شناسه خبر:61337
1401/7/25 09:00:37

سپهرغرب، گروه خبر: یک‌جوان 26 ساله رزنی در زمینه طراحی ماشین‌آلات کشاورزی فعالیت داشته و در کنار آن به ارائه آموزش و مهارت‌آموزی به کارآموزان فنی‌ و حرفه‌ای نیز در این زمینه اشتغال دارد.

به گفته مهدی محمودی‌نیا، وی معمولاً طراحی و ساخت ماشین‌آلات مورد نظر خود را از طریق احصای مشکلات کشاورزان با بررسی‌های میدانی انجام می‌دهد.
وی درحال حاضر برای نخستین‌بار موفق به طراحی و ساخت تراکتور گلخانه‌ای و نیز خودرو باگی شده که ثبت اختراع این دو دستگاه در دست پیگیری است.
این طراح جوان ماشین‌آلات کشاورزی اظهار کرد: از دوران کودکی علاقه بسیاری به حل مسائل فنی و انجام امور فنی مهندسی داشتم و همیشه به دنبال راهکارهایی برای بهتر انجام شدن کارهای فنی سخت در امور کشاورزی بودم و به‌واسطه اشتغال پدرم به کشاورزی، همه این عوامل دست در دست هم موجب آن شد تا به سمت طراحی دستگاه‌ها و ابزارآلات کشاورزی سوق داده شوم.
محمودی‌نیا که تحصیلاتش در زمینه کاردانی مکانیک است، گفت: حوزه کشاورزی ازجمله حوزه‌هایی است که در زمینه تولیدات سبز بوده و فعالیت در این بخش نقش مؤثری در امنیت و سلامت غذایی بشریت دارد و به همین علت علاقه خاصی برای فعالیت در زمینه تولید ماشین‌آلات کشاورزی پیدا کردم.
وی با اشاره به آغاز فعالیت جدی و با پشتکار خود از حدود دو سال پیش، افزود: 6 ماه پیش با پیگیری و تلاش فراوان موفق به ثبت شرکت خود به‌نام پیشگامان کوهستان الوند و راه‌اندازی کارگاه تولیدی خود در زمینه تولید دستگاه‌ها و ماشین آلات کشاورزی شدم. درحال حاضر بیش از 10 مدل انواع ادوات کشاورزی و دستگاه‌های کشاورزی اعم از علوفه‌خُردکنی، خاک‌ورزها و انواع تراکتورهای ویژه گلخانه‌ها در این کارگاه تولید می‌شود.
محمودی‌نیا با بیان اینکه در این شرکت بیشتر به دنبال طرح و اختراع هستیم، خاطرنشان کرد: درحال حاضر این شرکت زیر نظر پارک علم و فناوری استان فعالیت دارد و اختراعات و طرح‌های خود را از طریق پارک و علم و فناوری به ثبت می‌رساند.
وی با اشاره به طراحی و ساخت خود در رابطه با دستگاه تراکتور گلخانه‌ای و خودروی باگی برای نخستین‌بار و ساخت تمام قطعات آن در شهرستان رزن، مطرح کرد: معمولاً برای اختراع و طرح‌های خود به دنبال تحقیق هستیم و یکی از مشکلاتی که در رابطه با آن تحقیق داشتیم، در زمینه گلخانه‌ها بود که تحقیقات میدانی ویژه‌ای انجام دادیم و مشکلات و نیاز گلخانه‌داران را احصا کردیم.
این طراح جوان ماشین‌آلات کشاورزی اظهار کرد: در رابطه با گلخانه‌داران متوجه شدیم یکی از مشکلات آن‌ها این است که سالیانه دو فصل دارای کشت هستند و در این دو فصل کشت باید حجم سنگینی از کود را برای پخش کود و کودپاشی به داخل گلخانه انتقال دهند. با توجه به اینکه تراکتور ابعاد و وزن سنگینی دارد، امکان تردد آن به داخل گلخانه نیست؛ ضمن اینکه تردد تراکتور با آن حجم و ابعاد سنگین به داخل گلخانه موجب آسیب به خاک گلخانه خواهد شد. بنابراین گلخانه‌داران به‌ناچار برای کودپاشی و انتقال کود به گلخانه خود از نیروی انسانی و چندین کارگر استفاده می‌کنند که این امر مشکلات بسیاری ازجمله هزینه بالای کارگر، وقت‌گیر بودن و دیگر مشکلات را برای گلخانه‌داران به همراه دارد.
وی ادامه داد: با این تحقیقات میدانی این جرقه به ذهنم خورد که تراکتور گلخانه‌ای را برای نخستین‌بار طراحی کنم و بسازم که کارهایی چون کودریزی، خاک‌ورزی و نیز جابه‌جایی جعبه‌ها و محصولات به داخل گلخانه با آن آسان باشد.
محمودی‌نیا در رابطه با طراحی و ساخت خودروهای باگی خود نیز یادآور شد: خودروهای باگی که در کارگاه ما برای نخستین‌بار طراحی و اختراع و تولید شده، ویژه کارهای کشاورزی و تفریحی بوده و خارج جاده قابل استفاده است.
