شناسه خبر:61461
1401/7/27 08:45:12

سپهرغرب، گروه خبر: 15 سال از عملیات اجرایی شهرک گل و گیاه خمین سپری شده و این مجتمع به‌دلیل کمبود زیرساخت‌هایی نظیر آب، به راه‌اندازی تعداد انگشت‌شماری از گلخانه‌ها محدود شده و چشم‌انتظار حمایت‌هایی از سوی دولت سیزدهم برای حل مشکلات خود است.

کشاورزی از مهم‌ترین بخش‌های نظام اقتصادی است که ضمن تضمین امنیت غذایی در اشتغال‌زایی، تولید ثروت و تأمین نیاز زیربخش‌های متنوع نقش‌آفرینی دارد.
کشت گلخانه‌ای روشی پیشرفته در تأمین و تولید فرآورده‌های کشاورزی است که برای رونق اقتصادی به‌خصوص در مناطق کم‌آب‌، مناسب است و علاوه‌بر کنترل آفات و بیماری‌ها، عرصه‌ای مطلوب برای ظهور توانمندی دانش‌آموختگان حوزه کشاورزی محسوب می‌شود.
با توجه به تنش آبی حاکم بر کشور در سال‌های اخیر، تکیه بر کشت گلخانه‌ای می‌تواند مسیر برون‌رفت از این چالش را هموارتر کرده و در مدیریت بهینه آب اثرگذاری مستقیم داشته باشد، چرا‌که شیوه‌های نوین آبیاری در عرصه گلخانه‌ای می‌تواند از هدررفت بخش بزرگی از منابع آبی که اکنون در شیوه زراعت سنتی هرز می‌رود، جلوگیری کند.
ایجاد تعادل بین بسترهای توسعه استان مرکزی ازجمله صنعت، کشاورزی و خدمات و بهبود برنامه‌محور زنجیره‌های مرتبط با آن، نیازی است که در قلب کشور احساس می‌شود و کارشناسان بر این باور هستند که استان مرکزی با اقلیم نیمه‌خشک و خشک، نیاز دارد تا در عرصه کشت گلخانه‌ای رشد هدفمند و معنی‌داری را دنبال کند تا ضمن بهبود مدیریت منابع آب، سهم کشاورزی در اقتصاد بارور منطقه بهبود مؤثر یابد.
خمین به‌عنوان یکی از شهرهای مهم در نوار جنوبی استان مرکزی است و 52 درصد از جمعیت 105 هزار نفری این شهرستان کشاورز هستند.
این خطه رتبه دوم تولید گل شاخه‌بریده استان مرکزی بعد از محلات را در اختیار دارد.
عملیات اجرایی ساخت مجتمع گلخانه‌ای شهرستان خمین از سال 86 در زمینی به وسعت بیش از 100 هکتار در روستای لیلیان خمین آغاز و واگذاری 104 قطعه زمین برای راه‌اندازی گلخانه در این مجتمع طراحی شده و تاکنون 15 بهره‌بردار در بیش از هفت هزار متر مربع از این مجتمع فعالیت خود را آغاز کردند.
مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: وسعت گلخانه‌های این شهرستان در سال‌های اخیر بیش از 100 درصد افزایش یافته و به 106 هکتار رسید.
«احمدرضا جعفری» می‌گوید: توسعه سطح گلخانه‌های خمین از سال 92 به‌دلیل کم‌آبی و نیز صرفه اقتصادی این نوع از کشت‌وکار، آغاز شد.
وی اظهار کرد: بهره‌برداری کامل از شهرک گل و گیاه خمین ظرفیت ایجاد 400 فرصت شغلی مستقیم و یک‌هزار فرصت شغلی غیر مستقیم را دارد.
نماینده مردم خمین در مجلس یازدهم گفت: احداث این شهرک در حدود 15 سال پیش مورد توجه قرار گرفت و برای ساخت آن حدود 110 هکتار زمین درنظر گرفته شد.
وی با اشاره به اینکه در زمان برنامه‌ریزی برای احداث این شهرک منطقه دارای حجمی قابل توجه از آب بود، افزود: هم‌اینک این منطقه با مشکل کمبود آب مواجه است.
