شناسه خبر:61666
1401/8/2 09:33:30

سپهرغرب، گروه خبر: اتمام حجت استاندار کرمانشاه برای مقابله مسئولان شهرداری با تخلفات حوزه ساخت‌وساز و نظارت و برخورد جدی شورای اسلامی شهرها جهت سامان‌دهی به این مشکل، یک فرصت طلایی برای شهرداری جهت نجات شهرهای کرمانشاه است که از این به بعد جای هیچ بهانه‌ای را باقی نمی‌گذارد.

عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه معتقد است: سیستمی در شهرداری‌های این شهر ایجاد شده است که مردم را تشویق به تخلف می‌کند! زیرا این تخلف برای آن‌ها ایجاد درآمد می‌کند.
«حجت‌الله موسوی‌اجاق»، با بیان اینکه بیشترین میزان تخلفات انجام‌شده در ساخت‌وسازها به تراکم مربوط می‌شود، افزود: هم‌اینک شرایطی برقرار شده است که شهرداری خود به بزرگ‌ترین مشوق برای این‌گونه تخلفات در ساخت‌وسازها مبدل شده است و عملاً پول می‌گیرد و می‌گوید برو تخلف کن!
وی تأکید کرد: درصورت عدم نظارت شورای اسلامی شهر بر این‌گونه تخلفات و ترک فعل‌ها، استانداری باید ورود پیدا کند و حتی متخلفان را به هیئت اختلاف معرفی و کمیسیون ماده پنج نیز آن را پیگیری کند.
موسوی‌اجاق اضافه کرد: در ساخت‌وسازهای غیر قانونی در وهله نخست باید شهرداری و سازمان نظام مهندسی دخالت کند تا این ساخت‌وسازها تداوم پیدا نکرده و درصورت نیاز استانداری نیز ورود پیدا کند.
   قوانین ماده 100 مربوط به 30 تا 40 سال قبل است که باید به‌روزرسانی شود
وی با انتقاد از قوانین و مقررات ساخت‌وسازها در کشور، گفت: قوانین ماده 100 مربوط به 30 تا 40 سال قبل است که باید تغییر یافته و به‌روزرسانی شود، زیرا با این قوانین و مقررات ساخت‌وساز به‌ویژه برای انبوه‌سازان مقرون‌به‌صرفه نیست.
   شرایط کنونی کمیسیون ماده 100 باید اصلاح شود
استاندار کرمانشاه نیز با اظهار گلایه شدید از شهرداری کرمانشاه، ابراز کرد: شرایطی که هم‌اکنون در حوزه کمیسیون ماده 100 وجود دارد، به هیچ عنوان قابل قبول نیست و در اسرع وقت باید اصلاح شود.
«بهمن امیری‌مقدم» می‌گوید: از این به بعد به هیچ پرونده‌ای در این کمیسیون بدون حضور مالک (یا اینکه برای نماینده استانداری مسجل نشود که شخص مالک یا نماینده وی حضور ندارد) نباید رسیدگی شده و موضوع باید از جلسه خارج شود.
   گرفتن پول توسط برخی شهرداران از مالکان قبل برگزاری جلسه کمیسیون تخلف است
وی افزود: گرفتن پول از سوی برخی شهرداران از مالکان قبل از برگزاری جلسه کمیسیون تخلف و جرم محسوب می‌شود و فرد متخلف باید به دستگاه قضائی معرفی شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه گرفتن پول از سوی برخی شهرداران از مالکان قبل از برگزاری جلسه کمیسیون تخلف و جرم محسوب می‌شود و فرد متخلف باید به دستگاه قضائی معرفی شود، یادآور شد: چنانچه این امر مشاهده شود، شهردار آن منطقه را سریعاً باید عزل کرد.
امیری‌مقدم با بیان اینکه امر مذکور نوعی دریافت رشوه و اختلاس محسوب می‌شود، گفت: باید شهرداری زمینه حضور مالکان پرونده‌ها را در کمیسیون ماده 100 حتی در جلسات بدوی آن فراهم کند تا از حقوق خود دفاع کنند.
