جانوری است.
تالاب هشیلان در فاصله 31 کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه و در مسیر جاده کرمانشاه- روانسر واقع شده و همه‌ساله پذیرای بیش از 10 تا 15 هزار بال انواع پرندگان مهاجر است.
استان کرمانشاه دو میلیون و 499 هزار هکتار مساحت دارد که 70 درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 192 هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.
این استان دارای سه منطقه حفاظت‌شده شامل منطقه حفاظت‌شده «بیستون» که 54 هزار هکتار است، «بوزین و مرخیل» در پاوه با 23 هزار هکتار و «قلاجه» با حدود 43 هزار هکتار و چهار منطقه شکار ممنوع به مساحت 161 هزار هکتار است.

شناسه خبر 60981