شناسه خبر:62173
1401/8/14 23:30:44

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال 9 هزار تن انار از سطح باغات زیرکشت این محصول در استان برداشت شود که نسبت به مدت زمان مشابه هزار تن کاهش خواهد داشت.

پیمان اسکندری اظهار کرد: سال گذشته 10 هزار تن انار از سطح 600 هکتار از باغات در استان برداشت شد.

وی با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال 9 هزار تن انار از سطح باغات زیرکشت این محصول در استان برداشت شود که نسبت به مدت زمان مشابه هزار تن کاهش خواهد داشت، دلیل کاهش تولید و برداشت انار در استان را برف سنگین زمشتان گذشته و شکسته شدن و سرمازدگی درختان دانست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: 450 هکتار از 600 هکتار از باغات انار کردستان در سروآباد و کامیاران در رتبه دوم قرار دارد.

به گفته اسکندری، در سال جاری یک هزار بهره‌بردار کردستانی از اواخر مهر کار برداشت انار در استان را شروع کرده‌اند و تقریباً تا پایان آبان‌ماه ادامه دارد.

وی عنوان کرد: انار تولید شده در استان به روش‌های مختلف تازه‌خوری، فراوری سنتی و صادر به سایر استان‌ها مصرف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: 90 درصد این محصول بصورت تازه خوری مصرف و 10 درصد مابقی آن نیز به صورت سنتی در فرآورده‌هایی، چون آب انار و رب انار استفاده می‌شود و در حال حاضر در اکثر قریب به اتفاق روستاهای استان که برداشت انار داریم مردم در حال تولید رب انار هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: راملس، رباب، محلی اورامان، شیرین ساوه و شیشه کپ مهم‌ترین ارقام انار تولیدی در کردستان است و منطقه هورامان شهرستان سروآباد از لحاظ سطح باغات و میزان تولید سالانه انار رتبه نخست استان کردستان را به خود اختصاص داده است.

اسکندری تصریح کرد: بیشترین باغات سطح کشت انار در روستاهای ژیوار، بلبر، سلین و ناو قرار دارد.

شناسه خبر 62173