شناسه خبر:61762
1401/8/4 09:09:47

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: یکی از نقاط قوت وزیر صمت در یک سال گذشته، انجام کارها به‌صورت تشکیلاتی و برنامه‌محور بوده که منجر به راه‌اندازی سامانه‌های بسیار قوی و منسجم برای شفافیت در این وزارتخانه شد که البته به‌طور کامل تکمیل نشده است.

«کیوان کاشفی» روز سه‌شنبه تأکید کرد: درمجموع «سیدرضا فاطمی‌امین» موفقیت نسبی در مدیریت وزارتخانه دارد و براساس یک اجماع، ازجمله وزاری موفق می‌تواند باشد.
به گفته وی یکی از نکات مورد توجه در حوزه مدیریت وزارت صمت استفاده کامل از تمامی امکانات برای کسب موفقیت و تحقق اهداف و برنامه‌ها است که به نظر می‌رسد در این مدت از تمامی این ظرفیت‌ها ازجمله تشکل‌های بخش خصوصی به‌خوبی استفاده نشده است.
   استیضاح وزرا باید آخرین گزینه از سوی نمایندگان مجلس باشد
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه گفت: استیضاح وزرا حق قانونی نمایندگان مجلس است، اما باید به این نکته توجه کنیم که استیضاح، آخرین گزینه برای اصلاح امور باشد.
کاشفی با اشاره به طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: استیضاح یک وزیر از جانب نمایندگان منجر به بروز خسارت برای دولت، مجلس و نظام می‌شود که بر همین اساس باید به‌عنوان آخرین گزینه مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: کمیسیون‌های زیادی در مجلس وجود دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کمیسیون صنعت و معدن است و تصمیمات اصلی و حرف اساسی را این کمیسیون می‌زند، زیرا به‌صورت تخصصی در این کمیسیون مسائل مختلف حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
   نمایندگان با دید منطقه‌ای مبتنی بر حوزه‌های انتخابیه در مورد وزرا تصمیم نگیرند
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه ادامه داد: گزارش اصلی این کمیسیون باید فصل‌الخطاب تصمیمات مجلس باشد و نمایندگان نباید با دید منطقه‌ای مبتنی بر مسائل مربوط به حوزه‌های انتخابیه خود، در این امر تصمیم‌گیری کنند.
کاشفی افزود: به همین دلیل اگر امکان نقد واقعی و اصلاح وجود نداشته باشد، می‌بایست از استیضاح به‌عنوان یک ابزار کاملاً قانونی استفاده کرد.
وی در زمینه عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در این وزارتخانه شاهد یک نوع پارادوکس هستیم که به شخص وزیر نیز بازنمی‌گردد که این موضوع باید به‌صورت ریشه‌ای حل شود.
کاشفی تأکید کرد: وزارت صمت قلمرو بسیار وسیعی از حوزه‌های صنعت، تجارت، تنظیم بازار، معادن و اصناف را دربرمی‌گیرد که این امر باعث ایجاد یک تضاد منافع در بین ارکان این وزارتخانه شده است.
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه مسئله «تنظیم بازار» یکی از مواردی است که در این استیضاح مد نظر نمایندگان قرار گرفته است، گفت: در این مورد به گرانی و گران‌فروشی به یک دید نگریسته نمی‌شود و به هر گرانی به دید تنظیم بازار نگاه می‌شود.
وی تأکید کرد: وقتی در کشوری نقدینگی و تورم بالا وجود داشته باشد، هیچ وزیری نمی‌تواند تنظیم بازار واقعی را انجام دهد؛ ازاین‌رو در این قضیه نباید شخص وزیر را خیلی مقصر دانست، زیرا ابزاری به غیر از بازرسی در دست ندارد.
هیئت‌رئیسه مجلس روز چهارشنبه 27 مهرماه اعلام کرد با توجه به اینکه استیضاح فاطمی‌امین در تاریخ 10 مهرماه به کمیسیون مربوطه ارجاع شد و اکنون مهلت قانونی آن به پایان رسیده است، به این وسیله استیضاح آقای سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام وصول می‌شود. مطابق با ماده 223 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، وزیر حداکثر به مدت 10 روز فرصت دارد در صحن علنی مجلس حاضر شده و توضیحات لازم را ارائه دهد.
جلسه بررسی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار است هشتم آبان‌ماه برگزار شود.

شناسه خبر 61762