شناسه خبر:60985
1401/7/17 09:38:30

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر مخابرات منطقه کردستان گفت: در نیمه نخست امسال، 960 میلیارد ریال در بخش‌های مختلف تلفن ثابت، سیار، انتقال و فیبرنوری در استان سرمایه‌گذاری شده است.

آزاد حکمت روز شنبه با بیان اینکه در این مدت در بخش توسعه سیستم‌های مخابراتی 29 میلیارد ریال هزینه شد، اظهار کرد: در همین بخش در 17 روستا از طریق ایجاد مرکز مستقل و هزار و 588 پورت، کابل اقماری حذف شد.
وی با اشاره به تعویض سوئیچ‌های قدیمی در 13 نقطه با مجموع هزار و 856 پورت، افزود: انجام توسعه سویچ تلفن ثابت ADSL و VDSL در 41 مرکز شهری و روستایی با ظرفیت دو هزار و 48 پورت و ایجاد اینترنت ADSL در 11 روستای جدید، از دیگر اقدامات انجام شده در بخش توسعه سیستم‌های مخابراتی در نیمه نخست امسال است.
مدیر مخابرات منطقه کردستان به بهره‌مندی 584 روستای استان از اینترنت پرسرعت مخابرات اشاره کرد و ادامه داد: نیمه نخست امسال، سه هزار و 547 مشترک جدید تلفن ثابت، 9 هزار و 19 مشترک جدید اینترنت پرسرعت مخابرات و 257 مشترک جدید FTTH جذب شد و ظرفیت منصوبه FTTH به میزان یک هزار و 24 پورت در سنندج، قروه و مریوان افزایش یافت.
حکمت، سرمایه‌گذاری برای توسعه حوزه سیار در 6 ماهه نخست امسال را 400 میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: احداث هفت سایت جدید فول تکنولوژی موبایل در شهرستان‌های بانه، سنندج، قروه، مریوان و انجام 16 مورد ارتقای فناوری اینترنت تلفن همراه از نسل دوم به نسل‌های سوم و چهارم در شهرستان‌های سنندج، قروه، سقز، مریوان، کامیاران و دهگلان ازجمله این اقدامات است.
وی ضمن اشاره به سرمایه‌گذاری 21 میلیارد ریالی برای توسعه دیتا در نیمه نخست امسال در استان، گفت: پنج برابر شدن پهنای باند در کامیاران، دیواندره و بانه، ارتقای پهنای باند در مراکز روستایی شهرستان‌های بانه (10 مورد)، بیجار (هشت مورد)، دهگلان (پنج مورد)، دیواندره (9 مورد)، سقز (11 مورد)، سنندج (12 مورد)، قروه (هفت مورد)، کامیاران (سه مورد)، مریوان و سروآباد ( 9 مورد) از مواردی است که در این حوزه انجام شده است.
  سرمایه‌گذاری 251 میلیارد ریالی برای توسعه شبکه فیبر نوری
مدیر مخابرات منطقه کردستان در ادامه میزان سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته برای توسعه حوزه انتقال را 259 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: در این حوزه پهنای باند افزایش و زمینه ارائه پهنای باند به اپراتورهای همراه اول و ایرانسل فراهم و 11 تجهیز PDH برای افزایش ظرفیت و برگردان ترافیک در شهرستان‌های بیجار، دهگلان، سنندج، قروه و مریوان انجام شد.
حکمت با اشاره به سرمایه گذاری 251 میلیارد ریالی در بخش شبکه کابل و فیبرنوری در نیمه اول امسال، ادامه داد: امسال بیش از 90 کیلومتر کابل کشی فیبرنوری اجرا شد که 51 کیلومتر آن شهری و 39 کیلومتر روستایی بود.
وی با بیان اینکه در همین مدت 70 کیلومتر فیبر هوایی به خاکی تبدیل شد، اضافه کرد: بیش از 20 کیلومتر فیبر خاکی قروه به دلبران برای برگردان ارتباط از رادیو به فیبر اجرا شده و بیش از 10 کیلومتر شبکه FTTH در روستای آساوله در حال واگذاری به متقاضیان است.
مدیر مخابرات منطقه کردستان یادآور شد: بیش از 60 طرح فیبر اختصاصی مربوط به سازمان‌ها و شرکت‌های استان هم در دست اقدام است.
استان کردستان با یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت، 10 شهرستان، 32 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 677 روستای دارای سکنه دارد.

شناسه خبر 60985