شناسه خبر:62097
1401/8/12 09:38:18

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کرمانشاه گفت: سالی 30 هزار واحد در طرح نهضت ملی مسکن در استان ساخته خواهد شد که در چهار سال 120 هزار واحد می‌شود اما از متولیان راه و شهرسازی استان خواسته‌ایم با توجه به اینکه مردم استان مشکلات زیادی در بخش مسکن دارند تمهیدات لازم را برای ساخت 200 هزار واحد حتی بالاتر از سهمیه استان بیندیشند.

بهمن امیری‌مقدم در نشست شورای مسکن استان با رونمایی از یک طرح ابتکاری برای رونق همزمان مسکن، تولید و اشتغال گفت: به‌منظور کمک به تولید، رونق اقتصادی، اشتغال و همچنین عمران و آبادانی استان، تمام انجمن‌ها و پیمانکاران در قالب یک تسهیلات متفاوت ساخت‌وساز، ملزم به خرید تولیدات استانی می‌شوند.
وی اظهار کرد: طرح ابتکاری استان بدین‌صورت است که تسهیلات به جای پرداخت به انبوه‌ساز، به حساب کارخانه و تولیدکننده مصالح و تجهیزات واریز می‌شود تا این تسهیلات به‌طور کامل برای تأمین نیاز پروژه‌های احداث مسکن مصرف شود و درعین‌حال منجر به رونق تولید و در نتیجه رونق اشتغال و کسب کار در استان شود.
وی این اقدام را برنامه‌ای بسیار مناسب هم برای کمک به اقتصاد و اشتغال و هم کمک به عمران و آبادانی استان عنوان کرد که می‌تواند حتی به‌عنوان الگوی کشوری نیز مطرح شود.
این مقام عالی استان گفت: سالی 30 هزار واحد در طرح نهضت ملی مسکن در استان ساخته خواهد شد که در چهار سال 120 هزار واحد می‌شود اما از متولیان راه و شهرسازی استان خواسته‌ایم با توجه به اینکه مردم استان مشکلات زیادی در بخش مسکن دارند تمهیدات لازم را برای ساخت 200 هزار واحد حتی بالاتر از سهمیه استان بیندیشند.
امیری‌مقدم همچنین با تأکید بر ساماندهی و مشخص نمودن وظایف کاری هرکدام از تعاونی‌های مسکن استان ادامه داد: این کار الزامی است زیرا با این برنامه از یکسو از فعالیت تعاونی‌های کم‌کار و مشکل‌دار جلوگیری می‌شود و از سوی دیگر شرایط کاری برای دیگر تعاونی‌ها که فعال و پرکار هستند، تبیین می‌شود.
وی تصریح کرد: به‌هیچ‌عنوان پذیرفتنی نیست که تعاونی‌های مشکل‌دار که برای اعضا نگرانی به وجود آورده‌اند، ادامه فعالیت داشته باشند و اگر چنین موردی دیده شود حتماً با دستگاه خاطی برخورد خواهد شد.
وی عنوان کرد: از دستگاه‌های ذی‌ربط انتظار داریم که هر چه سریع‌تر تعاونی‌هایی که به عهد خود با اعضای تعاونی خود عمل نکرده‌اند، تعیین تکلیف و از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری کنند.
رئیس شورای مسکن استان خاطرنشان ساخت: متأسفانه میراث خوبی از عملکرد بعضی از تعاونی‌ها در استان به‌جا نمانده که وظیفه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر آن‌هاست.
امیری‌مقدم در ادامه با اشاره به گردش مالی 12 هزار میلیارد تومانی در سال در بخش مسکن استان افزود: این گردش مالی برای چهار سال نزدیک به 50 هزار میلیارد تومان است که حجم بالایی از سرمایه را به‌دنبال خواهد داشت از این‌رو تمام انجمن‌ها و پیمانکاران ساخت‌وساز باید ملزم به خرید تولیدات استانی شوند زیرا با این کار هم اشتغال و رونق اقتصادی حاصل و هم اینکه عمران و آبادانی بیشتری برای استان محقق می‌شود.
