شناسه خبر:61936
1401/8/9 09:15:25

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: تجارت مرزی با هدف ارتقای زندگی معیشت مرزنشینان و در عین حال کمک به حوزه مبادلات تجاری با همسایگان شکل گرفته، اما پدیده کولبری و سوخت‌بری آسیب جدی اقتصادی و اجتماعی به‌دنبال دارد.

اسماعیل زارعی‌کوشا در جلسه مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان، با اشاره به اینکه مرز ناموس اصلی کشور و مرزبانی بدون هیچ ملاحظه‌ای از مرز محافظت می‌کند، اظهار کرد: نگرش و تعاریف نسبت به کولبری باید اصلاح شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های بازگشایی بازارچه‌های مرزی رفع موانع کولبری است افزود: تعاونی مرزنشینان در راستای حل مشکلات کولبری تشکیل شده است.
استاندار کردستان تصریح کرد: واقعیت آن است آنچه در پدیده کولبری اتفاق می‌افتد بسیار چالش‌برانگیز است و تفکیک میان کولبر و قاچاقچی که فردی ضدامنیتی تردد می‌کند دشوار است.
به گفته زارعی‌کوشا، با فعال کردن بازارچه‌های مرزی می‌توان این خلأها را کنترل کرد.
وی با اشاره به اینکه کولبری آسیب اقتصادی و امنیتی محسوب می‌شود، بر ساماندهی کولبران و توانمندسازی معیشتی مرزنشینان و نیز ساماندهی فاز دوم باشماق و سیرانبند و جذب اعتبارات در این حوزه تأکید کرد.
وی گفت: صدور مجوز به واردات کولبری باید منجر به اشتغال‌زایی و ایجاد مزیت در مرز شود.
استاندار کردستان با اشاره به تأثیرات زیانبار قاچاق سوخت در مرزهای استان خواستار تقویت گشت مرزبانی، گمرک و شرکت نفت در راستای نظارت و کنترل بیشتر پدیده قاچاق سوخت شد.
زارعی‌کوشا تصریح کرد: دیدگاه‌ها نسبت به قاچاق دام در حوزه صادرات در استان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی فراهم کردن زیرساخت‌های سامانه جامع گمرک را نیازمند هماهنگی و اخذ تصمیمات جمعی و رعایت مقررات دانست.

شناسه خبر 61936