شناسه خبر:61033
1401/7/18 11:34:37

سپهرغرب، گروه خبر: ضمن تشکر و قدردانی از حساسیت اصحاب محترم رسانه در بازتاب اخبار این مجموعه و انعکاس اخبار درخصوص دغدغه‌های مردم شریف، پیرامون گزارش مندرج در روزنامه سپهرغرب در روز پنجشنبه تاریخ هفتم مهرماه 1401 با عنوان «خانه‌های بهداشت روستایی همدان نیاز به درمان دارد»، به استحضار می‌رساند:

1) درخصوص شبانه‌روزی شدن مراکز خدمات جامع سلامت کهنوش، علیصدر و کوریجان، طبق سند اصول و ضوابط شبکه‌های بهداشت و درمان برای ایجاد و یا تغییر کاربری یک مرکز روزانه باید جمعیت زیر پوشش این مرکز بیش از 12 هزار نفر بوده و فاصله مرکز با مرکز شبانه‌روزی و یا بیمارستان بیش از نیم ساعت با خودرو باشد که فاصله مرکز علیصدر با مرکز شبانه‌روزی شیرین‌سو با خودرو کمتر از 15 دقیقه فاصله، مرکز کهنوش با بیمارستان شهر تویسرکان کمتر از نیم ساعت و فاصله مرکز کوریجان با بیمارستان شهر کبودراهنگ کمتر ار 20 دقیقه است. همچنین جمعیت زیر پوشش این سه مرکز به‌ترتیب کهنوش دو هزار و 374، علیصدر چهار هزار و 840 و کوریجان چهار هزار و 668 نفر است، بنابراین با توجه به شرایط موجود هیچ‌یک از مراکز ذکرشده واجد شرایط برای تغییر کاربری به مرکز شبانه‌روزی نیستند؛ درخصوص حضور پزشک متخصص در مراکز خدمات جامع سلامت لازم به توضیح است در ساختار واحدهای بهداشتی حضور پزشک متخصص تعریف نشده است.
2) براساس قواعد نظام ارجاع، فرد بیمار ابتدا باید توسط پزشک عمومی ویزیت شده و درصورت تشخیص پزشک عمومی به پزشک متخصص در بیمارستان و یا کلینیک‌های تخصصی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ارجاع شود.
3) درخصوص کمبود داروهای خاص در داروخانه‌های مراکز خدمات جامع سلامت، طبق دستورالعمل‌های کشوری (پزشک خانواده) فهرست اقلام دارویی موجود در مرکز خدمات جامع سلامت (436 قلم دارو) و در خانه‌های بهداشت (46 قلم دارو به‌علاوه هشت قلم مکمل مادر، کودک، سالمندان و میان‌سالان) مشخص بوده و وجود هرگونه دارو خارج از فهرست دارویی معمول کشوری در داروخانه‌های مراکز ممنوع است. لازم به ذکر بوده اقلام دارویی طبق دستوالعمل‌های کشوری در کلیه داروخانه‌های مرکز خدمات جامع سلامت تأمین شده است، مگر در مواردی که کمبود کشوری یک دارو وجود داشته باشد.
4) درخصوص حضور بهورز در مرکز خدمات جامع سلامت نیز لازم به ذکر است، طبق ساختار واحد‌های بهداشتی بهورز در خانه بهداشت حضور دارد و دارای شرح وظایف مشخص بوده و حضور بهورز در مرکز خدمات جامع سلامت روستایی ممنوع است.
5) مطابق دستورالعمل‌های کشوری، نخستین واحد ارائه خدمات و مراقبت‌های بهداشتی خانه بهداشت است که فقط خدمات بهداشتی (طبق دستورالعمل‌ها) در این مراکز ارائه و با حداقل جمعیت یک‌هزار نفر در یک روستا ایجاد می‌شود (البته به فراخور شرایط، می‌توان برای جمعیت کمتر یا بیشتر نیز خانه بهداشت فراهم کرد).
در این سطح، مرکز جامع سلامت شهری یا روستایی نیز قرار دارد که تعدادی خانه بهداشت را زیر پوشش خود دارد و پس از آن مرکز بهداشت شهرستان قرار گرفته که در سطح ستادی ذیل معاونت بهداشتی دانشگاه فعالیت و خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند.
استان همدان از ظرفیت 502 خانه بهداشت، 52 پایگاه جامع سلامت شهری و روستایی، 66 مرکز جامع سلامت شهری و 79 مرکز جامع سلامت روستایی فعال برخوردار است.

شناسه خبر 61033