شناسه خبر:61201
1401/7/21 09:28:01

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل بازرسی استان کرمانشاه با اشاره به ورود جدی سازمان بازرسی به موضوع معاملات دولتی گفت: از سال گذشته تاکنون 180 فقره انواع معاملات دستگاه‌های دولتی این استان به ارزش 340 میلیارد ریال لغو یا تجدید شد.

حسین مرادی‌وحدت با بیان اینکه در مجموع در سال گذشته 2 هزار و 77 معامله دولتی در سامانه ستاد به ثبت رسید، افزود: در راستای نظارت بر این امر بازرسان این اداره کل علاوه بر 890 مورد حضور فیزیکی برای نظارت بر کمیسیون معاملات دستگاه‌های اجرایی استان، 385 فقره تذکر نیز بر نوع معاملات در این سامانه در استان داشته اند.
وی با بیان اینکه همه معاملات بزرگ و متوسط دستگاه‌های اجرایی باید در این سامانه به ثبت برسد، گفت: عمده تخلفات انجام شده در این راستا نقص در مدارک، نحوه ارزیابی و تقلب بوده است.
  ثبت بیش از 2 هزار و 400 مورد شکایت در سامانه‌های گزارشگران فساد
مدیرکل بازرسی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به فعالیت سامانه‌های رسیدگی به شکایات نیز گفت: سامانه گزارشگران فساد، سایت سازمان بازرسی bazresi.ir و سامانه تلفنی 136 از مهمترین راه‌های ارتباطی با سازمان است که افراد بدون حضور فیزیکی از طریق سایت به صورت بانام و بی‌نام می‌توانند وارد سامانه شده و نسبت به ثبت شکایت خود اقدام کنند.
مرادی‌وحدت، افزود: پس از ثبت موفق شکایت، کد رهگیری به افراد داده می‌شود و امکان رهگیری برای شاکی فراهم می‌گردد، همچنین در صورت بایگانی شدن شکایت پیامکی به شاکی ارسال و مهلت اعتراض به افراد داده می‌شود که در صورت تشخیص به نظر دستگاه اجرایی یا سازمان می‌توانند اعتراض کند.
وی میانگین رسیدگی به این شکایات را حداکثر 2 ماه اعلام کرد و یادآور شد: در همین راستا در سال گذشته 2 هزار و 406 فقره شکایت به ثبت رسید که از این تعداد 2 هزار و 78 فقره مورد رسیدگی قرار گرفت، 309 فقره در حال جریان بوده و 19 مورد نیز منجر به تشکیل پرونده شد.
  108 پرونده بازرسی امسال در استان تعریف شد
مرادی‌وحدت با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور بر اساس اصل 174 قانون اساسی وظیفه نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین را بر عهده دارد افزود: در سال جاری 108 و در سال گذشته 169 فقره پرونده در استان برای رسیدگی تعریف شده است.
وی حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری، پیشگیری از جرائم و تخلفات در محیط‌های اداری، حفظ و صیانت از مدیران سالم، شجاع و ریسک‌پذیر، شناسایی بسترهای فسادزا، مبارزه قاطع و جدی با فساد، برخورد با ترک فعل‌ها و حفظ و صیانت از بیت‌المال و حقوق دولتی را از مهم‌ترین ماموریت‌های سازمان بازرسی عنوان کرد.
مرادی‌وحدت گفت: براساس تلاش بازرسان سازمان بازرسی استان در سال گذشته، 482 هکتار از اراضی ملی تصرف شده خلع ید و اختلاس در شبکه بانکی به میزان 50 میلیارد ریال و تخلف در ثبت سفارش با ارز دولتی به مبلغ 10 هزار میلیارد ریال کشف شد.
مدیرکل بازرسی استان کرمانشاه با اشاره به صدور نامه‌ها و گزارش‌های هشداری برای دستگاه‌هایی که از مسیر اصلی و فرآیند صحیح منحرف می‌شوند، اضافه کرد: در سال گذشته 22 فقره از ابتدای امسال تاکنون نیز 17 فقره نامه هشداری برای دستگاه‌های دولتی در استان صادر شده است.
وی افزود: علاوه بر این امسال 29 فقره بازرسی برنامه ای و 79 فقره بازرسی موردی نیز در استان انجام پذیرفته است.
  هشت مصوبه دستگاه‌های اجرایی ابطال شده است
مرادی‌وحدت، با بیان اینکه هم اینک 330 دستگاه اجرایی و دولتی استان تحت نظارت سازمان بازرسی قرار دارند، افزود: در سال گذشته بازرسی‌های انجام شده از دستگاه‌های اجرایی کرمانشاه منجر به ارائه 269 فقره گزارش شد که از این تعداد هشت مصوبه ابطال، 132 فقره منجر به ارایه گزارش اصلاح امور، 533 فقره پیشنهاد، 20 فقره گزارش کیفری و 113 مورد نیز منجر به گزارش تخلف اداری شده است.
وی تاکید کرد: امسال نیز تاکنون 14 مورد درخواست ابطال مصوبه در استان مطرح شده است.
وی یادآور شد: امسال سازمان بازرسی به عنوان عالی‌ترین نهاد نظارتی کشور، اصلاح نظام برنامه‌ریزی را در دستور کار قرار داده که بر همین اساس رویکرد نظارت از موضوع محوری به به شکل مسئله ‌محوری انجام می‌شود.

شناسه خبر 61201