نظری با بیان اینکه در موقعیت‌یابی این منطقه ارزیابی‌ها براساس نظرات کارشناس انجام نشده است، یادآور شد: زمین این منطقه کیفیت مناسب برای کشت را ندارد و با توجه به تنش‌های آبی چندسال گذشته عملاً آبی که در این محل مورد نیاز بود، فراهم نشده و خروجی چاه‌های اینجا به چهار لیتر در ثانیه کاهش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: تعداد 120 قطعه زمین برای احداث این شهرک برنامه‌ریزی شده بود تا واگذار شود، اما از این تعداد تنها 15 قطعه واگذار شد که آن‌ها هم دچار مشکلاتی اساسی و کمبود آب هستند.
عضو کمیسیون کشاورزی و آب مجلس یازدهم اضافه کرد: به‌دلیل تأمین نشدن آب، تکمیل و تحویل شهرک گل و گیاه به‌ جهت ملاحظات امنیتی و اداری توسط خود تولیدکنندگان مدیریت می‌شد.
نظری با بیان اینکه پس از این‌همه سال هنوز مجتمع گل و گیاه خمین سامان‌دهی نشده است، گفت: این مجتمع هم‌اینک در اختیار اداره جهاد کشاورزی است و این اداره برای نگهداری آن مشکل دارد.
وی بزرگ‌ترین مشکل این مجتمع را نداشتن دیوار در اطراف آن برشمرد و افزود: این مشکل موجب شده به‌راحتی چندین‌بار ترانس برق منطقه سرقت شود و درحال حاضر تولیدکنندگانی که هم‌اکنون در این شهرک هستند، شرایط به‌سامانی ندارند.
نظری با بیان اینکه هم‌اینک امکان واگذاری و یا گرفتن تصمیم برای این پروژه وجود ندارد، گفت: البته تصمیماتی در این زمینه گرفته شده که چاه آب فعلی اکتشاف شود، حجم آب آن افزایش پیدا کند تا آب مورد نیاز واحدهای شهرک تأمین شود و همچنین سایر زمین‌ها به شرکت شهرک‌های صنعتی واگذار شود تا مورد استفاده صنایع قرار گیرد.
استاندار مرکزی نیز در بازدید از مجتمع گل و گیاه خمین گفت: منابع خوبی برای بخش کشاورزی و توسعه روستاها در سفر هیئت دولت مصوب شد.
«فرزاد مخلص‌الائمه» اظهار کرد: از این منابع برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، حمایت از تولید، توسعه تولید و بخش کشاورزی در آبخیزداری کمک می‌گیریم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی نیز گفت: گل شاخه‌بریده یکی از ظرفیت‌های شهرستان خمین است.
«مهدی زندیه‌وکیلی» ادامه داد: تنها راهکار تأمین آب برای شهرک گل و گیاه خمین خریداری چاه از زمین‌های کشاورزی اطراف این شهرک است و می‌توان از مازاد آب برای راه‌اندازی صنایع تکمیلی نیز استفاده کرد.
صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش بهره‌وری، امکان کاشت و برداشت محصول در تمام فصول، امکان پرورش محصولات خارج از فصل و اقلیم، قابلیت مقابله با تهدیدات و خسارات به‌خاطر امکان کنترل‌ و اقدامات پیشگیرانه، برخی از مزایای کاشت گلخانه‌ای بوده؛ بنابراین امید است با حمایت‌های گسترده دولت مردمی سیزدهم گام بلندی در جهت تکمیل و راه‌اندازی شهرک گلخانه‌ای خمین برداشته شود و این مهم به دیگر مناطق کم‌آب استان مرکزی بسط داده شود.

شناسه خبر 61461