وی بیان کرد: باید در بخش ساخت‌وساز استان اتفاقی رخ دهد که هم تولیدکنندگان به‌عنوان تأمین‌کنندگان قابل اطمینان و هم سازندگان به‌عنوان مشتریان خوبی برای تولیدکنندگان استان معرفی شوند.
وی همچنین در این جلسه خواستار انجام رتبه‌بندی بین مهندسان استان شد و گفت: با این کار آن‌ها فعالیت خود را برای کسب آموزش‌های لازم که می‌تواند نقش بسیار مؤثری در زیباسازی و ساخت اصول فنی سازه‌ها به‌دنبال داشته باشد، افزایش خواهند داد.
استاندار کرمانشاه از متولیان دستگاه‌های خدمات‌رسان خواست که سریعاً به‌دنبال ایجاد زیرساخت‌های خدماتی مانند آب، گاز و برق در طرح‌های نهضت ملی مسکن در استان باشند و به‌هیچ‌عنوان این موضوع را به آینده موکول نکنند.
امیری‌مقدم ضمن تأکید بر میزان پیشرفت پروژه‌های مسکن ملی باید بر اساس برنامه زمان‌بندی‌شده، در مراحل مختلف بررسی و کنترل شود به ضرورت اجرای طرح‌های مسکن ملی در بافت فرسوده اشاره و عنوان کرد: برای تجاری‌سازی و اجرای پروژه‌های مسکن ملی در بافت‌های فرسوده شهری باید یک برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم.
وی عنوان کرد: 200 هزار کرمانشاهی متقاضی دریافت مسکن ملی بوده‌اند که 57 هزار نفر آن‌ها دارای شرایط اولیه تشخیص داده شده و در حال تکمیل مدارک خود هستند.
  اتمام‌حجت استاندار کرمانشاه با دستگاه‌های دولتی برای اختصاص زمین به نهضت ملی مسکن
استاندار کرمانشاه گفت: باید زمین‌ها و فضاهای راکد و بلااستفاده ادارات با اولویت کارمندان دستگاه مربوطه، در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار داده شود.
عدم همکاری دستگاه‌های دولتی کرمانشاه در دادن و معرفی زمین‌های مازاد برای طرح نهضت ملی مسکن یکی از تذکرات مهم امیری‌مقدم بود.
وی به وجود برخی زمین‌ها و املاک مازاد در اختیار ادارات اشاره کرد و گفت: باید این زمین‌ها و فضاهای راکد و بلااستفاده با اولویت کارمندان دستگاه مربوطه، در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار داده شود.
در ادامه مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، نوسازی و حل مشکلات شهری و افزایش کیفیت ساخت‌وسازها را در اولویت سیاست‌های کاری کمیسیون ماده پنج عنوان کرد.
مهرداد آهکی گفت: تمام مصوبه‌های مطرح‌شده در کمیسیون ماده پنج با رعایت ضوابط شهرسازی و معماری تعیین تکلیف می‌شوند و در نهایت با نظر اعضای جلسه مورد تصویب یا مخالفت قرار می‌گیرند.
وی تصریح کرد: بنا به تأکید استاندار، پرداختن به مسائل بافت‌های فرسوده و پیش‌بینی ضوابط تشویقی جهت تجمیع پلاک‌های ریزدانه و بازسازی پلاک‌ها، همچنین توجه ویژه‌ به مباحث هویتی و تلاش مستمر برای حفظ اصالت بافت شهری در این مناطق بیش‌ازپیش در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه افزود: ارائه راهکارهایی در جهت احداث و تأمین فضاهای آموزشی در نواحی کمتر برخوردار و بافت‌های حاشیه‌ای شهرها ارائه و در کنار آن از ظرفیت بزرگ نهادهای مردمی مانند خیرین مدرسه از دیگر مواد مطرح‌شده در این کمیسیون بود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، استفاده از تولیدات داخل استان و نیروی بومی در اجرای پروژه‌های ساختمانی را از تأکیدات استاندار در آخرین جلسه شورای مسکن استان عنوان کرد.
