شناسه خبر:61596
1401/8/1 00:10:40
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه خبر داد:

تربیت وکلای تخصصی در هفت حوزه و 43 زیرمجموعه

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با بیان اینکه وکالت تخصصی که حوزه مهمی است را دنبال می‌کنیم، گفت: در هفت حوزه و 43 زیرمجموعه، وکلای متخصص و متعهد تربیت می‌شوند تا یک وکیل در همه پرونده‌ها ورود نکند که این امر بسیار برای جامعه واجب است.

حسن عبدلیان­‌پور شنبه 30 مهرماه در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه با بیان اینکه مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه تنها نهاد ملی ارائه‌دهنده و توسعه‌دهنده خدمات حقوقی کارشناسی کشور است، ابراز کرد: در کل کشور 62 هیئت‌مدیره وکلا و کارشناسان که از مرکز اداره می‌شوند، حضور دارند و خانواده‌ای نزدیک به 70 هزار نفر را شامل می‌شود که سعی شده تا کارشناسان و وکلایی در تراز جمهوری اسلامی تربیت کنیم.

   فعالیت سامانه 129 در 20 استان کشور

عبدلیان­‌پور با اشاره به فعالیت سامانه 129 در 20 استان، اظهار کرد: وکلا و کارشناسان از طریق این سامانه به‌صورت معاضدتی در خدمت مردم هستند و تا پایان سال برای باقی استان‌ها نیز این سامانه راه‌اندازی خواهد شد تا حق هیچ فردی به‌علت عدم تمکن مالی، ضایع نشود.

   تربیت وکلای تخصصی در هفت حوزه و 43 زیرمجموعه

وی با بیان اینکه وکالت تخصصی که حوزه مهمی است را دنبال می‌کنیم، اذعان کرد: در هفت حوزه و 43 زیرمجموعه، وکلای متخصص و متعهد تربیت می‌شوند تا یک وکیل در همه پرونده‌ها ورود نکند که این امر بسیار برای جامعه واجب است.

   سامانه 1515 برای نظام ارجاع عادلانه کارشناسی

این مقام مسئول به سامانه 1515 برای نظام ارجاع عادلانه کارشناسی نیز در معاونت فناوری اطلاعات قوه قضائیه اشاره کرد و افزود: این سامانه در راستای سند تحول قضائی است.

وی سازوکار نظارت بر کارشناسان دادگستری را این‌گونه برشمرد: بحث خودانتظامی در سامانه 1515 برای کارشناسان دادگستری لحاظ شده و موضوع بسیار مهمی است. همچنین نظارت مستمر بر وکلا و کارشناسان دادگستری وجود دارد که در دادسرا‌های مستقر در هر استان، فعال است و کمترین تخلف در کارشناسان و وکلای ما وجود دارد؛ دسترسی آسان به دادسراها به‌طور الکترونیکی و از منزل، نشان‌دهنده سلامت مرکز ما است.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه تأکید کرد: سامانه ارجاع مشاوران خانواده درحال حاضر صلاحیت مشاوره در زمینه طلاق را دارد و در دادگاه خانواده بارگذاری شده که به مشاور خانواده به‌صورت سیستمی ارجاع می‌شود؛ اکنون این طرح به‌صورت آزمایشی در استان البرز درحال اجرا است.

این مقام مسئول درخصوص لزوم ایجاد زیرساخت‌های سامانه نظام ارجاع عادلانه کارشناسی افزود: این سامانه در راستای سند تحول قضائی بوده و توسط مرکز وکلا طراحی شده است؛ این سامانه در حوزه فناوری آمار و اطلاعات قوه قضائیه ایجاد شده و امید است تا در کمتر از یک ماه نقاط مختلف کشور بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

   پذیرش بیش از 12 هزار نفر در آزمون وکلای قوه قضائیه

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه از پذیرش بیش از 12 هزار نفر در آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه خبر داد و گفت: برگزاری مصاحبه در ماده پنج قانون تسهیل، ذکر شده و صحیح است که افرادی که صلاحیت ندارند، در مجموعه نباشند.

عبدلیان‌پور با اشاره به اینکه ضعف قوانین دغدغه ما است، اظهار کرد: نماینده‌ای در مجلس انتخاب کردیم تا فرآیند را بررسی کنیم. بنابراین در این خصوص ورود کرده و در امر قانون‌گذاری کمک کردیم و به‌طور قطع قوانینی مانند حمل سلاح برای محیط‌بانان نیاز به به‌روزرسانی دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قوانین کشور نیازمند بازنگری است، افزود: در این فرآیند به مجلس کمک می‌کنیم، درحال بررسی امور هستیم و دغدغه همه مردم در امر قانون‌گذاری درنظر گرفته می‌شود. همچنین تعامل خوبی با کمیسیون حقوقی و قضائی، بانوان و اجتماعی مجلس شورای اسلامی انجام شده است.

این مقام مسئول با اشاره به آمار بالای وکلای معاضدتی کشور، خاطرنشان کرد: آخرین گزارش در بازه 6 ماه ابتدایی سال نشان می‌دهد یک میلیون و 200 پرونده با وکلای معاضدتی و تسخیری وجود داشته است.

   استقلال وکلا به معنی عدم نظارت نیست

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با بیان اینکه استقلال وکلا به معنی عدم نظارت نیست، گفت: باید روی کار وکلای نظارت وجود داشته باشد و در همه دنیا نظارت وجود دارد؛ هر فردی از چارچوب قانون تخطی کند، باید پاسخگو باشد و ابطال پروانه جزء لاینفک هر مجموعه است.

وی با بیان اینکه در حوادث اخیر موضع‌گیری ویژه‌ای داشتیم، اظهار کرد: بیشتر دفاعیاتی که افراد داشتند از باب وکیل تسخیری، برعهده ما بود و افرادی که از باب عملکرد اغتشاشگران دچار آسیب شدند، به‌صورت معاضدتی وکالت آن‌ها را خواهیم پذیرفت.

   کمترین فرار مالیاتی وکلا با کنترل سیستمی

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در رابطه با فرار مالیاتی وکلا افزود: فرار مالیاتی در هر صنفی هست، اما نظارت و کنترل وجود دارد و با توجه به بارگذاری قراردادها، کمترین فرار مالیاتی را در صنف وکلا شاهد هستیم.

وی در پایان به موضوع بیمه وکلا پرداخت و گفت: بیمه وکلا درحال پیگیری است؛ تفاهم‌نامه‌ای با تأمین اجتماعی در گذشته امضا شد که فقط 764 نفر استقبال کردند، بنابراین تعهدات آن عملیاتی نشد.

شناسه خبر 61596