شناسه خبر:61719
1401/8/3 01:41:42
مدیر جهاد کشاورزی فامنین خبر داد:

کشت 195 هکتار کلزا در شهرستان فامنین

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین گفت: در سال زراعی جاری بالغ‌بر 195 هکتار در این شهرستان زیر کشت کلزا رفته است.

منصور خزایی با اشاره به اینکه در این سال زراعی بالغ‌بر 195 هکتار از تاریخ 15 شهریورماه تا 10 مهرماه در شهرستان فامنین زیر کشت کلزا رفته است، ابراز کرد: این اقدامات در راستای تحقق اهداف اجرای الگوی کشت محصولات زراعی بوده؛ کشت کلزا به‌عنوان یکی از کشت‌های پیشنهادی که باعث پایداری تولید غلات به‌ویژه گندم می‌شود، مورد تأکید کارشناسان است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم توسعه کشت محصول کلزا در شهرستان فامنین عمومی بودن اکثر چاه‌های آب این شهرستان و عدم امکان آبیاری در تاریخ مناسب است، اضافه کرد: این وقعیت باعث اُفت عملکرد می‌شود؛ پیشنهاد می‌شود که کلزاکاران همیشه قبل از کشت نسبت به برنامه‌ریزی آبیاری و کشت در تاریخ مناسب اقدام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین با اشاره به مصرف بذور در این راستا، یادآور شد: در اراضی دیم، میزان مصرف بذر به‌طور متوسط 110 کیلوگرم و در اراضی آبی 180 تا 220 کیلوگرم در هکتار کفایت می‌کند و نباید بیشتر از این میزان کشت کنند و با استفاده از دستگاه‌های مناسب کشت در اراضی آبی و دیم رعایت مقدار توصیه‌شده از تلفات بذر وتحمیل هزینه اضافه به کشاورزان جلوگیری می‌کند. درحال حاضر در این شهرستان 6 شرکت تعاونی و یک شرکت بخش خصوصی زیر نظر جهاد کشاورزی درحال تدارک و توزیع کود و بذر هستند و توزیع کود صرفاً از طریق صدور حواله الکترونیکی انجام می‌شود و تا این تاریخ 650 تُن بذور اصلاح‌شده گندم، جو و کلزا برای کشت‌های پاییزه این سال زراعی به شهرستان حمل و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است و مشکلی جهت تأمین بذر برای کشاورزان محترم شهرستان نداریم.

شناسه خبر 61719