شناسه خبر:61946
1401/8/9 09:37:43

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش: پرونده پنهان شبکه پرس‌تی‌وی این بار به سراغِ زنانِ ایرانی رفته و به واکاوی ابعاد مختلف نقش این زنان در قوام و استحکام تاریخی جامعه و همچنین فراهم بودن زمینه‌های پیشرفت برای آن‌ها در ایران پرداخته است.

زنان ایرانی ارزش و اهمیت نهاد خانواده و قدرتی را که هر فرد می‌تواند از این نهاد بگیرد متوجه می‌شوند و تا حد زیادی در برابر تلاش‌هایی که این نهاد را تضعیف کند می‌ایستند. در عین حال، این زنان نقشی فعال و پویا را در چارچوب تحولات اجتماعی بازی می‌کنند و هر زمان که کشورشان به آن‌ها نیاز دارد، آماده و پایِ کار بوده‌اند.
در این چارچوب، تعهد به ارزش‌ها و کشور، ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های زنانی ایرانی است. از این رو، زن ایرانی در جامعه خود مقاوم، انقلابی و مورد احترام است. وی متوجه این نکته است که تلاش‌های زیادی انجام می‌شوند تا نهاد خانواده را تضعیف کنند. باید توجه داشت که به محضِ نابود شدن نهاد خانواده، جامعه نیز رو به انحطاط و نابودی قدم خواهد گذاشت.
این زنان، همچون عملکرد فداکارانه‌ای که از خود در بحبوحه هشت سال جنگ تحمیلی نشان دادند، در حراست از نهاد خانواده و ارزش‌ها در کشورشان کاملاً مصمم‌اند؛ موضوعی که البته دیگر اعضای جامعه نیز در قالب آن‌ها کنشگری قابل توجهی را دارند. البته که زنان ایرانی در سال‌های اخیر سهم قابل توجهی در پیشرفت‌های این کشور داشته‌اند و نوعی انتقال تاریخی و فرهنگی و هویتی را که در قالب آن زنان هم در خانه و هم در محیط اجتماعی کنشگری مؤثری دارند را نمایندگی می‌کنند. در این چارچوب باید گفت یک کشور زمانی اوج می‌گیرد و قدرتمند می‌شود که نهاد خانواده در آن تقویت شود. مسئله‌ای که از ایجاد هرگونه شکاف در جامعه نیز جلوگیری می‌کند.
از این رو، برنامه «پرونده‌های پنهان/Hidden Files» شبکه پرس‌تی‌وی در گفت‌وگو بامریم قاسمی و سمانه خیاطیان از زنان پیشرو و موفق ایرانی که مادر و دخترند و در عین حال، هر دو از وکلای موفق کشورمان نیز به‌شمار می‌روند، به واکاوی ابعاد مختلف نقش زنان ایرانی در قوام و استحکام تاریخی جامعه این کشور و همچنین فراهم بودن زمینه‌های پیشرفت برای آن‌ها در ایران پرداخته است.
در ابتدا مریم قاسمی با اشاره به دوران تحصیلی خود و رشدش در دوران پیش از انقلاب گفت که به دلیل اعتقادات مذهبی خانواده‌اش، آن‌ها به وی اجازه نداده‌اند که در دوران قبل از انقلاب به تحصیل ادامه دهد. از این رو، وی تا کلاس پنجم ابتدایی به تحصیل ادامه داده و آن را کنار گذاشته و چندین سال بعد ازدواج کرده است. ازدواجی که ثمره آن چهار فرزند بوده است. با این حال علاقه او به تحصیل موجب شد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وی روند تحصیلات خود را از سر گیرد و جالب اینکه او دوره لیسانس خود و همچنین شرکت در آزمون وکالت را با دخترش به انجام رسانده و هر دو به اتفاق هم توانسته‌اند در هر دو مورد نیز عملکرد موفقیت‌آمیزی را از خود نشان دهند.
مریم قاسمی در گفت‌و‌گو با مرضیه هاشمی، مجری برنامه می‌گوید که به دلیل علاقه‌اش به تحصیل، به این روند را ادامه داده و توانسته فوق لیسانس حقوق خصوصی را نیز کسب کند.
