شناسه خبر:61785
1401/8/5 09:09:03

سپهرغرب، گروه خبر: اجاره اراضی کشاورزی کرمانشاه به کشاورزان دیگر استان‌ها موضوعی است که همواره کارشناسان به آن انتقاد داشته و معتقدند این امر آسیب جدی به منابع آب و خاک وارد کرده و سبب می‌شود در بلندمدت دیگر امکان کشت در آن منطقه وجود نداشته باشد.

کشاورزانی که از استان‌های دیگر به کرمانشاه آمده و اراضی زراعی کشاورزان این دیار را اجاره می‌کنند، برای آنکه در زمانی کوتاه حداکثر سود را ببرند، با مصرف کود فراوان به دنبال برداشت چندبرابری محصول هستند که این روند نیازمند افزایش چندبرابری مصرف آب نیز هست.
ادامه این روند طی سال‌های آینده نه‌تنها باعث آسیب جدی به زمین کشاورزی شده، بلکه به چاه‌های منطقه و منابع آب زیرزمینی هم صدمه می‌زند، خصوصاً حالا که بخش عمده دشت‌های کرمانشاه ممنوعه یا ممنوعه بحرانی است.
اخیراً استاندار کرمانشاه تأکید کرده که کشاورزان کرمانشاه نباید زمین‌های خود را به کشاورزان دیگر استان‌ها اجاره دهند و در غیر این صورت ارائه خدمات به آن‌ها قطع می‌شود.
به عقیده رئیس گروه احیا و تعادل‌بخشی دشت‌های شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه، ممنوع شدن اجاره اراضی کشاورزی کرمانشاه به کشاورزان استان‌های دیگر کمک قابل توجهی به منابع آبی استان خواهد کرد و حداقل از بدتر شدن وضعیت سایر دشت‌های استان جلوگیری می‌کند.
ایوب ذائبی با اشاره به صدمه جدی که فعالیت کشاورزان استان‌های دیگر به منابع آبی کرمانشاه وارد می‌کند، افزود: از آنجایی که این کشاورزان تلاش می‌کنند در بازه‌ای که زمین را اجاره دارند بیشترین برداشت محصول را انجام دهند، برداشت آن‌ها از چاه‌ها حداقل دو برابر میزان مجاز پروانه چاه است.
وی ادامه داد: در برخی موارد این کشاورزان موادی به داخل چاه می‌ریزند تا همراه آب به سمت محصولات کشاورزی سرازیر شود که این مواد در بلندمدت آسیب جدی به دیواره چاه و منصوبات آن ازجمله دستگاه پمپاژ وارد می‌کند.
رئیس گروه احیا و تعادل‌بخشی دشت‌های شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه فعالیت این کشاورزان را در سطح استان پراکنده و در دشت‌های دارای آب کرمانشاه دانست که عمدتاً در شهرستان‌های کرمانشاه، کنگاور، اسلام‌آباد غرب و غیره قرار دارد.
به گفته ذائبی ادامه این روند باعث می‌شود دشت‌های محدود آب‌داری که در این مناطق داریم نیز مانند سایر دشت‌های استان ممنوعه و یا ممنوعه بحرانی شوند.
وی اضافه کرد: البته چاه‌هایی که در این مناطق مورد استفاده قرار می‌گیرند در سالیان گذشته مجوز گرفتند و اکنون به‌دلیل وضعیت نامناسبی که این دشت‌ها دارند، در این مناطق مجوز چاه جدید و برداشت آب صادر نمی‌شود.
رئیس گروه احیا و تعادل‌بخشی دشت‌های شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه معتقد است، ممنوعیت اجاره اراضی کشاورزی کرمانشاه به کشاورزان دیگر استان‌ها اگرچه در مراحل اول شاید نتواند انقلابی ایجاد کند، اما در در بلندمدت بر بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی استان بی‌تأثیر نیست و یا حداقل جلوی بدتر شدن وضعیت دشت‌ها را خواهد گرفت.
ذائبی دشت‌هایی مانند روانسر- سنجابی، ماهیدشت و غیره را ازجمله مهم‌ترین دشت‌هایی دانست که با ممنوعیت اجاره دادن اراضی کشاورزی، تأثیر مثبت می‌پذیرند.

شناسه خبر 61785