استاندار کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه وضعیت نابه‌سامان و بی‌انضباطی که در شهر کرمانشاه وجود دارد بسیار نگران‌کننده بوده و دائم هم درحال تکرار است، افزود: با مدیران متخلف شهرداری برخورد جدی شده و درصورت لزوم به دستگاه قضائی و کمیسیون تخلفات اداری معرفی می‌شوند.
   سازمان بازرسی باید ورود پیدا کند
امیری‌مقدم با بیان اینکه مشکل مذکور چندین‌بار به مدیران و مسئولان شهرداری تذکر داده شده و متأسفانه توجهی به آن نشده است، گفت: آن‌دسته از مدیران شهرداری که با وجود تذکرات لازم باز به تخلف خود ادامه می‌دهند، لیاقت حضور در شهرداری را نداشته و به همراه مافوق خود باید به کمیسیون تخلفات اداری معرفی شوند.
وی با درخواست از سازمان بازرسی برای ورود به این موضوع، افزود: در کنار برخورد دستگاه‌های نظارتی و قضائی با این تخلفات، شورای اسلامی شهر هم نسبت به این امر باید واکنش نشان داده و برخوردهای لازم را انجام دهد.
امیری‌مقدم همچنین با انتقاد از عدم نظارت سازمان نظام مهندسی بر تخلفات انجام‌شده در حوزه ساخت‌وسازها، یادآور شد: متأسفانه در کنار دستگاه‌های دست‌اندرکار این امر، خود استانداری نیز در این زمینه ضعیف عمل کرده است.
وی گفت: هم‌اینک مشاهده می‌شود در شلوغ‌ترین و پُرترافیک‌ترین نقاط شهر ساختمان‌های تجاری ساخته شده‌اند، بدون آنکه حتی برای یک دستگاه خودرو فضای پارکینگ پیش‌بینی شود؛ جای سؤال دارد که چرا مسئولان تاکنون با این تخلفات برخورد نکرده‌اند و خواب بوده‌اند!
   شهرداری حق ندارد بدون ضابطه از مردم پول بگیرد
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کرمانشاه نیز معتقد است: شهرداری‌ها به هیج عنوان حق ندارند بدون مشخص شدن سرفصل قانونی اقدام به دریافت پول از مردم کنند.
   برخی شوراهای شهر به‌جای آنکه بر این موارد نظارت داشته باشند، خود در تخلفات سهیم می‌شوند
«سعید سلیم‌ساسانی» افزود: متأسفانه شهرداری ساختار منسجمی نداشته و در این زمینه شوراهای شهر به‌جای آنکه بر این موارد نظارت داشته و درصورت لزوم برخورد کنند، برخی از آن‌ها در این تخلفات سهیم نیز می‌شوند.
وی تأکید کرد: نخستین ناظر بر اعمال شهردار، شورای اسلامی شهر است؛ اما متأسفانه کلیات شورا با این امر همراه هستند که بسیار آزاردهنده است و براساس تبصره هفت به‌جای آنکه جلوگیری کنند، تشویق می‌کنند.
سلیم‌ساسانی اضافه کرد: در برخی موارد حتی مشاهده شده است ساختمان‌های درحال احداث 19 مورد ایراد فنی دارد، اما همچنان مالک آن بدون هیچ دغدغه‌ای به کار ساخت‌وساز خود تداوم می‌دهد.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کرمانشاه تأکید کرد: هرچه گفتیم کسی گوش نکرد، ازاین‌رو با افراد متخلف برخورد قانونی می‌شود.
   حادثه مشابه متروپل نباید در کرمانشاه تکرار شود
استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود همچنین با انتقاد از کیفیت نامناسب ساخت‌وسازها در این شهر، ادامه داد: هم‌اکنون ساختمان‌های موجود در پارکینگ شهرداری و ازدحام و ترافیک موجود در این منطقه بسیار نامناسب بوده و باید علاوه‌بر سامان‌دهی این امر، بر کیفیت ساختمان‌های آن نیز نظارت جدی شود.