آهکی گفت: طرح نهضت ملی مسکن استان، یک طرح تحول‌آفرین است و ازآنجاکه ظرفیت مناسبی در تولید و تأمین مصالح مطلوب و باکیفیت مورد نیاز صنعت ساختمان، در کرمانشاه موجود است، بی‌تردید این مهم، زمینه رونق تولید و ایجاد اشتغال بیشتر را فراهم خواهد ساخت.
وی صحبت استاندار کرمانشاه مبنی بر استفاده از نیروی بومی در اجرای پروژه‌های ساختمانی، تحول در حوزه آموزش کارگران فنی در استان کرمانشاه را بسیار با اهمیت خواند و عنوان کرد: در صورت ارائه آموزش مهارت‌های کاربردی در حوزه ساختمان، این بخش می‌تواند تبدیل به بستری برای ایجاد اشتغال‌زایی برای جوانان شود‌.
مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه افزود: در این نشست ضمن ارائه گزارش از روند اجرا و پیگیری پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن بر همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های استان با اداره کل راه و شهرسازی و همچنین تأمین زمین بیشتر برای اجرای هر چه سریع این پروژه ملی در استان تأکید شد.
  به‌روزرسانی و افزایش دستگاه‌های شتاب‌نگار در استان
آهکی عنوان کرد: با افزایش و به‌روزرسانی دستگاه‌های شتاب‌نگار مستقر در سراسر استان، بیش‌ازپیش حرکات صفحات زلزله‌خیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
وی تصریح کرد: پیرو جلسات مدیریت بحران و پدافند غیر عامل، پیگیری استاندار و همکاری وزارت راه و شهرسازی، ضمن استقرار سه دستگاه جدید، کلیه دستگاه­‌های پراکنده در سراسر استان هم در حال به‌روزرسانی است.
وی ابراز کرد: در حال حاضر مهندسان مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی با هدف شناسایی رفتار و حرکات لرزشی زمین‌های استان، از طریق استقرار و به‌روزرسانی و در بعضی موارد جابجایی دستگاه­ها بر حسب نیاز، شرایط را برای ارتباط بهینه­ی اطلاعات به‌دست‌آمده، با مرکز تحقیقات همچنین مرکز مدیریت بحران و پدافند غیرعامل فراهم می­کنند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، مطرح کرد: در حال حاضر 29 دستگاه شتاب‌نگار در استان مستقر و پراکنده است که از این تعداد 19 دستگاه جدید و از نسل چهار بوده و مابقی دستگاه‌ها هم با استانداردهای روز، به‌روزرسانی شدند.
آهکی در این گزارش، از اهمیت به مطالعات ایمنی استان در همه بخش­ها از نگاه امیری­‌مقدم استاندار کرمانشاه یاد کرد و گفت: تأکید استاندار مخصوصاً در جلسات مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، هوشیاری همه­جانبه و آماده‌باش همیشگی برای مقابله با هرگونه احتمال خطر است تا به‌موقع و بدون فوت وقت، اول پیشگیری و بعد خدمات­رسانی انجام شود.
وی گفت: با اخذ بیش از یک هزار و 500 هکتار اسناد مالکیت به نام سازمان ملی زمین و مسکن در 6 ماهه نخست سال جاری، کرمانشاه، پیشتاز در تحویل اراضی استان، در راستای اجرای ماده 10 قانون و آیین‌نامه 20 اجرایی آن است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، گفت: از کل اراضی منابع ملی قابل تحویل در استان، 18 هزار و 840 هکتار به اداره کل راه و شهرسازی استان تحویل گردیده که این عدد 7/98 درصد کل اراضی مذکور را پوشش می‌دهد.
آهکی تصریح کرد: تا این لحظه 11 هزار و 440 هکتار سند مالکیت به نام سازمان ملی اخذ گردیده و اخذ سند هفت هزار هکتار باقی در دست اقدام است.
