شناسه خبر:61708
1401/8/3 01:24:21

سپهرغرب، گروه خبر: معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه اولویت این اداره کل را احداث بازارچه صنایع دستی در سه شهر ثبت ملی شده هرسین، نودشه و دالاهو برشمرد.

امین کوگانی با اشاره به مشکلات هنرمندان صنایع دستی کرمانشاه، اظهار کرد: با وجود اینکه میزان تولیدات صنایع دستی در استان خوب است، اما متأسفانه هنرمندان صنعتگر ما در زمینه بازاریابی و فروش با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی به پیشینه غنی صنایع دستی کرمانشاه اشاره کرد و گفت: درحال حاضر در استان ما سه شهر هرسین به‌عنوان شهر ملی گلیم، نودشه شهر ملی گیوه و دالاهو شهر ملی تنبور و روستای فش کنگاور دهکده ملی سازهای سنتی شناخته شده‌اند که این حاکی از غنی بودن صنایع دستی در این استان است؛ بنابراین برای کمک به حفظ این فرهنگ و هویت اصیل باید برنامه‌ای جهت افزایش فروش هنرمندان صنایع دستی خود داشته باشیم.

معاون صنایع دستی استان یکی از راه‌های کمک به افزایش فروش هنرهای دست‌ساز در کرمانشاه را احداث بازارچه‌های فروش عنوان کرد و افزود: هرچند در سال‌های گذشته در چند شهر استان همچون روانسر و اسلام‌آباد غرب بازارچه‌های صنایع دستی احداث شده، اما جانمایی آن‌ها اشتباه بوده و به این دلیل مورد استقبال هنرمندان صنایع دستی قرار نگرفتند.

وی تصریح کرد: شهری مانند دالاهو که در گذشته بازارچه ابزارآلات فلزی آن در کنار کمربندی شهر رونق داشت، امروزه به‌دلیل تغییر مسیر کمربندی، رونق خود را از دست داده است.

کوگانی با بیان اینکه بسیاری دیگر از شهرهای استان هم که حرف‌های زیادی در بحث صنایع دستی دارند حتی یک بازارچه ندارند، گفت: احداث بازارچه‌های صنایع دستی در شهرهایی که تولید صنایع دستی آن‌ها زیاد است را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی یادآورشد: هرچند که از گذشته بحث‌هایی درخصوص احداث بازارچه‌های صنایع دستی در شهرستان‌های مختلف استان شده بود، اما به‌دلیل عدم تأمین مالی احداث آن‌ها به سرانجامی نرسید.

معاون صنایع دستی استان با بیان اینکه مشکل تأمین اعتبار برای احداث بازارچه‌های صنایع دستی در کرمانشاه برطرف شده، گفت: بااین‌حال احداث این بازارچه‌ها تنها متناسب با نیاز هر شهرستان خواهد بود و شهرستان‌های ثبت ملی شده در اولویت هستند و از طرفی تلاش خواهیم کرد تا جانمایی درستی را برای آن‌ها داشته باشیم.

شناسه خبر 61708