شناسه خبر:61315
1401/7/23 23:54:13
در ویژه‌برنامه «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» مطرح شد:

«نویسنده» و «تصویرگر»، دو بال کتاب کودک

سپهرغرب، گروه خبر: ویژه‌برنامه «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» به‌مناسبت هفته ملی کودک با حضور نویسندگان، شاعران، تصویرگران و ناشران حوزه کودک و نوجوان برگزار و در آن گفته شد که «نویسنده» و «تصویرگر»، دو بال کتاب کودک هستند.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، ویژه‌برنامه «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» روز چهارشنبه 20 مهرماه با حضور عاطفه زارعی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، منیژه حیدرپور نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، لیلا باباخانی نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، مریم زرنشان شاعر و نویسنده حوزه کودک، ژیلا طاهری‌تیزرو نویسنده حوزه کودکان و نوجوانان، محمد صارمی‌شهاب شاعر، مرضیه اصلانی تصویرگر کتاب کودک، بیتا یزدان مترجم و ناشر حوزه کودک و نوجوان، وحید پرتووخش ناشر حوزه کودک و نوجوان و برخی از اعضای بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی همدان برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این ویژه‌برنامه اظهار کرد: یکی از نخستین ارتباطاتی که بین کودک و مادر ایجاد می‌شود، به‌واسطه کتاب و خوانش قصه است. در این میان داستان و تصویرگری کتاب کودک نقش مهمی در کیفیت این ارتباط دارد؛ در این میان قلم نویسنده نیز حائز اهمیت است، نویسنده کودک باید به فضای مجازی اشراف داشته باشد.

عاطفه زارعی افزود: نویسندگان و تصویرگران بسیار برجسته‌ای در همدان وجود دارند؛ باید تولیداتی منتشر شود که بتواند افراد را از گوشی تلفن همراه هوشمند جدا کند. درحال حاضر بیشترین اعضای کتابخانه‌ها را کودکان، نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند.

یک نویسنده داستان کودک و نوجوان نیز در این نشست اظهار کرد: چنین نشست‌هایی که نویسندگان و سایر عوامل اجرایی تولید و نشر کتاب در کنار هم حاضر می‌شوند، مفید است؛ نویسنده باید به‌خوبی مخاطب خود را بشناسد و دغدغه او را بداند. در این راه نویسنده و تصویرگر مانند پدر و مادری می‌مانند که یک بچه را به دنیا می‌‌آورند، کودکان ابتدا رنگ و لعاب کتاب را می‌بینند.

ژیلا طاهری‌تیزرو افزود: کودکان امروز با 10 سال پیش کاملاً متفاوت هستند. نسل امروز فوق‌العاده باهش است؛ بنابراین نویسنده‌ای که امروز برای آن‌ها می‌نویسد، باید هوشیار باشد و برای 20 سال آینده بنویسد. باید دنیای روانشناسی را وارد آثار ویژه کودکان کنیم و مواردی چون مدیریت خشم و مهارت‌های زندگی را به کودکان بیاموزیم. نویسنده باید جلوتر از زمان خود فکر کند و بنویسد، یک داستان می‌تواند سرنوشت یک کشور را تغییر دهد.

یک شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان نیز تصریح کرد: تاکنون 48 عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان به چاپ رساندم. کتاب «پشت دریاها کجاست» نامزد جشنواره فجر، «بیدمشک‌ها چقدر عاشقند» برنده جایزه قلم هگمتانه و «آسمان نقطه‌چین» برنده جایزه قلم زرین و نامزد دریافت جشنواره فجر شده است. کتاب «کنسرت باغ» نیز به زبان انگلیسی ترجمه شده و در جشنواره فرانکفورت آلمان حاضر شد؛ 15 جلد کتاب نیز در دست چاپ قرار گرفته است.

مریم زرنشان ادامه داد: دغدغه من این است که بتوانم کتاب‌هایم را به دست همه کودکان و مخاطبان در سراسر ایران برسانم و به همین منظور آن‌ها را با هزینه شخصی خود پست می‌کنم. اگر نهادهای دولتی و یا نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای ارسال و پست کتاب تدابیری به خرج دهند تا هزینه کمتری شامل حال پست کتاب شود، اقدام مطلوبی است.

در پایان این نشست هریک از نویسندگان و فعالان حوزه کتاب کودک پوستر دومین جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب» را امضا کردند.

شناسه خبر 61315