وی دلیل کندی انتقال اسناد باقی را، وجود اصل سند مالکیت در خزانه دارایی اعلام کرد و گفت: به‌منظور رفع این مشکل مقرر شده، منابع طبیعی بر اساس اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی، حداکثر همکاری را به عمل آورد و با توجه به هماهنگی با اداره ثبت و اسناد هم اداره کل راه و شهرسازی موارد مشتمل بر 135 قطعه زمین را جهت اخذ اطلاعات لازم به اداره ثبت ارسال تا اطلاعات لازم از طریق خزانه دریافت گردد.
وی عنوان کرد: گفتنی است این اطلاعات در نشست مدیران سازمان ملی، سازمان جنگل‌های کشور در امور اراضی و مدیران کل ادارات راه و شهرسازی سراسر کشور مطرح و کرمانشاه در این جلسه ویدیویی به‌عنوان یکی از دستگاه‌های پیشتاز معرفی شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با بیان اینکه بر اساس قانون، دستگاه‌ها و ادارات دولتی مکلف شده‌اند زمین‌های مازاد خود را به این امر اختصاص دهند تا زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن تأمین شود چون یکی از مشکلات طرح مسکن مهر که به طولانی شدن این پروژه و نارضایتی متقاضیان منجر شد عدم وجود زیرساخت‌های ناشی از دور بودن آن از محیط‌های شهری بود افزود: به همین دلیل دولت و مجلس تصمیم گرفتند این نقیصه را با استفاده از زمین‌های شهری موجود در اختیار و ادارات دستگاه‌های دولتی در طرح ملی مسکن برطرف کنند.
آهکی ادامه داد: در خصوص ماده 9 اقدام ملی جهش مسکن، طی 6 ماه سپری شده از سال جاری، سند یک‌هزار و 400 هکتار اراضی به نام وزارت راه و شهرسازی صادر شده است.
وی ادامه داد: قبل از آن ظرف یک سال گذشته حدود یک‌هزار و 500 هکتار دیگر اراضی سند به نام شده بود یعنی درمجموع دو هزار و 900 هکتار سند به نام وزارت راه و شهرسازی توسط منابع طبیعی صادر شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند اراضی مازاد خود را در اختیار دولت قرار دهند که اولویت با کارکنان واجد شرایط آن‌ دستگاه است در غیر این صورت اراضی به واجد شرایط طرح ملی مسکن تعلق می‌گیرد.
آهکی از ادارات و دستگاه‌های اجرایی خواست، اراضی مازاد را به راه و شهرسازی اعلام کنند و گفت: اراده کل راه و شهرسازی استان در حال بررسی زمین‌های مازاد ادارات هستند.
  ساخت 33 هزار واحد مسکن ملی در کرمانشاه به مرحله 19 درصد پیشرفت فیزیکی رسید
آهکی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی 33 هزار واحد مسکن ملی در استان 19 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: در کمتر از 6 ماه پیشرفت فیزیکی را از سه به 19 درصد رساندیم که حاصل تلاش مجموعه مدیران استان به‌خصوص استاندار ساعی و کوشا است.
وی در خصوص نحوه رسیدن به این میزان از پیشرفت اظهار کرد: تا 6 ماه پیش ما یک هزار و 577 واحد در حال ساخت داشتیم اما از اردیبهشت سال جاری استاندار کرمانشاه هشت جلسه چهارساعته شورای مسکن را با بیش از 200 مصوبه تشکیل داد تا موانع موجود را در مسیر اجرای نهضت ملی مسکن بردارند و این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی هم گزارش هفته‌ای و ماهیانه را روند پیشرفت پروژه‌های مسکن ملی استان‌ها دریافت می‌کند.
  8سهمیه استان کرمانشاه از مسکن ملی 120 هزار واحد است
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه هم‌اکنون 33 هزار واحد مسکن ملی استان در حال ساخت است و سهمیه استان در چهار سال 120 هزار واحد است، گفت: در ابتدای فراخوان دولت، 200 هزار کرمانشاهی متقاضی دریافت مسکن ملی بودند که بعد از پالایش اولیه 57 هزار نفر دارای شرایط اولیه تشخیص داده شدند و در حال تکمیل مدارک خود هستند.
