شناسه خبر:62404
1401/8/21 01:10:41

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر نظارت داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: سهم استان از محموله وارداتی آنتی‌بیوتیک خارجی به کشور، 16 هزار و 992 عدد آنتی‌بیوتیک خوراکی کودکان است که توزیع شد.

دکتر ابراهیم ابراهیمی روز پنجشنبه اظهار کرد: در مجموع سهم استان کردستان از محموله 50 تُنی آنتی‌بیوتیک وارداتی 1.9 درصد بود که در استان توزیع شد.

وی اضافه کرد: این داروها به‌صورت پودر و سوسپانسیون خوراکی شامل آزیترومایسین، کوآموکسی کلاو، سفکسیم، سفالکسین و آموکسی‌سیلین است.

مدیر نظارت داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: این محموله طی روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه در داروخانه‌های سطح استان توزیع شد و شروع آن از داروخانه‌های شبانه‌روزی سنندج بود و دوشنبه و سه‌شنبه در دیگر نقاط استان توزیع شد.

ابراهیمی با بیان اینکه در حال حاضر آنتی‌بیوتیک کودکان به اندازه کافی در دسترس بیماران است، یادآور شد: به موازات واردات محموله خارجی، تولید داخلی هم افزایش و سرعت گرفت و داروی تولید داخل هم به‌صورت یک روز در میان و با درصدی بالاتر از گذشته از دیروز توزیع شد.

وی مصرف خودسرانه و بدون نسخه پزشک را مشکلی فرهنگی دانست و تأکید کرد: باید روی این مسئله کار کرد که دارو قابل ذخیره نیست و حتی در دوران شیوع همه‌گیری کرونا، مشکل حاد کمبود دارویی را شاهد نبودیم.

مدیر نظارت داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به مردم توصیه کرد خودسرانه دارو مصرف نکنند چرا که در صورت استفاده بی‌رویه آنتی‌بیوتیک ها، مقاومت دارویی پدید می‌آید.

شناسه خبر 62404