شناسه خبر:62408
1401/8/21 01:14:30

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار سرپل ذهاب گفت: پنج درصد منازل مسکونی آسیب‌دیده از زلزله آبان‌ماه سال 96 با گذشت پنج سال از آن حادثه تلخ، هنوز بازسازی نشده و باید برای ساخت این واحدها راهکاری اندیشیده شود.

«صدرالله بابلی» روز پنجشنبه افزود: در جریان زلزله ویرانگر آبان‌ماه سال 96 درمجموع بیش از 9 هزار و 300 واحد شهری به‌طور 100 درصد تخریب و 12 هزار و 400 واحد شهری نیز دچار آسیب و تعمیری ارزیابی شد.

وی ابراز کرد: برای بازسازی و تعمیر واحدهای آسیب‌دیده، بیش از یک‌هزار و 80 میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت و مبلغ 250 میلیارد تومان نیز به‌صورت کمک بلاعوض به مالکان این واحدها پرداخت شد.

نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: در بخش روستایی پنج هزار و 600 واحد احداثی و چهار هزار و 350 واحد تعمیری وجود داشت که تمام این واحدها از محل اعتبارات عمرانی زلزله بازسازی شدند.

بابلی ادامه داد: با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر فرصت‌سازی از قبل زلزله شاهد مهاجرت معکوس مردم از شهر به روستا بودیم؛ ضمن اینکه صحنه‌هایی از انسان‌دوستی ملت ایران، مقاومت و ایستادگی برای مردمان این خطه از سرزمین که از شکل‌گیری انقلاب تاکنون همراه نظام و همیشه محافظ دستاوردهای نظام بودند، خلق شد.

وی گفت: متأسفانه تاکنون 10 درصد ساختمان‌های اداری بازسازی شده و کار احداث و مقاوم‌سازی مساجد، مراکز فرهنگی و برخی از اماکن ورزشی هنوز انجام‌ نشده و به یکی از مطالبه‌های جدی مردم این منطقه تبدیل شده است.

فرماندار سرپل ذهاب در ادامه ابراز کرد: در سفر رئیس‌جمهور به کرمانشاه و شهر سرپل ذهاب، برآورد اعتبار برای احداث و مقاوم‌سازی ساختمان‌های نیمه‌کاره صورت گرفت و رقم ریالی به هیئت دولت اعلام شده که امید است با تزریق این اعتبار شاهد احداث ساختمان‌های مناسب برای ارائه خدمات هرچه بهتر به مردم فهیم سرپل ذهاب باشیم.

بابلی ابراز امیدواری کرد: با اختصاص اعتبار برای احداث زیرساخت‌های شهری اعم از آسفالت و بهسازی و موزائیک، شاهد یک چهره و اِلمان مناسب برای مردم سرپل ذهاب باشیم.

وی گفت: برای بازسازی شهر و ارائه خدمات شهری نیازمند اعتبارات کافی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هستیم؛ ضمن اینکه برخی از زیرساخت‌های شهری، رودخانه‌ها و کانال‌های کشاورزی نیز تخریب شده‌اند و نیازمند تأمین اعتبار برای احداث آن‌ها در شهر و روستا هستیم.

وی اعلام کرد: روز شنبه 21 آبان‌ماه هم‌زمان با پنجمین سالگرد زلزله، مراسم گرامیداشت یاد و خاطره جان‌باختگان زلزله 96 با حضور جمعی از مسئولان استانی، کشوری، خیران و خانواده‌های جان‌باختگان زلزله آبان‌ماه سال 96 و مردم نوع‌دوست سرپل ذهاب برگزار خواهد شد.

شناسه خبر 62408