آهکی در ادامه تسهیلات اعطای به مردم کرمانشاه را 400 میلیون تومان و در شهرستان‌های استان 300 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: بر اساس تأکید وزیر راه و شهرسازی پروژه‌های مسکن ملی متقاضی‌محور است و سهمیه هر استان بر اساس میزان تقاضای موجود می‌تواند افزایش پیدا کند و همچنین جهت مساعدت به متقاضیان سهم آورده مردم را تا آخرین لحظه دریافت نمی‌کنیم.
  به‌دنبال تملک حدود 500 هکتار در طرح مسکن ملی هستیم
وی با اشاره به اینکه برای دریافت مسکن ملی سه شرط اساسی وجود دارد، افزود: متقاضی نباید از سال 1357 یعنی ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز زمینی از دولت دریافت کرده باشد، از تسهیلات بانک مسکن استفاده نکرده و همچنین از پنج سال پیش تا به امروز ملکی به نام او ثبت نشده باشد.
این مسئول از اختصاص بیش از 500 هکتار زمین برای اضافه شدن به پروژه‌های مسکن ملی استان خبر داد و گفت: هم‌اکنون برای چشم‌انداز آینده استان به‌شدت به‌دنبال تأمین زمین هستیم تا بتوانیم افراد مستأجر بیشتری را در استان صاحب خانه کنیم و این در حالی است که هم‌اکنون هم به 60 درصد تعهدات چهارساله خود عمل کردیم یعنی دو برابر میزانی که برنامه‌ریزی‌شده بود.
آهکی با اشاره به اینکه پروژه‌هایی مانند 12 هزار واحدی سراج، 6 هزار واحدی دولت‌آباد و چهار هزار واحدی مرادآباد کرمانشاه در حال ساخت است، توضیح داد: مقاوم‌سازی و ایمنی در برابر زلزله یکی از اولویت‌های اصلی این پروژه‌های مسکن ملی است بنابراین بر کنترل کیفی واحدها بسیار تأکید شده و همچنین پروژه 12 هزار واحدی که یک شهر 50 هزار نفری را ایجاد می‌کند را با تمام زیرساخت‌های آموزشی، درمانی، تفریحی و اداری در نظر گرفته‌ایم تا مردم آن منطقه در آسایش کامل باشند.
  ساخت 33 هزار واحد مسکن ملی در کرمانشاه به مرحله 19 درصد پیشرفت فیزیکی رسید
وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی 33 هزار واحد مسکن ملی در استان 19 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: در کمتر از 6 ماه پیشرفت فیزیکی را از سه به 19 درصد رساندیم که حاصل تلاش مجموعه مدیران استان به‌خصوص استاندار ساعی و کوشا است.
وی در خصوص نحوه رسیدن به این میزان از پیشرفت اظهار کرد: تا 6 ماه پیش ما یک هزار و 577 واحد در حال ساخت داشتیم اما از اردیبهشت سال جاری استاندار کرمانشاه هشت جلسه چهارساعته شورای مسکن را با بیش از 200 مصوبه تشکیل داد تا موانع موجود را در مسیر اجرای نهضت ملی مسکن بردارند و این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی هم گزارش هفته‌ای و ماهیانه را روند پیشرفت پروژه‌های مسکن ملی استان‌ها دریافت می‌کند.
  8سهمیه استان کرمانشاه از مسکن ملی 120 هزار واحد است
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه هم‌اکنون 33 هزار واحد مسکن ملی استان در حال ساخت است و سهمیه استان در چهار سال 120 هزار واحد است، گفت: در ابتدای فراخوان دولت، 200 هزار کرمانشاهی متقاضی دریافت مسکن ملی بودند که بعد از پالایش اولیه 57 هزار نفر دارای شرایط اولیه تشخیص داده شدند و در حال تکمیل مدارک خود هستند.