امیری‌مقدم با بیان اینکه بسیاری از ساختمان‌ها حتی فاقد پروانه ساخت نیز هستند و به‌دلیل کیفیت بد ساخت آن‌ها اصلاً نباید پروانه برای آن‌ها صادر شود، گفت: هر بنایی که فاقد کیفیت لازم بوده و استاندردهای لازم در ساخت‌وساز را رعایت نکرده باشد، باید از احداث آن جلوگیری شده و پلمپ شود؛ زیرا ما نمی‌خواهیم اتفاقی مشابه ساختمان متروپل آبادان در این شهر تکرار شود.
    در هر ساخت‌وسازی تخلف مشاهده شد، پلمب شود
وی یادآور شد: از این به بعد در هر ساخت‌وسازی تخلف مشاهده شد و یا کیفیت ساخت آن مناسب نبود، باید پلمب شده و دستور تخریب داده شود و مردم هم باید این امر را ببینند.
این مقام مسئول با اشاره به این امر که شهرداری باید از تخلفات جلوگیری کند نه اینکه برای درآمدزایی خود زمینه تخلف را فراهم کند، افزود: شهرداری باید برای خود درآمد پایدار ایجاد کند، زیرا تکیه کردن بر درآمدهای کمیسیون ماده 100 به هیچ عنوان اصولی و منطقی نیست.
امیری‌مقدم کسب درآمد از محل کمیسیون ماده 100 را مساوی با متلاشی شدن شهر دانست و اظهار کرد: وادار کردن مردم به پرداخت جرایم در این کمیسیون، یک نوع خیانت به شهر محسوب می‌شود.
نماینده دادستانی کرمانشاه نیز گرفتن وجه از مالکان ساختمان برای عدم ارجاع پرونده به کمیسیون ماده 100 را یک تخلف محرز دانست و گفت: هرگونه گرفتن وجه از مالک یا سازنده قبل از ارجاع به این کمیسیون تحصیل مال از طریق غیر مشروع محسوب می‌شود و می‌توان با آن برخورد کیفری کرد.
«هابیل حیدرخانی» یادآور شد: عدم برخورد با تخلفات نیز یک نوع ترک فعل محسوب می‌شود و قابل پیگیری است.
وی همچنین از سلیقه‌ای برخورد کردن شهرداری با تخلفات ساخت‌وسازها انتقاد و اضافه کرد: مشاهده شده است که در مورد برخی تخلفات چون از مرتکبان پول دریافت شده، چشم‌پوشی کرده‌اند؛ درحالی که با تخلفات مشابه به‌شدت برخورد شده است.
حیدرخانی با بیان اینکه مشکل مذکور متأسفانه در شهر کرمانشاه وجود دارد، افزود: اگر تاکنون در این زمینه کوتاهی وجود داشته، به‌دلیل دغدغه مسئولان برای مشکلات مالی شهرداری‌ها و عدم درآمدزایی آن‌ها بوده است.
وی تأکید کرد: اگر مصوب شود با ساخت‌وسازهای غیر قانونی برخورد شده و پلمپ شوند، دادستانی از این آمادگی برخوردار است که با همکاری نیروی انتظامی اقدام به اعمال آن کند.
این مقام مسئول با انتقاد از ناکارآمد بودن قانون ماده 100 در مدیریت شهرسازی نیز گفت: اصل این است که از ساخت‌وساز غیر مجاز پیشگیری شود، نه اینکه به سازنده این فرصت داده شود که عملاً تخلف کرده و بعد جریمه‌اش را پرداخت کند.
اتمام حجت استاندار کرمانشاه برای مقابله مسئولان شهرداری با تخلفات حوزه ساخت‌وساز و نظارت و برخورد جدی شورای اسلامی شهرها جهت سامان‌دهی به این مشکل یک فرصت طلایی برای این شهرداری جهت نجات شهرهای کرمانشاه است که از این به بعد جای هیچ بهانه‌ای را باقی نمی‌گذارد.
کلان‌شهر کرمانشاه بیش از یک میلیون نفر از جمعیت دو میلیونی استان را در خود جای داده و شهرداری در قالب هشت منطقه شهری به شهروندان آن خدمات ارائه می‌دهد.

شناسه خبر 61666