در ادامه سمانه خیاطیان با اشاره به اینکه همراهی مادرش با وی در دوران تحصیلی برای او بسیار خوشایند بوده تأکید کرد که این موضوع او را در پیگیری هرچه بیشتر موفقیت‌هایش مصمم‌تر کرده است به نحوی که وی بعدها توانسته مدرک دکترای خود را نیز اخذ کند و اکنون او خود استاد دانشگاه است.
خیاطیان در ادامه تأکید کرد که مادرش مریم قاسمی نقشی قابل توجه در انتقال ارزش‌ها و مفاهیم اسلامی به او داشته است. اسلامی که اساساً حامی و طرفدارِ پیشرفت اجتماعی زنان است. خیاطیان تأکید می‌کند که مادر وی همواره همسو با بیانان مقام معظم رهبری تأکید داشته که زنِ ایرانی بایستی نَه شرقی و نَه غربی، بلکه زن ایرانی باشد. در عین حال، مادر وی اشاره داشته که یک زن خوب، زنی است که جدای از موفقیت‌های اجتماعی خود، در خانه نیز عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد و همسر خوبی باشد و از سنگر خانه و خانواده دفاع و حراست کند.
مریم قاسمی نیز در ادامه تأکید کرد که وضعیت زنان ایرانی و پیشرفت‌شان پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار خوب بوده و البته آمارهای مختلفی نیز در این رابطه وجود دارند. در عین حال مریم قاسمی گفت که حفظ حجاب نیز در روند پیشرفت‌های وی نقشی قابل توجه بازی کرده است و اساساً حجاب بخشی از فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی است. در واقع حجاب، برآیندی از ارزش‌های ایرانی و اسلامی است.
سمانه خیاطیان در ادامه گفت: من تجربه تحصیلی در جهان غرب را داشته‌ام و در غرب نیز حجاب خود را به‌صورت کامل حفظ کرده‌ام. مسئله‌ای که به نظر من موجب شد تا حد زیادی امنیت من حفظ شود و مسیر پیشرفت‌ها برای من هموارتر شود.
وی افزود: متأسفانه رسانه‌های غربی تبلیغات منفی زیادی را در مورد حجاب انجام می‌دهند و مقام زن را بر پایه زیبایی ظاهری و ناپایدار وی تقلیل می‌دهند. این در حالی است که ارزش زن به اندیشه و قلم و فکر اوست. در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما نیز این مسئله به کرات مورد توجه قرار گرفته است. در واقع حجاب به زن امنیت می‌دهد و او را در مسیر دستیابی به موفقیت‌ها تا حد زیای کمک می‌کند.
مریم قاسمی نیز افزود: یکی از چالش‌های اساسی که زنان ایرانی در شرایط کنونی با آن رو به رو هستند، مسئله اندیشه و تأثیر تبلیغات غربی بر مسائل مرتبط با حوزه زنانِ مسلمان است. آیا حجاب مانع از تفکر و اندیشه می‌شود؟ باید توجه شد که مادر بودن و پاک بودن و همسر بودن و مقدس بودن جایگاه زنان، اکنون در ایران و از سوی جریان‌های معاند، مورد هجمه قرار گرفته و همگیِ زنان و دختران ایرانی باید در برابر این مسئله بایستند.
جدای از این‌ها این‌طور به نظر می‌رسد که اساساً کشورها و کشنگران غربی از ارائه یک مدل و الگوی اسلامی-ایرانی از زن و کنشگری‌های اجتماعی و نقش وی در چارچوب نهاد خانواده نیز هراس قابل توجهی را دارند. زیرا در سال‌های اخیر، هر آنچه در توان داشته‌اند انجام داده‌اند تا این مسئله را هدفِ حمله قرار دهند. این در حالی است که هر آنچه غرب در مورد زن ارائه کرده، بهره‌کشی از آن و تجویز کارویژه‌های خاص و منفی برای آن بوده است.

شناسه خبر 61946