شناسه خبر:61255
1401/7/23 09:30:57

سپهرغرب، گروه خبر: نرخ بیکاری استان کرمانشاه که در نیم قرن گذشته به معضلی جدی تبدیل شده، اکنون دو پله بهبود‌یافته است.

نخستین قرارگاه ملی اشتغال استان کرمانشاه به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهور و استاندار کرمانشاه، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان 12 عضو کابینه و چهار نهاد مهم کشوری در نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد.
استان کرمانشاه از چندین سال پیش تاکنون گرفتار معضل بزرگ بیکاری شده و این درد مزمن گریبان تمام خانواده‌های کرمانشاهی را گرفته است و می‌توان گفت این استان در بیشتر سال‌ها رتبه نخست بیکاری را در کشور به خود اختصاص داده است.
اما سفر امسال رئیس جمهور به استان کرمانشاه اخبار جدیدی را در زمینه بیکاری و اشتغال به دنبال داشت که مهمترین آن ایجاد قرارگاه ملی بیکاری برای نخستین بار در استان کرمانشاه بود و قرار شد معاون اجرایی رئیس جمهور این موضوع را پیگیری کند.
تشکیل نخستین جلسه این قرارگاه از یک طرف و بهبود دو پله‌ای نرخ بیکاری استان در امسال بارقه امیدی را در دل مردم زنده کرده است. براساس اعلام مرکز آمار نرخ بیکاری استان در تابستان امسال 13.6 درصد بوده که 1.8 درصد نسبت به بهار و 0.4 درصد نسبت به تابستان 1400 کاهش را نشان می‌دهد.
بهمن امیری‌مقدم استاندار کرمانشاه اظهار داشت: در سفر ریاست جمهور به استان کرمانشاه یکی از پیشنهادات ضروری برای استان تشکیل قرارگاه ملی اشتغال بود که مورد پذیرش قرار گرفت.
وی با بیان اینکه بیکاری استان کرمانشاه به 55 سال گذشته برمی‌‌گردد، عنوان کرد: نرخ بیکاری استان نسبت به میانگین کشوری وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد و یکی از خسارت‌های دوران جنگ در استان همین موضوع بیکاری است.
امیری‌مقدم گفت: نخستین جلسه این قرارگاه با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور و نمایندگان وزارتخانه در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و موضوعات مورد نظر در 6 بخش ارائه شد و خوشبختانه این جلسه با نگاه خوب مسئولان به خوبی پیش رفت.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه موضوع مربوط به چند وزارتخانه و بانک‌ها به هفته بعد موکول شد افزود: براساس کار کارشناسی شده 274 میلیارد تومان طرح در این نشست ارائه شد که چنانچه به خوبی اجرا شود و بانک‌ها همراهی کنند حدود 70 هزار شغل برای مردم استان ایجاد می‌شود.
وی با اشاره به اینکه قرارگاه ملی اشتغال تنها در استان کرمانشاه تشکیل شده است بیان کرد: برخی از شغل‌ها به طور نمونه در حوزه صنعت هزینه بالایی دارد و در عوض در برخی حوزه‌ها همچون گردشگری با هزینه کمتری می‌توان شغل بیشتری را ایجاد کرد.
امیری‌مقدم با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های رئیس جمهور و من این است که موضوع اشتغال ساماندهی شود و جوانان دارای شغل شوند گفت: 33 هزار میلیارد تومان نیز در سفر ریاست جمهوری به استان تخصیص یافته که به نوبه خود سبب اشتغال‌زایی در استان خواهد شد.

شناسه خبر 61255