آهکی در ادامه تسهیلات اعطای به مردم کرمانشاه را 400 میلیون تومان و در شهرستان‌های استان 300 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: بر اساس تأکید وزیر راه و شهرسازی پروژه‌های مسکن ملی متقاضی‌محور است و سهمیه هر استان بر اساس میزان تقاضای موجود می‌تواند افزایش پیدا کند و همچنین جهت مساعدت به متقاضیان سهم آورده مردم را تا آخرین لحظه دریافت نمی‌کنیم.
  به‌دنبال تملک حدود 500 هکتار در طرح مسکن ملی هستیم
وی با اشاره به اینکه برای دریافت مسکن ملی سه شرط اساسی وجود دارد، افزود: متقاضی نباید از سال 1357 یعنی ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز زمینی از دولت دریافت کرده باشد، از تسهیلات بانک مسکن استفاده نکرده و همچنین از پنج سال پیش تا به امروز ملکی به نام او ثبت نشده باشد.
این مسئول از اختصاص بیش از 500 هکتار زمین برای اضافه شدن به پروژه‌های مسکن ملی استان خبر داد و گفت: هم‌اکنون برای چشم‌انداز آینده استان به‌شدت به‌دنبال تأمین زمین هستیم تا بتوانیم افراد مستأجر بیشتری را در استان صاحب خانه کنیم و این در حالی است که هم‌اکنون هم به 60 درصد تعهدات چهارساله خود عمل کردیم یعنی دو برابر میزانی که برنامه‌ریزی‌شده بود.
آهکی با اشاره به اینکه پروژه‌هایی مانند 12 هزار واحدی سراج، 6 هزار واحدی دولت‌آباد و چهار هزار واحدی مرادآباد کرمانشاه در حال ساخت است، توضیح داد: مقاوم‌سازی و ایمنی در برابر زلزله یکی از اولویت‌های اصلی این پروژه‌های مسکن ملی است بنابراین بر کنترل کیفی واحدها بسیار تأکید شده و همچنین پروژه 12 هزار واحدی که یک شهر 50 هزار نفری را ایجاد می‌کند را با تمام زیرساخت‌های آموزشی، درمانی، تفریحی و اداری در نظر گرفته‌ایم تا مردم آن منطقه در آسایش کامل باشند.
  بهره‌برداری از کریدور غرب در مسیر کرمانشاه- کامیاران
وی در مورد اقدامات انجام‌شده در حوزه راه و شهرسازی استان کرمانشاه و قرار داشتن در مسیر تردد زوار عتبات گفت: پایانه خسروی با توجه به امکانات رفاهی و چشمه‌های سرویس بهداشتی و خنک‌کننده‌های مطلوب در سالن‌ها در شأن زوار عتبات است.
وی افزود: قدیمی‌ترین و مناسب‌ترین مرز با کشور عراق در استان کرمانشاه در پایانه مرزی خسروی قرار دارد و علاوه بر آن پایانه مرزی پرویز خان و سومار را داریم که برای تردد زوار عتبات عالیات است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در ادامه گفت: 300 کیلومتر از مسیر تهران تا پایانه خسروی در استان کرمانشاه قرار دارد که از این 300 کیلومتر صرفاً 25 کیلومتر چهار بانده نیست که این مقدار و همین‌طور بزرگراه کربلا در دست بهسازی است.
آهکی تأکید کرد: در استان پروژه‌های مهمی در دست اقدام است. ازجمله مسیر کرمانشاه- کامیاران که قسمتی از کریدور غرب کشور است. با همکاری استانداری و مرتفع شدن موانع به طول 50 کیلومتر به‌زودی به بهره‌برداری نهایی خواهد رسید. 25 کیلومتر این مسیر قبلاً به بهره‌برداری رسیده بود و 25 کیلومتر نیز به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی در مورد اهمیت کریدور غرب گفت: کریدور غرب، شمال غرب را به جنوب غرب کشور وصل می‌کند، این کریدور از میاندوآب و مرز بازرگان به استان کردستان و از کردستان به استان کرمانشاه سپس به استان لرستان و نهایتاً به خوزستان و مرزهای آبی وصل می‌شود که این کریدور موجب کاهش تصادفات و افزایش تردد خواهد شد.