وی از رونمایی خودروی باگی اختراع‌شده خود ظرف یک ماه آینده خبر داد و با بیان اینکه تمام طراحی و کارهای اولیه این خودرو در این شرکت انجام شده است، افزود: فعلاً این شرکت مهارت‌بنیان بوده و به مرحله دانش بنیان نرسیده است. ثبت اختراع دستگاه‌ها و ماشین‌آلات طراحی و تولیدشده این شرکت در دست پیگیری بوده و به‌زودی ثبت اختراع این تولیدات انجام خواهد شد.
این طراح جوان ماشین‌آلات کشاورزی در ادامه گفت: از حدود چند سال پیش در فنی‌ و حرفه‌ای شهرستان در رشته جوشکاری کارآموز بودم و همین امر موجب شد تا فنی‌ و حرفه‌ای شهرستان در این مرکز با حمایت لازم سوله‌ای را برای راه اندازی شرکت و کارگاه به بنده اختصاص دهد.
وی با بیان اینکه درحال حاضر در فنی‌ و حرفه ای شهرستان کارگاه و شرکت ما دایر بوده و در کنار کار طراحی و تولید نسبت به مهارت‌آموزی نیز اقدام داریم، اضافه کرد: در مرکز فنی‌ و حرفه‌ای رزن به‌صورت 6 ماهه پنج هزار نفرساعت آموزش و مهارت‌آموزی به کارآموزان در این رابطه ارائه می‌دهیم.
محمودی‌نیا تعداد اشتغال شرکت خود را چهار نفر برشمرد و تصریح کرد: ما بیشتر به دنبال طرح و اختراع هستیم که این طرح‌ها و اختراعات را به سایر شرکت‌ها برای تولید به فروش برسانیم و فعلاً توسعه کارگاه چندان در برنامه ما نیست و نمی‌خواهیم کارگاه چندان بزرگی داشته باشیم، اما می‌توان طی برنامه‌ای تا سقف کمتر از 10 نفر اشتغال‌زایی داشت.
وی با اشاره به آموزش و مهارت‌آموزی کارآموزان فنی‌ و حرفه‌ای رزن در زمینه دستگاه‌ها و خودروهای کشاورزی، بیان کرد: منطقه رزن بیشترین تولید غلات استان همدان را به خود اختصاص داده و با تولید 43 درصد غلات ازجمله گندم و جو، بیشترین تولید را دارد و اکثریت شغل مردمان رزن بر پایه کشاورزی است؛ اما با وجود کشاورزی بودن منطقه هیچ‌گونه تعمیرات و یا تولید ماشین‌آلات کشاورزی در شهرستان وجود ندارد.
محمودی‌نیا با تأکید بر مهارت‌آموزی اشتغال در این حوزه، گفت: اگر مردم منطقه بخواهند دستگاه و یا وسیله و ماشین‌آلاتی را تهیه کنند، باید از مناطق صنعتی چون اصفهان و مشهد برای خریداری هر نوع ماشین‌آلات کشاورزی مراجعه کنند و این امر برای شهری که با محوریت کشاورزی است، وجهه خوبی ندارد و از طرفی با این اقدام خروج ارز از شهرستان را به همراه خواهد داشت.
این طراح جوان ماشین‌آلات کشاورزی خاطرنشان کرد: مهارت‌آموزی و اشتغال در این حوزه علاوه‌بر اشتغال‌زایی، از خروج سرمایه از شهرستان جلوگیری کرده و به‌جای اینکه سرمایه شهرستان برای خرید در شهر دیگری هزینه شود، در منطقه هزینه خواهد شد.
وی با تقدیر از حمایت‌های مرکز فنی‌ و حرفه‌ای شهرستان رزن ادامه داد: بیشترین و اساسی‌ترین مشکل تولیدکنندگان عدم ثبات قیمت بوده که شرکت و کارگاه ما نیز از این مشکلات مستثنا نبوده و در رابطه با سرمایه در گردش دارای مشکل و کمبود بودجه هستیم.
محمودی‌نیا با بیان اینکه درتلاش هستیم تولیدات خود را به تولید انبوه برسانیم، اضافه کرد: در زمینه تجاری‌سازی محصولات خود نیازمند حمایت مسئولان و تسهیلات لازم با نرخ سود پایین هستیم.
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر بیشترین فروش این شرکت از طریق سایت اینترنتی انجام می‌شود، مطرح کرد: توانایی و ظرفیت ما خیلی بیشتر از این است؛ بنابراین چنانچه حمایت مالی صورت بگیرد، می‌توانیم تأثیرگذاری به‌مراتب بیشتری در این حوزه داشته باشیم.
محمودی‌نیا در ادامه ضمن ابراز خشنودی از اینکه در استان همدان مغزهای متفکر، ذهن‌های خلاق و ایده‌پرداز زیادی وجود دارد که می‌توانند در این عرصه نقش‌آفرین باشند، گفت: لازمه تحقق یافتن این موضوع حمایت همه‌جانبه مسئولان است و بدون شک پشتیبانی مالی تأثیر کلیدی در این نوع موفقیت‌ها دارد.

شناسه خبر 61337