شناسه خبر:61750
1401/8/4 08:55:05

سپهرغرب، گروه خبر: معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از صادرات هفت هزار تُن سیر به ارزش چهار میلیون دلار از این استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اوراسیا خبر داد.

«حسین فضلی» روز سه‌شنبه افزود: میزان تولید سیر استان در سال جاری 44 هزار تُن است که هفت هزار تُن صادر و مابقی به‌صورت تازه‌خوری فرآوری شده و سیر خشک استفاده شده است.
وی با بیان اینکه صادرات سیر در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است، اظهار کرد: بالا بودن هزینه تولید سیر درجه یک در داخل کشور و باصرفه نبودن قیمت تمام‌شده سیر بسته‌بندی‌شده با قیمت جهانی و بازارهای هدف صادراتی از عمده دلایل کاهش صادرات سیر همدان است.
فضلی با بیان اینکه حدود هفت هزار تُن سیر در صنایع غذایی و شوریجات مصرف می‌شود، یادآور شد: در استان همدان چهار سردخانه نگهداری سیر با ظرفیت هفت هزار تُن فعالیت می‌کنند.
وی ابراز کرد: همچنین چهار واحد سردخانه‌ای به ظرفیت 10 هزار تُن درحال احداث و ایجاد شهرک تخصصی سیر در دست اقدام است.
چهارمین جشنواره ملی سیر و موسیر با هدف معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های روستاها تیرماه امسال در روستای سولان شهرستان همدان برگزار شد.
سال زارعی گذشته 42 هزار تُن سیر خشک در چهار هزار هکتار سطح زیر کشت در استان تولید شده و هشت هزار و 300 تُن نیز سیر تر برای مصرف تازه‌خوری تولید شده است.

شناسه خبر 61750