وی در مورد بزرگراه کربلا گفت: تا پایان فصل مناسب کاری با توجه گرمسیر بودن منطقه 4.5 کیلومتر از مسیر به بهره‌برداری می‌رسد و همچنین تقاطع هم‌سطح بزرگ به نام تقاطع نصرآباد به طول پنج کیلومتر به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تأکید کرد: در مجموع 10 کیلومتر از مسیر حدفاصل انتهای کمربندی قصر شیرین به ابتدای مسیر قصر شیرین به خسروی به بهره‌برداری خواهد رسید.
به گفته آهکی برای تسهیل در تردد زوار عتبات عالیات تقاطع غیرهمسطح حبیب‌وند نیز احداث شده است چراکه در آن نقطه تصادفات ناگواری صورت می‌گرفت، همچنین تقاطع زیرگذر خیلی مناسب ایجاد شده و مسیر و مقطع پرحادثه را با یک مسیر 1200 متری 4 باند جابجا و تعریض شد و با وجود اینکه دو ماه از بهره‌برداری آن گذشته هیچ تصادفی در این دو نقطه ثبت نشده است.
وی با اشاره به اقلیم خاص و کوهستانی استان کرمانشاه افزود: پروژه‌های راه‌سازی در مسیر سنقر به بیستون در گردنه صعب‌العبور و برف‌گیر مله ماس در حال انجام است. در این پروژه شیب گردنه 12 درصد با طول بیش از 800 متر بود که شیب 12 درصد را به هفت درصد کاهش داده که مطابق استاندارهای راه‌سازی است. همچنین در مسیر سنقر به بیستون 15 کیلومتر تحت عملیات اجرایی است و امیدواریم تا پایان سال کاری آینده 15 کیلومتر کوهستانی تمام شود.
وی افزود: در مورد سه‌راهی بیستون- هرسین- نورآباد تمام مسیر به بهره‌برداری رسیده است و فقط یک پل 80 متری با دسترسی‌های این پل به طول سه کیلومتر که امیدواریم تا پایان امسال ی به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه تصریح کرد: عملیات اجرایی سه‌راهی کنگاور به نهاوند نیز در دست اقدام است و سه کیلومتر انتهای مسیر در هفته دولت به بهره‌برداری رسید و امیدواریم عملیات اجرایی مابقی مسیر هم با قدرت هرچه تمام‌تر انجام شود و سال آینده پنج کیلومتر دیگر به بهره‌برداری برسد.
در ادامه سرپرست اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها هنوز یک هزار هکتار محدوده دولتی و حاشیه‌نشین شهر کرمانشاه باقی‌مانده تا اسناد آن به نام وزارت راه و شهرسازی صادر شود گفت: تاکنون موردی نبوده که خود دستگاه، اراضی مازاد را معرفی کند.
نوری هم به‌دنبال تقاضای مدیر‌کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، از ادارات دولتی خواست که نسبت به تکلیف قانونی خود در راستای معرفی زمین شهری موجود در اختیار اقدام کنند چون موظف هستند زمین‌های مازاد خود را برای طرح نهضت ملی مسکن معرفی کنند.
در این جلسه بررسی تقاضاهای تغییر کاربری، تأیید خط پروژه‌های اصلاحی معابر که زمینه ساخت‌وسازهای بیشتر شهری و همچنین برخی تقاضاهای مربوط به برنامه نهضت ملی مسکن مورد توجه اعضا قرار گرفت.
پروژه مطالعه و طراحی شهری خیابان آیت‌الله زرندی واقع در بافت تاریخی شهر کرمانشاه در راستای احیای بافت تاریخی شهر کرمانشاه نیز از دیگر موارد مورد بررسی این نشست بود.
بر اساس ماده پنج قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، جلسات کمیسیون ماده پنج به‌منظور بررسی و تصویب طرح‌های تفصیلی و شهری و تغییرات آن با حضور اعضای کمیسیون تشکیل می‌شود.

شناسه خبر 62097