شناسه خبر:62327
1401/8/18 00:16:23

سپهرغرب، گروه ورزشی - طاهره ترابی‌مهوش: دبیر هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان همدان از کرسی‌دار بودن این هیئت در فدراسیون خبر داد و گفت: افزود: خوشبختانه سه کرسی مختلف اجرایی (عضویت در هیئت‌رئیسه فدراسیون، کمیته فنی کشتی پهلوانی و کمیته پیشکسوتان) در فدراسیون کشوری و جهانی این رشته، توسط همدانی‌ها هدایت می‌شود که این موضوع جای خوشحالی دارد.

ورزش باستانی نماد فرهنگ ایرانیان و ریشه‌دار تاریخی کهن و غنی است که در این عرصه استان همدان نیز یکی از قطب‌های ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای محسوب می‌شود به طوری که این رشته در این کهن دیار طبق اسناد و وجود قهرمانان بی‌بدیل قدمتی بیش از 300 سال را تجربه کرده و همواره علاقه‌مندان و ورزشکاران خاص خود را داشته و دارد.

جالب‌تر اینکه وقتی نام ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای به گوش مردم می‌خورد آن‌ها را به یاد شجاعت، مردانگی و عدالت انداخته و یادی از علی امیرالمؤمنین (ع) می‌کنند که همیشه در مقابل ظلم و شر می‌ایستادند و از حق دفاع می‌کردند.

از طرفی نگاهی به تقویم رسمی کشور نشان می‌دهد که برای این ورزش نیز جایگاهی در نظر گرفته شده و یازدهم مردادماه به نام این ورزش ثبت شده است.

بر این اساس با توجه به جایگاه ویژه این ورزش در استان برآن شدیم تا در خصوص فعالیت هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان همدان با دبیر این هیئت گفت‌و‌گویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

لطف‌اله خاکساری با بیان اینکه 17 شوال مصادف با سالروز نبرد حضرت علی (ع) با عمروبن عبدود در جنگ خندق روز ورزش باستانی نام گرفته گفت: هیئت ورزش‌های پهلوانی و باستانی در همدان بسیار فعال است و ورزشکاران زیادی را در خود جای داده اما متأسفانه هنوز به لحاظ اعتباری و منابع مالی در مضیقه هستیم.

وی عنوان کرد: همدان در ورزش‌های زورخانه‌ای و باستانی یکی از قطب‌های کشور محسوب می‌شود و هرساله در مسابقات قهرمانی در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگ‌سالان در رتبه‌های نخست تا سوم کشور قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه اوایل مهرماه سال جاری سیدسجاد موسوی و جعفر نوری دو باستانی‌کار همدانی همراه با تیم ملی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی کشور راهی ایتالیا، محل برگزاری فستیوال بین‌المللی ورزش‌های سنتی توکاتی شدند ابراز کرد: باستانی‌کاران قَدری در همدان مشغول به فعالیت هستند و با وجود کمبودها، همانند گذشته پرافتخار و شکوهمند این رشته، از قطب‌های اصلی کشور هستیم.

دبیر هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان همدان با بیان اینکه این فستیوال در ورونا ایتالیا برگزاری شد و تیم ملی کشورمان با حضور در این فستیوال به‌خوبی درخشید، تصریح کرد: فستیوال ایتالیا به‌منظور نمایش و معرفی ورزش‌های سنتی و باستانی کشورهای مختلف جهان برگزار شد.

خاکساری ادامه داد: یکی از ورزشکاران ملی‌پوش همدانی نیز به نام محمد قیاسوند اخیراً برای حضور در یکسری مسابقات به کشور ترکیه اعزام شده است.

وی افزود: خوشبختانه سه کرسی مختلف اجرایی (عضویت در هیئت‌رئیسه فدراسیون، کمیته فنی کشتی پهلوانی و کمیته پیشکسوتان) در فدراسیون کشوری و جهانی این رشته، توسط همدانی‌ها هدایت می‌شود که این موضوع جای خوشحالی دارد.

دبیر هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان همدان با بیان اینکه همدان پهلوانان بسیاری داشته، اضافه کرد: استان همدان دارای 25 زورخانه فعال در سطح شهرستان‌های نهاوند، ملایر، تویسرکان، اسدآباد، کبودراهنگ و رزن است که با داشتن هیئتی فعال و پویا، در مسابقات انتخابی استان شرکت می‌کنند.

خاکساری گفت: اما دراین‌بین به دلیل نداشتن ظرفیتی درخور پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین، نمی‌توانست از مسابقات مهم باستانی در همدان میزبانی کند که خوشبختانه از چند سال پیش ساخت یک زورخانه بین‌المللی و مجهز در همدان کلید خورد و در حال حاضر از پیشرفت خوبی برخوردار بوده و سقف آن نیز زده شده تا ما در آینده‌ای نه‌چندان دور بتوانیم در برگزاری مسابقات و میزبانی از ورزشکاران این رشته حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی با تأکید بر کمبود بودجه و عدم تزریق منابع مالی مورد نیاز از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان به این هیئت، گفت: در نظر بگیرید که ما باوجود همه این دشواری‌ها در بیشتر مسابقات و برنامه‌های کشور نیز حاضر می‌شویم در حالی که هزینه هر اعزام چیزی حدود 10 میلیون تومان است که واقعاً تأمین این مبالغ به دلیل درآمدزا نبودن هیئت از توان خارج بوده و در این زمینه از کمک خیرین بهره می‌بریم.

دبیر هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان همدان با تأکید بر اینکه در عرصه استعدادیابی طی چند سال اخیر این هیئت ورود جدی داشته و تا چند سال دیگر در این بخش به‌عنوان پشتوانه‌سازی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت زیرا حتی در عرصه پرورش و تربیت مرشد نوجوان و نونهال نیز ورود کرده‌ایم افزود: در زورخانه علی‌میرزا، چند روز از هفته به خردسالان و نونهالان آموزش ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای داده می‌شود.

خاکساری با بیان اینکه همدان پهلوانان بسیار خوبی دارد و باید به آن‌ها توجه شود اظهار کرد: مسئله این است که به دلیل کمبود اعتبارات حتی امکان تجلیل از آن‌ها را نداریم.

مع‌الوصف‌ با توجه به آنچه گفته شد امید است تا در همدان نیز مانند سایر استان‌های کشور مردم همدان خصوصاً ورزشکاران فعال در رشته باستانی و ورزش زورخانه‌ای شاهد زورخانه‌ای در شأن پهلوانان استان باشند و همچنین امید می‌رود که با اعطای اعتبارات درخور فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای بیش‌ازپیش مطرح شود و مردم همدان در همین راستا شاهد همایش‌هایی در استان باشند تا جوانان و نوجوان با روش و منش پهلوانی بیشتر آشنا شوند.

شناسه خبر 62327