شناسه خبر:61274
1401/7/23 10:09:57

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: معصومه کریمی، نویسنده داستان «این خانه پر از نام محمد است» درون‌مایه اثر خود را اعتقاد به حضور مالامال پیامبر (ص) در زندگی یک مسلمان دانست و گفت: داستان به ما می‌گوید که ما مسلمانان با پیامبر متولد می‌شویم و با پیامبر از دنیا می‌رویم؛ این‌طور که مادربزرگ هدی هنگام مرگ شهادتین گفت و بعد، نوزاد دختری متولد شد و در گوشش اذان خواندند.

هفته وحدت است و نام و یاد پیامبر اکرم، حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله در این روزها بیشتر در ذهن ما می‌درخشد. پیامبری از جنس خودمان؛ اما با زبانی که سراسر راست می‌گوید و رفتاری که تماماً درست عمل می‌کند. این درستی و راستی تنها یکی از ویژگی‌های ایشان است که خوب است به‌ویژه در جامعه اسلامی و خانواده‌های مسلمان بیشتر به آن پرداخته و درباره‌اش به کودکان و نوجوانان گفته شود. یکی از راه‌های معرفی و شناساندن شخصیت و سیره پیامبر (ص) به این گروه سنی داستان و قصه است.
معصومه کریمی، نویسنده نیز باتوجه به اثربخشی بیشتر داستان‌ها بر کودکان و نوجوانان با نوشتن داستان «این خانه پر از نام محمد است» از جنبه‌ای متفاوت درباره پیامبر (ص) با نوجوانان صحبت کرده است. این نویسنده در گفت‌وگو با ایبنا درباره موضوع و درون‌مایه داستان خود گفت: این داستان، در مورد دختر نوجوانی است که مادرش قرار است به زودی نوزاد دختری به دنیا بیاورد، یک مادربزرگ مریض و پیر دارد که تقریبا روزهای آخر حیاتش است و پدربزرگی هم دارد که اخلاق و رفتار پیامبرگونه دارد و راهنمایی‌های خیلی خوبی به این دختر می‌دهد. هدی از اینکه چهارمین خواهرش دارد به دنیا می‌آید خیلی ناراحت است؛ چون مادرش برای داشتن فرزند پسر، دوباره باردار شده و برایش بارداری خطرناک هم است.
درون‌مایه این داستان به ما می‌گوید که ما مسلمانان با پیامبر متولد می‌شویم و با پیامبر از دنیا می‌رویم؛ این‌طور که مادربزرگ «اشهد آن محمد رسول الله» می‌گوید و از دنیا می‌رود و بعد، نوزاد دختری متولد می‌شود و در گوشش دوباره «اشهد آن محمد رسول‌الله» گفته می‌شود. هدی به همین موضوع فکر می‌کند که ما با پیامبر به دنیا می‌آییم و با پیامبر از دنیا می‌رویم.
وی مخاطب این داستان را نوجوانان بالاتر از 14 سال دانست و دلیل آن را این‌طور توضیح داد: برای گروه سنی اواخر «د» و «ه» مناسب است؛ البته داستان کشش این را دارد که بزرگ‌ترها هم آن را بخوانند و لذت ببرند. برای گروه سنی کودک مناسب نیست؛ زیرا به هر حال به موضوع مرگ می‌پردازد و بهتر است برای کودکانی که خیلی مواجهه‌ای با آثار مرتبط با مرگ نداشته‌اند خوانده نشود. اگر بخوانند هم مشکلی ندارد.
کریمی دلیل پرداختن به چنین سوژه و نوشتن درباره این درون‌مایه را حضور مالامال پیامبر (ص) و اسلام در زندگی یک مسلمان برشمرد و گفت: همیشه به عنوان یک مسلمان، یک ویژگی مهم اسلام برایم شرط بوده است؛ اینکه اسلام از بدو تولد تا دم مرگ با ماست و با نام حضرت محمد (ص) زندگی می‌کنیم. بر این اساس این داستان را نوشتم و در جشنواره خاتم هم شرکت داده و برگزیده شد.
معصومه کریمی در پاسخ به این سوال که «به عنوان نویسنده‌ای که اثری درباره حضرت محمد (ص) و سیره ایشان نوشته‌اید چه رفتار یا سخنی از پیامبر در ذهن و زندگی شما پررنگ‌تر است؟» گفت: پیامبر اخلاق حسنه داشته‌اند و همه انسان‌ها به این معتقدند. فرقی نمی‌کند مخاطب پیامبر انسان باشد یا حیوان و گیاه و حتی اشیا، ایشان با همه‌چیز رفتار متفاوت و مهربانانه و خاصی داشته‌اند؛ برای مثال برای اشیای خود مثل شانه و آینه اسمی می‌گذاشتند و انگار می‌خواستند به همه‌چیز حیات و زندگی دهند. این خُلق متفاوت، عظیم و حسنه پیامبر با تمام کائنات چه انسان، حیوان و اشیا برای من مهم است.
داستان «این خانه پر از نام محمد است» به قلم معصومه کریمی یکی از داستان‌های کتابی به همین نام است که از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی در 88 صفحه، با تصویرگری سمانه صلواتی و به بهای 28 هزار تومان برای نوجوانان منتشر شده که در بخش کودک و نوجوان سومین دوره جشنواره خاتم نیز برگزیده شده است. دیگر داستان‌های این مجموعه، «کوکو» به قلم صدیقه ملازینلی و «ماجرای سوسمار» به قلم معصومه دهنوی است.

شناسه خبر 61274